Lätt fjällvandringstält

Tjabba alla!

Semestern är snart här och behöver ett lätt 1 pers tält
Är väldigt mycket inne på Terra nova laser Competion 1
Ungefär som HB Akto i storlek m.m dock vikten är ju rätt lockande!!
Och givetvis kommer jag byta tältpinnar vid ett inköp

Så nu undrar jag om här finns folk med IRL erfarenhet av vid använding på kalfjället/ vid hårt väder?
Kommer lägga 3 veckors fjälltur i september månad kommer det att duga till det?

Anda tält tips är även välkomma!
Max 5 laxar får det kosta....
 
Halloj
har testat det på tur här i jämtlandsfjällen dock var det inte något busväder.. det som talar mot är den lite udda lösningen med stormlinefästet som man ska dra på över stången!? verkar lite klent och onödigt krångligt (om man ska slå upp och säkra i hårt väder)

i övrigt funkar det, kanske byta ut småspikarna som följer med till något pålitligare... lite trängre än mitt akto vilket jag istället köpte ;)
 
MSR Hubba är man väl tvungen att behöva slå upp innetältet först i regnet och därefter yttertältet…. njaa….. Att slå upp ett sådant tält i regn gör väl hela tält blött innan man ens kommit in.

Varför inte ett beg. Akto ?
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=61831

Köpte själv ett HB Soulo som knappt var använt och fungerar ypperligt.
Och billigt vart det också.
 
Jag har ett Akto, är hur nöjd som helst. Det är lätt och smidigt.

Det som kan vara lite lurigt är att få spänn på duken ibland och att det går åt många markpinnar.

Men som ett fjälltält tycker jag det är helt perfekt.

Upplever det som rymligt med tanke på att det är ett enmanstält. Jag kan utan problem sitta upp utan att nudda taket, (är 178 cm) .

Får utan problem plats med utrustning och ryggsäck i absiden och gott om plats inne i tältet.

Kan verkligen rekommendera ett Akto.

/Torbjörn
 
(...) Terra nova laser Competion 1 (...) Så nu undrar jag om här finns folk med IRL erfarenhet av vid använding på kalfjället/ vid hårt väder? (...)
Inte "i fält", däför att jag inte ens kom så långt innan detta tältalternativ uteslöts under min lååånga väg till ett köpbeslut. Jag fick tillfälle att sätta upp TN-tältet på prov, och tyckte redan då, att det var för meckigt och föga "förlåtande" i detaljerna för att hantera ensam i hård blåst. "Skyddsfodralet" för tältbågesömmen kändes också som både en svag punkt och en onödigt komplicerad lösning. Dessutom var TN betydligt utrymmessnålare än "konkurrenten" Ringstind SL (som jag till slut valde), för i stort sett samma vikt (och ännu tyngre, om man skall byta de skrattetande markpinnarna). TN kändes även något mindre inuti än Akto, men den jämförelsen är ju inte rättvis med tanke på viktskillnaden.
Anda tält tips är även välkomma!
Max 5 laxar får det kosta....
Vill du röra dig kring 1kg-klassen, finns flera "bra nog" alternativ, kolla t ex här eller här. Jag tyckte själv att Vaudes Power Lizard (eller lillbrorsan Power Tokee, om man vill jaga ännu fler gram på bekostnad av utrymme) gjorde ett gediget intryck till mycket rimligt pris. Vaude och Exped verkar generellt hålla hög kvalitet, men de senare bryr sig lite mindre om att slå viktrekord. Kanske med rätta.
Sen finns Norhstars Veloce, Nordisk Telemark m fl, men dem vet jag inte så mycket om - sök på forum, här finns trådar med inlägg från som använt tälten (gäller även TN Laser).
 
Tjabba alla!

Semestern är snart här och behöver ett lätt 1 pers tält
Är väldigt mycket inne på Terra nova laser Competion 1
Ungefär som HB Akto i storlek m.m dock vikten är ju rätt lockande!!
Och givetvis kommer jag byta tältpinnar vid ett inköp

Så nu undrar jag om här finns folk med IRL erfarenhet av vid använding på kalfjället/ vid hårt väder?
Kommer lägga 3 veckors fjälltur i september månad kommer det att duga till det?

