Lätt tält + sovsäck för cykling.

Hejsan!
Vad kan rekommenderas utifrån er erfarenhet angående.

1. Ett lätt tvåmanstält för cykling som är mycket enkelt att slå upp. Planerad användning är Nordkap och Treriksröset / Kilpisjärvi 1 maj -1 oktober.


2. En sovsäck för cykling. Planerad användning är Nordkap och Treriksröset / Kilpisjärvi 1maj -1 oktober.


Det gör inget alls om både tält och sovsäck är ganska lätta=)
 
Jag kör msr hubba. 1.3 kilo i nya versionen och mycket lätt att slå upp. Det finns ju lättare tält som vaude power lizard och big agnes fly creek, men hubbat tycker jag verkar som en bra kompromiss mellan utrymme, stabilitet och vikt. Hubbat är också fristående.

för riktigt lätt kan du kolla på tält från tarptent. Enkelväggstält. Ska du ha med vandringsstav kan tarptent contrail kanske vara spännande på typ 760g :)

Kolla på cumulus för sovsäck. Mycket lätta dunsäckar! Min väger 420g och är okej att sova i till typ 5 grader för mig, men de har många olika versioner på säckarna. Polskt och bra bang for the buck!

Highmobilitygear.com tex säljer de här sakerna. Lycka till!
 
en lätt dunsäck av bra kvalitet, Marmot, MountainHardwear eller WesterMountaneering landar på 600-700 gram och komfort på någon minusgrad. Går även att beställa från östeuropa via Cumulus eller roberts.pl. Själv kör jag MH Phantom 32 dunsäck.

liggunderlag Exped Synmat UL eller Downmat UL sover du skönt på 440-600g

Tält så är nog MSR HubbaHubba eller Tarptent Double Rainbow bra val. Själv så har jag ett par lätta en-manna varianter och ett TNF Rock22 tvåmanna ( 2,5kg dock..) .

Ta en rejäl koll på vad som finns på marknaden och spana in vad andra cyklister valt och varför de valt just detta. Lycka till! Och glöm inte att skriva vad du väljer :)
 
ojj då, jag missade att du ville ha tvåmannatält...

hilleberg anjan kanske kan vara ett bra alternativ om du har hög budget.
 
Helsport Ringstind

Kanske ett Helsport ringstind light 2 på ca 1,7 kg. Eller det vanliga ringstind 2 på som jag tror väger runt 2 kg.
Eller om du vill vara riktigt extrem så finns ju Ringstind superlight 1-2 som väger under 1 kg ink allt. Går nog att klämma in 2 personer i.

Kolla helsports hemsida http://www.helsport.no/produkter/tents/pro
 
Tycker att Helsport Fjellheimen är ett väldigt trevligt tält som finns i olika storleka och "lättviktsklasser"
Förpackningsstorleken på de lättare varianterna är helt okej och borde inte vara ngt problem att få med på cykeln om man kör med packethållare eller vagn
Tältet har även en bra stor absid och sover man nära stora städer kan man spara sig ett lås och ta ur hjulen och ha allting i tältet istället.
Annars har det bra med plats, man kan laga mat i tältet och byta om och leva bra.

För sovsäcken skulle jag välja två stycken istället som man kan köra samtidigt när det är kallare och när det bli varmare ta bort den ena eller andra. Är ju ganska stora temperaturskillnader där det kan bli behaglig värme där uppe på sommaren och en riktig "vinterkänsla" på vår-hösten.
 
Sovsäck: Kan som andra här rekommendera Cumulus Quantum 350. Vet inte hur etiskt det valet är dock.
Tält för två pers: Kolla in Helsport Reinsfjell superlight. Helsport gör riktiga kvalitetsgrejer.
Ett budgetalternativ skulle kunna vara Luxeoutdoor Habitat.
Ett superlätt alternativ kan vara Terranovas Ultra Voyager 2, eller Solar Photon 2 från samma tillverkare.
 
För sovsäcken skulle jag välja två stycken istället som man kan köra samtidigt när det är kallare och när det bli varmare ta bort den ena eller andra. Är ju ganska stora temperaturskillnader där det kan bli behaglig värme där uppe på sommaren och en riktig "vinterkänsla" på vår-hösten.

Enig här.
Ett gott alternativ är annars att ha en relativt rymlig sovsäck och ha dun eller syntetisk jacka+byxor att ha på sig kalla nätter inne i sovsäcken.
 
Jag resonerade liknande då jag köpte min HM Phantom32 dunsäck.
Vi är nog många som har en äldre syntet-säck liggandes. De brukar vara hyffsat rymliga, så jag tänkte använda den som yttre sovsäck om det behövs vid många minusgrader. I annat fall klarar jag mig gott med 630g dunsäcken som har komfort temp runt nollan (extrem temp typ -17 men det måste vara nära-döden-läge)

http://www.moosejaw.com/moosejaw/sh...m-32-Sleeping-Bag_10207924_10208_10000001_-1_
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
davidvpt Lätt & självstagande tält för 2p? Bo och sova 23
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
sofiah Lätt tält för fyra Bo och sova 11
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
Inakol Tält med ståhöjd och lätt montering Bo och sova 22
Karpaterna.se Lätt tält för 2 Bo och sova 2
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Cremytos Lätt tält för höga (blåsiga) höjder Bo och sova 18
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
jerico Lätt tält? Bo och sova 10
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.