Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt

Hej

Söker en ny sovsäck för utflykter till fots och MTB. Jag är ingen sovsäcksmänniska då jag 99% av tiden sover på mage med ena benet uppdraget åt. Detta innebär att jag tycker en vanlig sovsäck är för trång.

Användning är primärt sommar, vår och tidig höst. Har svårt att se att jag kommer ge mig ut vintertid, även om det verkar lockande.

Dessutom är jag ingen van frilufsmänniska så jag tänker att jag kan göra två flugor på smällen med en sovsäck som typ den här http://www.outnorth.se/sea-to-summit/traveller-series-tri-regular#Ocean eller http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-series-tki#Black

Dessa två går ju att ha som både täcke och sovsäck. Eftersom de har dubbla funktioner kan jag även använda dem hemma i sängen vilket känns bra. Har kollat på ett nytt täcke hemma så kanske kan få detta också.

Egentligen hade jag ställt in mig på en lätt smidig syntetsovsäck t.ex. fjällräven funäs (väldigt lätt och liten packvolym) men ovanstående lösning kanske är bättre. Dunsovsäckar ska ju vara lättare och bättre!?

Nån som har erfarenhet av och tips hur jag ska tänka. Kan tillägga att idag har jag en gammal Haglöfssovsäck (syntet) som är stor klumpig när den är packad och trång när man ligger i den samt att den inte andas så bra så känns lite som en plastsäck. Tror den heter Travellite.

Med vänlig hälsning Michael
 
Jag tror inte på att använda sovsäcken som ordinarie täcke hemma men som extratäcke och till resor funkar det. Köp en lite större sovsäck bara.
 
Okej - några bra tips?

Är Fjällräven Funäs en bra sommarsäck tro? När jag var på naturkompaniet så var den absolut minst när det gällde packvolym. Efter som den ska användas vid mtb-turer är ju vikt och packvolym viktigt.
 
Här kan du se specifikationer på sovsäcken. 10 graders "lower limit"-temperatur är väl optimistiskt, även mitt på sommaren i Mellansverige.
Dun är dyrt, så jag skulle inte välja en genomsydd sovsäck, där dess fördelar inte utnyttjas på ett optimalt sätt - när en stor andel av värmen försvinner genom sömmarna, spelar det mindre roll, hur bra isoleringen är mitt i ett dunfack. Dunkvaliteten är ok, men inte heller den högsta.
Marginalkostnaden för en sovsäck utan genomsydda sömmar, med högre dunkvalitet och med en temperaturgräns, som funkar för dina syften, är inte särskilt stor (exempel, men det finns fler).
Du kan ha tumregeln om minst 300 g fyllning för låglandscamping, om dunet är av hög kvalitet och sovsäcken välgjord i övrigt. Tänker du använda sovsäcken på fjäll- eller alpvandring (sommar eller tidig höst), så gå på minst 400 g fyllning. Räkna ändå med ett (ull)underställ, (ull)sockor och ibland mössa/balaclava att sova i. De standardiserade temperaturgränser som sovsäckstillverkarna anger räknas för en underställklädd kropp.

Min sovposition är faktiskt identisk med din, men jag väljer ändå en konventionell sovsäck, som ju också går att använda med helt eller delvis öppet blixtlås,men som jag tycker ger mest utdelning när det gäller - just för att den sluter runt kroppen (och inte minst kring huvudet). Är 170 cm lång och kan sova "i fyran" i den sovsäck jag länkat till. Men tycker du inte att det funkar för dig, kan du välja en "quilt", eller (till en liten extrakostnad) få en personligt måttanpassad sovsäck uppsydd av Roberts.

Att slita på en så pass dyr sak genom att använda den till vardags i sängen skulle jag tycka var en dålig investering, även bortsett från att en tilläckligt varm tresäsongssovsäck blir alleles för varm inomhus.
 
Tack för tips Johanna dock lite oklart vilken sovsäck du menar?