Anda tält tips är även välkomma!
Max 5 laxar får det kosta....

jag skulle satsa på ett tält som är beprövat för dom aktuella förhållandena,
sitta och vara nervös för att grejerna inte skall hålla när det börjar blåsa lite kan inverka negativt på semesterns kvalitet…
:)

ska man vara ute länge och får dåligt väder så kan det trevligt med ett
lite större tält,

och satsa på ett exoskeleton-tält, regn förekommer i sverige,
;)
 
Senast ändrad:
Inte "i fält", däför att jag inte ens kom så långt innan detta tältalternativ uteslöts under min lååånga väg till ett köpbeslut. Jag fick tillfälle att sätta upp TN-tältet på prov, och tyckte redan då, att det var för meckigt och föga "förlåtande" i detaljerna för att hantera ensam i hård blåst. "Skyddsfodralet" för tältbågesömmen kändes också som både en svag punkt och en onödigt komplicerad lösning. Dessutom var TN betydligt utrymmessnålare än "konkurrenten" Ringstind SL (som jag till slut valde), för i stort sett samma vikt (och ännu tyngre, om man skall byta de skrattetande markpinnarna). TN kändes även något mindre inuti än Akto, men den jämförelsen är ju inte rättvis med tanke på viktskillnaden.
.

jag vet ju att du är nöjd med ditt Ringstind SL,
men tycker du det är värt 5900 SEK som det kostar i Sverige idag?

(såg i din recension att du betalat 4050 SEK)
 
jag vet ju att du är nöjd med ditt Ringstind SL,
men tycker du det är värt 5900 SEK som det kostar i Sverige idag?

(såg i din recension att du betalat 4050 SEK)
"Värt" är en helt individuell definitionsfråga. Jag hade såklart extrem tur (och en brorsa på genomresa i UK), men just i mitt fall var tältbeslutet inte särskilt priskänsligt - detta var mitt första tältköp på ett par decennier, och jag var bered att betala för en rejäl sänkning av vikten och volymen på min packning. Dessutom används det av fler än mig i familjen, och det går t o m att sova två i det (helst närstående, dock ;)), så användningsområdet är brett. Utslaget på det antal nätter som tillbringats/kommer att tillbringas i tältet, är marginalkostnaden jämfört med ett 3000 kronors tält försumbar.

För den som använder sitt tält mer sällan än jag, inte har risiga knän ;), inte gör långa alpina kamvandringar där man gärna slipper varenda onödiga gram och dessutom vill ha ett tält med liten "footprint"), och/eller inte kan dela användningen/kostnaden med vänner/familjemedlemmar, ser ju värderingen helt olika ut.

PS ...och varför skulle du köpa det just i Sverige? Det är ju inte ens tillverkat här.
 
"Värt" är en helt individuell definitionsfråga. Jag hade såklart extrem tur (och en brorsa på genomresa i UK), men just i mitt fall var tältbeslutet inte särskilt priskänsligt - detta var mitt första tältköp på ett par decennier, och jag var bered att betala för en rejäl sänkning av vikten och volymen på min packning. Dessutom används det av fler än mig i familjen, och det går t o m att sova två i det (helst närstående, dock ;)), så användningsområdet är brett. Utslaget på det antal nätter som tillbringats/kommer att tillbringas i tältet, är marginalkostnaden jämfört med ett 3000 kronors tält försumbar.

För den som använder sitt tält mer sällan än jag, inte har risiga knän ;), inte gör långa alpina kamvandringar där man gärna slipper varenda onödiga gram och dessutom vill ha ett tält med liten "footprint"), och/eller inte kan dela användningen/kostnaden med vänner/familjemedlemmar, ser ju värderingen helt olika ut.

jag tänkte lite mer generellt, rimligheten,

ett power lizard UL 1-2 kostar idag ca 3500 SEK,
100 gram tyngre,

i Norge kostar Ringstind SL motsvarande 4800 SEK,
och det är SAMMA tält…

personligen så tycker jag 5900 SEK är hutlöst,
prissättningen är inte rimlig helt enkelt, om det nu beror på EU tullar eller
bristande konkurens,

för min del är det en principsak,
:)
 
jag skulle satsa på ett tält som är beprövat för dom aktuella förhållandena,
sitta och vara nervös för att grejerna inte skall hålla när det börjar blåsa lite kan inverka negativt på semesterns kvalitet…
:)

ska man vara ute länge och får dåligt väder så kan det trevligt med ett
lite större tält,

och satsa på ett exoskeleton-tält, regn förekommer i sverige,
;)

Tänk dig, förr i tiden hade man ryggåstält i bomull i fjällen. Och folk hade det förmodligen rätt gött då med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...