Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!)

Ok lite inläggs bombning nu men...

Var just ut på gården och provade slå upp tältet, fick använda vanliga 3-tums spik för att inte riskera markpinnarna i tjälen. :)
Verkar inte så dumt som tält nu när man fick se det ordentligt, fastän jag inte fick till det 100%, plus att kolla ordentligt på tillverkarens film om hur man slår upp det korrekt, hjälpte :)

Tycker dock att det var väl så stort utrymme mellan inner och ytter tält, säkert närmare 20 cm, men det kanske är vanligt? Tycker att man "slösar" utrymme, hade det varit ett en-vägs tält hade det varit riktigt stort!
 
Sååå.. Igår hände en typisk grej i mitt liv, att jag aldrig lär mig.

Råkade vinna mitt, vad jag tror i alla fall, drömtält på nätet, för en mycket billig peng. Inte ens igår, inatt kl 1 blev jag varse om vinsten.
Självklart när jag nyss köpt ett bra tält.

Så mitt Wild Country Zephyros Lite 2 finns nu på prylmarknaden till salu.

C'est la vie.
 
Jag lånar tråden lite, då jag är i samma funderingar som TS.
Äger idag ett Fjällräven AKKA 3, som används för vandring, fiske mm för 2 personer, med gott om plats.
Jag är nu ute efter ett tält för solovandring under 3 säsonger.

Jag är nästan 190 cm lång och bär mer än gärna 300 gram extra för lite komfort. Är i valet och kvalet om jag ska slå till på ett enmans tält eller om jag ska leta upp lämpligt 2-pers tält. Det som känns svårt är bl.a. att jag ju med ett 2-pers tält kommer ganska nära mitt tält som jag redan har.

Ska försöka sätta upp lite "kriterier" här nedan så får ni gärna komma med tips eller åsikter. Det jag egentligen är mest fundersam är på utrymmet i 1-mans tälten. Tyvärr har jag ingen butik i min närhet som har något utbud att tala om så jag kan inte åka och kika utan måste beställa. Därav funderar jag mycket på utrymme och utformning av tält.

*Rymma 85 L Ryggsäck och kängor i "absid".
*Rymma ett Synmat 7 L i tältet.
*"Enkel" uppsättning.
*Möjligt att spendera en dag i tältet vid dåligt väder. (vilken nytta har jag här av ett 2-pers tält jämfört med ett 1-pers? De enda man kan göra i tältet oavsätt storlek är ju i princip att ligga stilla...Klart, matlagning måste ju gå lösa.).

Vad gäller pris så har jag egentligen inget tak, vill ha kvalite och komfort men jag behöver absolut inte ha det dyraste heller.

De tält jag kikat på är:
Terra Nova Laser Competition 1P.
Hilleberg Akto(vad är skillnaden mellan Akto och Enan ??)
Helsport Ringstind 1.
Vaude Power Lizard
Bergans Compact 2

För min del känns det ju som att ett enmans tält "kompletterar" mitt nuvarande tält bättre än ett 2-pers tält, men jag vill för det inte ha ett tält som jag knappt ryms i. Känns lite som att jag på ett sätt inte vill köpa ett 2-pers tält bara för att räkna med att bli inregnad en dag. Dessutom kommer mina första soloturer att ske på leder där man passerar stugor/fjällstationer, t.ex. Padjelanta. Men det är ju fullt möjligt att jag efter några turer kommer lämna stugorna under någon tur.

/Robin
 
Senast ändrad:
Jag kör HB:s skam Rajd när jag är själv. Ingen absid, men rena rama palatset inuti. Beware of the condensation, men det är hanterbart.
 
Okej! Ska kika på det!

Hur är uppsättning av tälten om man jämför ett 1-pers tält med ett tält för 2-pers/3-pers när man är ensam?
Ett 3-personers tält känns för mig lite knepigt att få upp själv om det t.ex. blåser lite mer..
 
Det blir ju större vindfång och fler pinnar att stoppa i. Men tekniken för t.ex. tunneltält är väl densamma för alla tunneltält? Så länge du använder god förankring så att hela skiten inte bara flyger iväg när du behöver det som mest kan jag inte se något principiellt problem med att resa ett tält ensam, oavsett storlek.

EDIT: A-frames ÄR dock svåra att sätta upp själv. Jag har ännu inte haft äran att sätta upp ett i storm, men det är inget jag ser fram emot.
 
Okej!
Absiden i 1-pers tälten då ? Får man in en 85 liters, kängor och plats för ett litet kök, t.ex för vattenkokning?
 
Ja det får du om tältet är i Akto/Enan storlek. Du kan inte sprida ut grejerna hur mycket som helst men har du lite ordning och kanske lägger kängorna på ryggsäcken så ska det gå bra.
 
Okej!
Absiden i 1-pers tälten då ? Får man in en 85 liters, kängor och plats för ett litet kök, t.ex för vattenkokning?

Om du har en ryggsäck på 85 liter spelar vikten på tältet troligen ingen som helst roll för dig - ta det största du hittar! Om vikten är viktig (pun intended), börja med att byta ut ryggsäcken till en mindre så att du inte får plats med stora saker... ;-)
 
Har väl aldrig sagt att vikten har betydelse ? Men letar givetvis ett så lätt som möjligt utifrån mina krav, vore ju otroligt korkat annars....
Eftersom jag fiskar/vandrar och vadarbyxor mm tar plats så är valet att antingen skippa fisket eller bara vara glad och bära :) bär dessutom gärna 1 kg extra bara jag slipper ägna 3 timmar hoppandes på ryggsäcken för att kunna stänga den..
För övrigt, min ryggsäck hade väl otroligt lite med ämnet att göra, förstår inte varför den ska blandas in..

Nåväl, har börjat luta mer åt bergans kompakt light 2, bergans rondane 2 eller arctic alpine wbt 2..
Typ samma pris, ungefär samma vikt och utan djupare granskning ungefär samma storlek..
För/nackdelar någon ? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.