Är det den lägst ner - Tr1 som du menar att fyran funkar :)
 
Tack för tips Johanna dock lite oklart vilken sovsäck du menar?
Är det den lägst ner - Tr1 som du menar att fyran funkar :)
Den här (jag har 400-versionen, men det är samma mått). Men maila hellre Roberts och diskutera måttanpassning. Själv har jag sedan länge ett combo med 400+600 g tunga säckar från dem, som måttanpassats efter min längd och mina magsovarbehov (bl a lite mer plats kring axlarna) - samt till varandra för att fungera optimalt ihop som en höst/vintersäck.

Det är inte bara fråga om mått - mer avancerade dunsäckar fylls oftast med mer dun på översidan än på undersidan/huvsidan, som ju ändå trycks ihop. En magsovare som vill ha nytta av huvan vänder dock gärna säcken med huvan=undersidan uppåt, och då blir det ju alldeles fel. Mina Roberts-säckar är därför fyllda "tvärtom" - med mest dun på huvsidan.
 
Joanna har gett många bra råd, och väljer du en sovsäck med hel dragkedja och en inte för klaustrofobisk skärning bör den passa till dig.
De allra lättaste sovsäckarna är ofta extremt tight skurna för att spara vikt och passar bäst till de som vill sova på rygg, själv sover jag oftast på sidan med knäna lätt uppdragna inuti sovsäcken (framstupa sidoläge) varfär jag undviker de sovsäckar som inte medger denna rörelsefrihet. Många tillverkare anger olika mått på sin sovsäck som du kan använda, andra tillverkare är sämre på detta. Att provligga i butik eller ta hem på öppet köp är en bra grundregel för att just kunna prova passformen.

En sovsäck som skall kunna användas vår till höst i skandinaviskt lågland bör klara TLimit enligt EN 13537 några grader under nollan. Det är inte helt ovanligt att temperaturen på strax innan soluppgång klara nätter även mitt i sommaren kan vara ganska låga - och att frysa är klart oskönt. Hellre då öppna sovsäcken och använda den som täcke de varmaste nätterna. Har du en socvsäck med hellång dragkedja kan du lätt öppna dragkedjan 50cm i fotändan för effektiv ventilering ("skorstenseffekt").

Väljer du en fibersäck bör du dra av några grader ytterligare då en sådan sovsäck tappar loft snabbare än en välskött dunsovsäck. En fibersäck blir självklart mer skrymmande och tyngre än motsvarande med dunfyllning. Det finns många fantasifulla namn på olika fiberfyllningar, men joannas exempel på att studera fyllnadsvikt för motsvarande lika långa sovsäckar är ändå mer tillämpbart på fiberfyllda sovsäckar. Polyesterfibervadd är knappast rymdteknologi, och trots alla marknadsnamn är det ingen större skillnad på hur mycket luft vadden kan "binda". Dun är lite annorlunda, då man måste ta mer hänsyn till bärigheten (fillweight) och ju högre kvalitet på dunet desto mindre dunvikt behövs för att åstadkomma motsvarande loft.
 
Tack för tips. Har mailat Roberts dock känns det som priset drar iväg.

Jag började med att tänka att jag skulle hitta en sovsäck för 1000-1200 kr (ej dun) till att nu fundera på en specialbeställd säck för betydligt mycket mer.

Den Lite Line 300 eller 400 som Johanna länkade till kostar ju ca 2000 kr vilket känns som mycket redan där. Men men jag förstår att kvalitet och sovkomfort kostar.

En följdfråga då jag är ny på detta - om jag satsar på en riktig säck från Roberts eller den där andra funkar det att sova utan tält? Det jag menar är om man behöver "fodral" de gånger jag vill skippa tältet. Som jag sagt ovan är det ju vid MTB och vanlig vandrig säcken ska användas och kan man slippa tältet så kanske det kan vara bra ur viktsynpunkt. Utan tällt i slutet på april är det nåt man gör eller är det bra jag som drömmer om en cykeltur med fjäderlätt packning :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.