Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck

Jag behöver ny sovsäck och har svårt att välja säck bland allt urval.

Max 1500g, max 10L packad, tresäsonger i Norrland - komfort ner till några minus kanske(?), cyklar på sommaren och fjällvandrar på hösten. Som underlägg använder jag Therma-A-Rest Prolite 3.

Jag har funderat på en kombination av Western Moutaineerings "High Lite" komf +2 tillsammans med Haglöfs Lim100 +12/+8 eller Lim50 +17/+14. WM med dun och Haglöfarna med syntet.

Som glad amatör tänkte jag att kanske det här skulle kunna funka och sänka komforttempen till några grader under minus, samtidigt som tvådelat är lättare att packa och man ges stor möjlighet till att använda säckarna varför sig eller tillsammans. Sen vet jag inte om den yttre (Haglöfarna) skyddar dunsäcken mot fukt.

Vad tror proffsen??

En undrande Rodger.
 
En säck

Mitt val skulle vara en säck, gärna en WM Superlite som går ner till -7°.
Använda den som täcke om det är för varmt.
Flera säckar:speciellt på hösten men även på sommaren på fjället är ju tempen rätt oberäknelig.Synd frysa för att man lämnat ena säcken hemma.
 
Re: En säck

brigas; sa:
Mitt val skulle vara en säck, gärna en WM Superlite som går ner till -7°.
Använda den som täcke om det är för varmt.
Flera säckar:speciellt på hösten men även på sommaren på fjället är ju tempen rätt oberäknelig.Synd frysa för att man lämnat ena säcken hemma.

Jag är inte "proffs", men jag instämmer med ovanstående.
Jag hade bestämt mig för en +/-0-säck, men har nu ändrat mig och beställt en WM Ultralite -7(eller -9).

/ Bertil
 
Två säckar

Tack för tips och råd!

Jag tänkte faktisk i så fall släpa med båda, men det verkar kanske inte vara någon bra idé!?

Jag har kollat på den varmare WM säcken också, men blev lite orolig för värmen när det en normal Jämtländsk sommarnatt på 10-15 grader si så där.

Vart bestäler man lämpligast en WM Superlite om valet hamnar på en sådan?

//R
 
Som ovanstående.

En dunsäck för några minusgrader väger ju inte mer än kilot. Att ha två säckar i ungefär samma intervall (+2, +8) är väl lite onödigt

Och när hade du tänkt du skulle använda en + 14 säck allena i "norrland"? Den skulle ju bara bli ett komplement, ett bihang som är beroende av andra säckar.

Men att ha två säckar i lite olika intervall är inte dumt, en höst/vår i dun att ha innanför en sommarsäck i syntet. Gör du så då får du en "fyrasäsongsäck" även om du inte ville ha nån :)
 
Nu blev jag inte

direkt mindre kluven och fundersam!?
+2 och ca +10 grader är det samma intervall, jag har nog missat något här? Haglöfs Lim50 är en väl en sommarsäck, den är väl framtagen för att användas på sommaren eller har jag missuppfattat det också?
Sedan var avsikten med inläggetatt få hjälp och tips, jag påstår inget - det har jag inte torrt på fötterna för som glad amatör!

//R
 
Att ha två säckar i olika intervall, som kan kombineras
för att även klara vintern, är väl inte helt fel. Även om många föredrar en ren vintersäck.
Att ha med sig två säckar på sommarfjället,juni-aug,
kanske en bit in i sep. tror jag inte många, om ens någon, har. Jag har använt en +2-säck(syntet) några år,
och frusit flera nätter. När jag nu skulle köpa en ny säck, så hade jag tänkt mig en +/-0-säck i dun. Detta för att dels få en bättre säck, som klarar angiven temp., dels för att spara vikt. Jag tänkte om och bestämde mig för en -7 säck för att ha bättre marginal för kalla nätter. Blir det för varmt går det ju att ventilera. Det har jag måst göra åtskilliga gånger även med min "dåliga" +2 säck.
Sedan är det det där med temperaturangivelserna. Vi är alla olika, och situationerna vi hamnar i är olika. Jag fryser t.ex. mycket lättare nu än när jag var ung,
men fortfarande fryser min hustru mycket lättare än jag.
Jag vet inte om du blev klokare av det här.
Jag har gjort ett val som gäller mig. Det är inte givet att samma val är det bästa för dig.

/ Bertil
 
Tack igen

Bertil!

Tycker dina tips låter vettig och undrar vart du beställt din "WM Ultralite -7(eller -9)". Det är svårt att hitta återförsäljare av WM på nätet. GetOut har en apache säck som verkar motsvara ungefär din beskrivning.

//R
 
Du kanske redan känner till försvarets kombisäck Carinthia 2000?

Syntet, 2.9kg totalt. Hursomhelst, tempratingen kanske kan vara till nån slags vägledning om du funderar på en egen kombi.

"
Användningsområde
Sommarsäcken ner till + 5°
Vintersäcken ner till - 17°
Tillsammans ner till - 40°

Vikt:
Sommarsäcken: 1000 g.
Vintersäcken: 1900 g.
Tillsammans: 2900 g.
"

Thomas
 
Två säckar känns lite overkill. VM HighLight är en mycket värdig säck som med ett tunnt sidenskynke inuti kan ge dig det du vill ha.

Jag själv kör en Marmot Atom (+5 enligt tillverkaren, men enligt väldigt väldigt många runt 0).

Haglöfs är kända för att ge lite extra bra siffror till sina säckar. Sedan finns det olika sätt att mäta komfort och vissa anger ingenting eller bara extrem, vilket blir mycket missvisande.

VM gör dock mycket trevliga säckar och de anger "rätt temperatur", inga överdrivna komfortsiffror och anger enligt EN13537 (dvs standardiserade mätningar enligt 3 nivåer, komfort dam, komfort herr, extrem).

Kika på WM som GetOut har i Stockholm eller Bodafors, de tar in på beställning också. Annars finns Marmot i ett par butiker också, tex Skovdenatur som har mycket konkurrenskraftiga priser.

// Jocke
 
Re: Tack igen

AfTech54; sa:
Bertil!

Tycker dina tips låter vettig och undrar vart du beställt din "WM Ultralite -7(eller -9)". Det är svårt att hitta återförsäljare av WM på nätet. GetOut har en apache säck som verkar motsvara ungefär din beskrivning.

//R

Jag har en på order hos GetOut.
Tyvärr har GetOut svårt att få inleveranser i den takt de önskar. WM säljer mer än de kan producera.

/ Bertil
 
Hej och tack Tomas!

Jag har jobbat som officer för ett antal år sedan och hann åtminstone testa FM sommarsäck, som jag tyckte var kall.
Jag är förmodligen en rätt frusen person antar jag och det är möjligt att min tanke på dubbla säckar kan ha ett frö i "krontänket". Jag tycker dock att den kombinationen är lite väl tung. WM säcken jag funderade på och Haglöfs Lim100 väger 1200-1300 g. Jag tror att WM säcken är för kall för mig, men med Haglöfarn utanpå tänkte jag att det skulle kunna funka. Verkar dock som jag är rätt ensam om id'én trots att det kan vara under 0 även i juni och slutet av augusti. En -7 graderssäck är i så fall alternativet för mig, som också låter som en bra(kanske bättre) idé.
//R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.