Lätt singel tält?

Hoj!
Sugen efter ny utrustning hägrar då man börjar fundera på vad för kul man ska hitta på i sommar.
Sitter idag på ett WTB2 men skulle vilja ha något lättare och smidigare för mina singeltrippar.

Tanken är att det ska vara lätt och smidigt för både skogsvandringar men samtidigt så vill jag ha den på fjällen. Just nu ligger det två vandringar planerade i fjällen.

Visst kan man köpa en Akto och få en viktminskning men frågan är om man kan hitta något lättare?

Kanske en Unna med Mesh insats, undrar vad vikten landar på då?

Det jag snabbt har tittat på är Gram-Counter Litehouse Solo:
Lite funderingar på om det är för litet runt fotändan samt hur tålig den är om man ligger i nå blåshål i fjällen.
Fördelen här är att den sträcker sig ner till marken med yttertyget.

Den andra jag tittat lite på är Six moon Designs Lunar Solo:
Härlig öppning men skön stor utsikt, stor absid.
Dock är den inte heltäckande ner till marken vid dålig väder, samt samma fråga här håller den för jobbiga fjällstormar.

Vilka andra alternativ finns?
Det jag skulle älska är just möjligheten att kunna öppna upp stort för att ligga och se på utsikten inne i tältet.

Om det bara fanns en möjlighet att specialbeställa utifrån egna ideér....
 
Vilka andra alternativ finns?
Det jag skulle älska är just möjligheten att kunna öppna upp stort för att ligga och se på utsikten inne i tältet.
Om det bara fanns en möjlighet att specialbeställa utifrån egna ideér....
Känner igen mig. Mitt ideal skulle vara ett tält med i princip Aktos geometri, MEN med öppning på bägge långsidorna, så man fick genomvädring och "utekänsla" vid ok väder. Har dock inte hittat några i rimliga viktintervall, i alla fall inga "fjällvärdiga" och där man kan sätta upp yttertältet först (ett grundkrav, tycker jag).

Släpper man kravet på dubbla ingångar, finns en hel del mycket lätta och ändå fullvärdiga enmanstält att välja på, kolla på t ex Terra Nova Laser (Photon elle Competition) eller Vaude Power Lizard Ultralight, med lite olika för- och nackdelar.
Själv valde jag efter långa våndor Helsports Ringstind Superlight I-II, som väger något hundratal gram mer än de allra lättaste, men är kännbart rymligare och har bl a mer genomtänkt ventilationslösning. Jag är väldigt nöjd med tältet så långt; med helt upprullade ingångsflikar är "utekänslan" acceptabel, och avgjort bättre än i tunneltält med ingång från kortsidan.

Litet tyngre är tyvärr Exped Vela 1 UL - ett mycket välgjort tält, genomtänkt ner till minsta detalj. Inga blixtlås och möjlighet att rulla upp stora delar av yttertältet.
 
För fjällbruk är jag tveksam till innertält i mesh då det kan bli ganska kallt och dragigt.
 
För fjällbruk är jag tveksam till innertält i mesh då det kan bli ganska kallt och dragigt.
Håller med - då kan man lika gärna sova i bivack eller under en tarp. Dessutom trassligt, skräp och småsaker fastnar, går lätt sönder etc.
(mitt andra hatobjekt är kardborrband ;))
 
Jag går i liknande tankar och med en ganska begränsad budget.
Just nu lutar det åt Tältcentralens Vistas, http://www.taltcentralen.se/vistas.html

Det finns även en variant med tyginnertält för drygt hundra gram mer. Jag gillar tanken på en rejäl liggyta, en ok absid och en rätt bra vikt till ett bra pris. Däremot hittar jag knappt några recensioner eller liknande på nätet, vilket känns lite egendomligt.
Någon här med erfarenheter?
 
Lightwave har jag kikat på men är lite tveksam till kvalitén och hur den e gjord.
Vaude och terra nova har som sagt lite nackdelar som jag inte riktigt gillar..(ventilation, vattentäthet, osv)

Ringstinds har jag också suktat lite efter men vette tusan om den är värt de kronor och ören?

En sak jag inte riktigt förstår är varför man inte har hel mesh på t.ex. akto och Unna framdörr, så man kan ligga o njuta fast myggen suktar efter en.

Men vad är det att rekomendera? att man ska skippa de enklare modellerna för fjällturerna? De utan innertält så som lunar och litehouse solo?
 
(...) Men vad är det att rekomendera? att man ska skippa de enklare modellerna för fjällturerna? De utan innertält så som lunar och litehouse solo?
Allt går ju, beroende på i vilken mån man är beredd att anpassa sitt beteende, vägval/val av tältplats, val av årstid, vad man har för sovsäck med mera, med mera. Jag har fjällvandrat med ett Sup´air-tält och överlevt ;).
För mig som helst/mest befinner mig högt över myggvänliga vegetationszoner är inte det problemet utslagsgivande, men väl stormsäkerhet, vindtäthet, förmåga att klara slagregn och hyfsad hantering av kondensproblematiken - det är av den anledningen jag har "spolat" meshinnertält, yttertält som inte går ner till mark och enskiktslösningar. Därmed inte sagt att de inte fungerar för någon annan.
 
mmmm....

Jag har ett Veloce;

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html

Det är lätt och tåligt konstruerat, och skall man lätta det mer kan man plocka ur innetältet så det blir mer tarpstuk... men då har man ju insekterna ;o)
Min kompis har ett sånt där superlätt med en kolfiberbåge och en annan bekant ett utan pinne som man använder vadar/vandringsstaven till istället.
I båda fallen ser det ut som grejjor JAG inte skulle lita på på fjället. I en labmiljö kanske det mäter bra avseende rivstyrka, men i byig vind, lite fuktikt och små anvisningar av ris och barr så... I would'nt trust it.

Javaff...
Jag är inte en lättpackare men konstaterar att man får väga fördelen av vikt mot nackdelen av vikt.
Knalla ut i fjällen i damstrumpor, med en tarp som inte klarar ett väderomslag, en sovsäck som kolapsar vid luftfuktighet över 80%, knott i näsan när man sover och 3 varma koppen om dagen samt chokladkakor...
Det är personligt om man säger så, och det är nog bara DU som vet hur du värderar.
(Jag skulle tex. aldrig gå i jumpadojjor med mina anklar)

Veloce är ett mycket prisvärt, bekvämt, rejält och moduliserbart tält

Degenererad tungpackare med smak för ost.
 
Unna

Jag kör med ett Hillebergs Unna och är riktigt nöjd. Det är lätt, enkelt att sätta upp och känns väldigt robust. Kan rekommenderas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.