Hjälp med val av tält

Hej

Jag är ny här på forumet, också rätt ny på det här med utrustning och leva ute i tält/naturen.

Jag har fiskat mycket hela mitt liv, men aldrig tagit mig ut på längre turer med tält.

Nu i sommar ska jag ut på en resa själv, 5-7 dagar, och behöver hjälp att hitta ett enpersonstält.
Jag har skaffat mig en lätt ryggsäck på 58 liter(Osprey Exos), en sovsäck på knappa 800 gram med en komforttemperatur på 9 grader. Får kanske ev komplettera den om jag ska uppåt landet.
Har inte bestämt än var jag ska, men jag kommer inte ta mig längre upp än till Östersund ej heller längre ner än till Småland.

Har ni tips på vilket tält som skulle kunna passa mig. Gärna hyggligt lätt. Har ca max 2000 kronor att lägga på ett tält, nu när jag måste skaffa så mycket nya grejer.

Jag har tittat på dessa, vilka man ju kan få bra priser på t ex ebay:
Terra Nova Wild Country Zephyros
Force Ten by Vango - Helium 100
Robens Star I
Robens Mythos Solo Xtra Lite
Terra Nova Laser Competition

Vore väldigt tacksam för tips!
Hälsningar
/Henrik
 
Om du accepterar begagnade grejor så kan du få mycket för pengarna. Eftersom du inte kommer att bära runt är kanske inte vikten det viktigaste argumentet i ditt fall.
Tältreglerna om max en natt gäller även för fiskare. Annars får du sluta avtal med markägaren eller bo på campingplats.
 
Hej och tack för svar

Jag har kollat ett tag på begagnatmarknaden, men inget har dykt upp än. Ett par jättefina enmans-tält har dock siktats på blocket även här, men prislappen var för stor för min plånbok, trots bra pris. Ska se om jag kan få ut en annons här. Egentligen vill jag ju köpa ett riktigt bra direkt, men plånboken, den plånboken.

Tanken är att jag ska hitta vattendrag som jag kan förflytta mig mellan, älv eller sjöar, och beroende hur fisket går så är tanken att jag kommer att gå mellan 3-8 kilometer per dag. Det är en gissning såklart. Inga jättesträckor i alla fall.
Däremot så kanske jag fiskar en halvtimme på ett ställe och förflyttar mig eftersom, då vore schysst med rätt lätta grejer och hyggligt lite packning.

Idén är ju att jag ska göra fler små vandringar så det är ingen engångsgrej. Endast senvår/sommar/höst

Ang själva tältningen så antog jag att allemansrätten gäller, en natt utan markägarens tillstånd, men det får jag kolla upp.

Alla tips är välkomna.

/Henrik



Om du accepterar begagnade grejor så kan du få mycket för pengarna. Eftersom du inte kommer att bära runt är kanske inte vikten det viktigaste argumentet i ditt fall.
Tältreglerna om max en natt gäller även för fiskare. Annars får du sluta avtal med markägaren eller bo på campingplats.
 
Senast ändrad:
Hej Smux

Jag får nog tumma på utrymmet lite grand och gå på ett något lättare tält. Skönt dock med stor absid. Tack så mycket för svaret!

Har du eller någon erfarenhet av tälten jag listade i första posten? Är de något att ha? Har hittat dessa från 1200-2000 kronor.

/Henrik

Lite större och tyngre än du ursprungligen tänkt dig, men inom budget. Ganska skönt ibland om det är dåligt väder att ha plats under tak och se över fiskeutrustningen:)
http://shop.beli.se/?ref=prisjakt&artnr=tt_c_bg_a_compakt2
 
Hej Smux

Jag får nog tumma på utrymmet lite grand och gå på ett något lättare tält. Skönt dock med stor absid. Tack så mycket för svaret!

Har du eller någon erfarenhet av tälten jag listade i första posten? Är de något att ha? Har hittat dessa från 1200-2000 kronor.

/Henrik

Nej, jag har ingen erfarenhet av de tälten du listade, har själv ett Akto som enmanstält när jag vill hålla nere vikten på vandring och förflyttar mig varje dag.
En tanke som du kan beakta är att de flesta tälten i din lista har inner och yttertält som reses separat vilket blir mer väderutsatt och tar lite längre tid om du vill flytta dig ofta. Skandinaviska tält från Hilleberg, Helsport, Fjällräven, Bergans, WBT mfl har oftast inner- och yttertält kopplade och reses samtidigt.
Inom budget har du även Helsport Nordmarka 2 (1499kr) som är ett ganska trångt 2 mans tält. OBS att detta tält är ganska lågt i takhöjd så det beror lite på hur lång du är själv. Bergans Compact har lite bättre innermått. Av och till har jag även sett Helsport Ringstind light 1-2 på rea för ca 3000kr, men fortfarande utanför din nuvarande budgetram:(
http://www.xxl.se/Root/Tur-&-vildmarksliv/Bo-&-sova/Tält/Nordmarka-2/p/1037133_1_Style

Bergans Compact light 2 har bättre takhöjd, material (silikoniserad yttertältsväv istället för PU-belagd) och är lättare än både Bergans Compact resp Nordmarka 2:
http://www.outdoorexperten.se/p-7512-bergans-kompakt-light-2.aspx?affiliateID=10058

Men som sagt detta är mindre två mans tält vilket inte var din ursprungliga idé;)
 
Kika på xxl, de har kampanj på helsport ganska ofta.
Bra tält och de små enklare är inom din budget.

Ah...som föregående... :)
Nordmarka är det nog som kompisen köpte. Det testade han när vi var upp till norska fjällen förra året. De sov två rätt stadiga gossar i det. Trångt men finns det hjärterum...
Jag och en annan kompis delade på mitt Nammatj 3 GT, en viss komfortskillnad men de var väldigt nöjda ändå.
Jag skulle nog vilja påstå att det är bäst till en person men att det funkar för två om det krävs.
Lite tungt kanske...
 
Tusen tack Daniel och Smux

Känns som en mycket bra idé att kunna resa inner- och yttertält samtidigt. det är inget kul att resa tält i regn. Jag ska kika på tälten du tipsade om Smux. Många tack igen för att du tog dig tiden att lista tälten och svara på mina frågor.

/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...