Hjälp med val av tält.

Hej alla! Jag behöver lite hjälp med val av tält. Jag vandrar mycket i naturen men sover sällan över så tältet kommer kanske användas ett fåtal gånger per år och då främst under sommaren. Jag har tittat på många varumärken men vill hålla mig runt 1500:- De två tält jag har fastnat för är Helsport Nordmarka 2 och Fjällmark Jeke 2P i den prisklassen. Skulle vilja ha tips på vilken man bör välja samt andra modeller som jag missat på marknaden. Man kan säga att maxpriset är 2000:- hur som helst. Jag tar tacksamt emot förslag och idéer då jag inte vet särskilt mycket om just tält.

Länkar till dessa två modeller:
http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/1175-fjallmark-jeke-2p

http://www.xxl.se/helsport/Nordmarka-2/p/1037133_1_Style

Ha det fint i naturen alla! ;)

//Thomas
 
Själv har jag ett Helsport fjälltält som vi är jättenöjda med. Både vad det gäller kvalitet och funktion. Helsport får ofta beröm för just detta i olika tester i Norge. Därmed är det ingen tvekan vad jag skulle välja.
 
Jag tror att du är lite inne på att jämföra Audi A2 med Seat Leon. Ena är en budgetvariant från ett märke som är "top-of-the-line" och dnt andra en doldis. Jag köpte för länge sedan en Visent rygga på friluftsvaror, på 65 liter för 500 kr och den höll världsklass. Den saknade inget som de dyrare märkena hade.
I den prisklassen och med ditt syfte skulle jag nog satsa på Fjällmarks tält, det är säkert ett jättebra tält som klarar av ditt användningsområde utan problem.
Lycka till.
 
Av vad som går att utläsa om tälten lite snabbt skulle jag gå på Fjällmark. Det är bra mycket lättare och har en tältväv som räcker till gott och väl. Lite förvirrande siffror för måtten dock. Låter kanske lite väl smal i fotänden men där behövs inte så mycket plats.

Pris och vikt skulle avgöra om jag vet att det är ett tält som inte kommer att användas mer än ett par nätter per år.
 
Helsports kvalitet är ju erkänd men det behöver inte betyda att det andra tältet skulle vara sämre. Bästa vore ju om du fick se båda tälten irl så att du kunde göra en bättre bedömning och känna in vilket tält som du tycker "känns" bäst för dig.
 
Jag tror att du gör ett misstag om du tar hänsyn till hur många nätter per år du kommer att tälta. Hade du resonerat på samma sätt med en fallskärm eller ett klätterrep? "Jag hoppar/klättrar inte så många dagar per år så jag klarar mig med något billigare..."
 
Helsport Nordmarka 2 är en specialversion enbart tillverkad för XXL sport. Det är en budgetvariant med PU-belagd yttertältsväv , relativt tung för sitt utrymme och med mycket låg takhöjd. Är du lång är Nordmarka inte ett lämpligt tält.

Kan du tänka dig gå upp lite i budget är Bergans Compact light 2 ett bättre och rymligare tält (läs compact light 2 inte compact 2;))
 
Den stora nackdelen med Fjällmark är IMHO att man måste få upp innertältet först. Regnar det, hinner man få det rejält blött även om man är skicklig med uppsättningen (stängerna skall pillas in i kanalerna etc). Jag tycker också att den angivna vikten är misstänkt alt. oroväckande låg i förhållande till tältets mått och med tanke på att det är sytt av PU-belagd ytterväv. Antingen är vikten "optimistiskt" angiven (t ex utan pinnar, linor, påse etc), eller så är väven tunn och inte så hållbar, och/eller stänger, pinnar, blixtlås, linfästen etc ganska klena.

Det stora prissprånget nästan oavsett allt annat ligger just mellan PU-belagda och silikonbelagda yttervävar. Det motsvaras av ett lika stort, men omvänt, språng i vikt... ;).
Vill du hålla dig inom "PU-budgeten", så får du nog vara inställd på att vikten som bäst hamnar strax under 3 kg, om kvaliteten och storleken skall vara acceptabel i övrigt.
Inom den budgeten kanske jag kan tipsa om detta tält, ett pålitligt kvalitetsmärke med 3 års garanti och som troligen passar dina syften. Yttertältet går att sätta upp först, eller helt separat.

Prioriterar du låg vikt, får du nog öka budgeten en del och satsa på silikonbelagda yttertält, då får du på köpet en rivstarkare (därmed stormsäkrare) och mer långlivad tältväv. Kanske dock inget du behöver, om du bara skall låglandstälta några få gånger om året.
 
Tacksam för hjälpen!

Tack alla som svarat för bra och raka svar, jag tar till mig det ni skriver och kommer väga in det vid köpet. Ni har rätt i det ni skriver.

Ha det bra där ute!

//Thomas
 
Jag tror att du gör ett misstag om du tar hänsyn till hur många nätter per år du kommer att tälta. Hade du resonerat på samma sätt med en fallskärm eller ett klätterrep? "Jag hoppar/klättrar inte så många dagar per år så jag klarar mig med något billigare..."

Eftersom alla rep är certifierade så är det väl precis så man kan göra?
 
Jag tror att du gör ett misstag om du tar hänsyn till hur många nätter per år du kommer att tälta. Hade du resonerat på samma sätt med en fallskärm eller ett klätterrep? "Jag hoppar/klättrar inte så många dagar per år så jag klarar mig med något billigare..."

De är ju inte så att han dör om han köper ett billigt tält!
 
De är ju inte så att han dör om han köper ett billigt tält!

Inte så länge det bara används i låglänt terräng under varma sommarmånader, men det är inte roligt att vakna mitt i natten för att tältet läcker - med det inte sagt att nämnda tält skulle göra det utan att man inte ska behöva acceptera att inte kunna lita på tältet bara för att det inte används ofta. Jag dricker för övrigt inte whisky särskilt ofta, men när jag gör det vill jag ha en bra single malt från Isley och inte någon blended från Kanada... Hur som helst, med 1500:- i budget och inget vinter- eller fjälltältande tycker jag personligen att det kan vara intressant att titta på en tarplösning som ger en helt annan flexibilitet.

Här är ett förslag på hur en sådan läsning skulle kunna se ut:

Primus tarp 350 utan stänger för 454:- (650g)
http://www.outnorth.se/primus/tarp-350-utan-stanger.php?group=prod_prod_grp-s1/229

och

Tatonka Single Moskito Dome EUR 81 (1200g)
http://www.outdoortrends.de/zelten/moskitonetze/tatonka-single-moskito-dome-moskitozelt.html

eller

Tatonka Double Moskito Dome EUR 99 (1500g)
http://www.outdoortrends.de/zelten/moskitonetze/tatonka-double-moskito-dome-moskitozelt.html

En annan variant är ett innertält till Hilleberg Akto för 1100:- (600g), men då tillkommer en stång för 380:- (osäker vikt), men där är budgeten redan spräckt...
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93204
http://hilleberg.se/sv/product-family/stänger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.