Liggunderlag - lätt för fjällvandring

Jag ska vandra i Sarek med STF i juli, och letar nu efter ett lämpligt liggunderlag. Jag har hittat mycket matnyttigt i tidigare trådar men tänkte också jag skulle fråga er andra om råd.

Letar efter ett liggunderlag med följande egenskaper:
- Relativt låg vikt, gärna 400-600g
- Undviker förstås i möjligaste mån punktering, vill helst inte ta med ytterligare liggunderlag som skydd
- Ok pris, gärna 500-1000kr
- Gällande isolering vet jag inte riktigt hur mkt som är nödvändigt för en fjällsommarvandring.

Första funderingen är förstås om jag ska välja ett uppblåsbart eller med slutna celler (särskilt då funderat på Thermarest Z Lite SOL). Här står väl komfort lite mot tålighet och pris. Jag har tidigare sovit i fjällstugor vid fjällvandring så har inte så mycket att relatera till gällande komfort.

Några liggunderlag jag funderar på:
http://www.facewest.co.uk/Thermarest-Z-Lite-Sol.html
http://www.facewest.co.uk/Thermarest-Prolite.html
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/ultralight-mat-r#Yellow
http://www.outnorth.se/exped/synmat-lite-5-m#Orange
http://www.facewest.co.uk/Exped-SynMat-Ultralite.html
http://www.outnorth.se/exped/airmat-lite-5-m#Blue

Varma hälsningar!
 
Hej!
Jag använder ett zlite sol som är omtyckt men om jag hade närmare tusenlappen skulle jag lägga pengarna på ett liggunderlag som är skönare att ligga på samt har ett högre r värde. Exped synmat ska vara riktigt schysst då den är lätt, har ett relativt högt r värde(3.3) och är 7 cm tjockt.
 
Om du kan tänka dig slutna celler så rekommenderar jag några modeller från Biltema och Clas Ohlson. Dessa har blivit helt OK de senaste åren, tycker jag. För drygt en hundralapp. Har själv ett Thermarest Ridgerest men det har inte varit med de senaste fjällturerna. Tyngre och isolerar sämre än billighetsmärkena. Enda fördelen är väl att det är mjukare och lite enklare att trycka ihop när man packar. Hälsningar Hans
 
De uppblåsbara liggunderlagen ger för de flesta en mycket bättre sovkomfort/sömn än cellplastvarianten, och är i mitt tycke väl värda att satsa på.

Jag tycker dock att kombinationen ett enkelt, ganska tunt cellplastliggunderlag och ett uppblåsbart liggunderlag har flera fördelar som gör det värt besväret att släpa med båda:
  • cellplastunderlaget skyddar mot punka
  • om det ändå blir punka och som man inte lyckas laga, så kan man ändå fortsätta vandringen
  • cellplastunderlaget gör det varmare mot marken
  • cellplastunderlaget gör att man kan ha mindre luft i det uppblåsbara, vilket ökar komforten utan att det blir för kallt eller hårt mot marken
  • cellplastunderlaget kan användas som sitt-/liggunderlag vid raster och kvällsbrasa.

De (kvalitets-)märken som brukar nämnas är ju Thermarest och Exped. Svårt att ge råd om modell. Jag tycker för min del att de bör vara ganska tjocka och gärna av lite bredare modell, men viktökningen ger ju sina begränsningar härvidlag. Själv har jag en Exped Synmat UL 7, som jag är nöjd med. Synmat valde jag för att Downmat är fuktkänslig (dvs. man bör inte blåsa in luft i den, inte ens för smärre justering, utan alltid använda pump).
 
Tack för er input!

Om jag skulle köra med ett uppblåsbart liggunderlag, ex Synmat UL 7, kan ni rekommendera något tunt, smidigt och billigt cellplastunderlag? Känns viktigt försöka hålla nere både volym och vikt för packningen.
 
Jag Tycker en bra kombo är Z lite Sol och Neoair 3/4. Har inte exakt vikt i huvudet men det är hyfsat light och allsidigt. Z-light utanpå säcken och kan därmed också användas vid snabb-raster. Neoair 3/4 liten som en mindre colaburk i säcken och ger god komfort på natten. Z-light underst och Neoair på toppen. En klädpåse som kudde strax ovanför Neoair gör att knäna hamnar precis innanför liggunderlaget och evt lägger jag ryggan lr nått under underbenet i tillägg till Z-light som är fullängd.
 

Biltema har ett liknade, men i mitt tycke är dessa för minimalistiskta. Åtminstone om man har tänkt att ha det som reserv om det uppblåsbara ger upp. Kvalitén är mycket mjuk och ligger man på hård, ojämn fjällterräng går antagligen markkylan igenom. Jag skulle hellre välja Biltemas som är 190 x 60 x 1 cm. Jag har använt det som enda liggunderlag på en sommartur. Tycker man det tar för stor plats kan man skära bort.
 
Jag har haft ett ThermaRest Neo-Air i några år nu och aldrig haft något annat skydd än tältets foot-print (Soulo) Fin komfort, hyggligt lätt samt liten volym. Har även en Exped-kudde som är guld värd.

Använder ingen pump och det enda som är lite irriterande är att det tar sin tid att tömma madrassen helt för optimal packning. Öppnar ventilen helt så fort jag vaknar;) Gissar att en sån här kvalitetsprodukt kan hålla i 20-25 år.

https://www.sportamore.se/produkt/8...regular-gron?gclid=COzOqu_fpcwCFaTFcgodtSkKOA
 
Tack för tipsen! lutar nu åt ett NeoAir Trekker, som verkar kombinera bra komfort med låg vikt och samtidigt vara relativt tåligt. Sökt runt lite och en del har fått punktering förstås även med det, men risken kanske är lite mindre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
Magnvalg Lätt och lättpackat liggunderlag? Bo och sova 22
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.