Hilleberg tält. Val?

Har tre tält som jag tänkt välja bland och de är;

Nammatj 2, Kaitum 2 och Nallo 2.

Nammatj har ju den starka väven Kerlon 1800 + 10mm stänger och är väl den mest robusta av de tre. Minus är tyngden jämfört med de övriga.

Enligt recensionerna här på Utsidan om tälten så står det väldigt olika om tälten men överlag så
tycker de flesta att väven på Nallo och Kaitum inte står emot regn så bra plus att den prasslar mycket vid vind.

Just nu lutar det åt att ett Nallo 2 GT, är det någon som har erfarenhet av för- och nackdelar med den förlängda absiden?

Jag kommer antagligen att använda tältet mest under vår/sommar och höst och göra solo turer.
Men jag vill även att tältet ska kunna stå pall för en riktig vinter tur.

Kom med råd och tips!
 
Den som bär själv bör nog fundera en gång till på extra stor absid.
Har och har brukat flitigt Nallo både solo och med livskamraten. Vintertid dock solo.
Saknar inte någon större förstuga eller dess vikt.
Väven är tunnare än på andra modeller, därmed är den lättare oxså. Det blir svårt att både få och äta kakan samt ha de kvar. Har inte upplevt något regnproblem ännu.
Men som säkert vintertält skull jag hellre vilja ha en stabilare modell, med dubbla kraftiga bågar.
Du avgör ju vad du vill bära respektive hur mycket du behöver gräva ner ditt tält.
go tur
 
Ok, det jag känner positivt med extra absiden är att man kan rulla upp den främre delen och på så vis få en liten kupol att sitta under när det regnar. Och vid vintertid en rejälare snögrop.
Också hunden får mer plats :)

Men svårt att avgöra, den kan ju kännas överflödig också.
 
Har tre tält som jag tänkt välja bland och de är;

Nammatj 2, Kaitum 2 och Nallo 2.

Nammatj har ju den starka väven Kerlon 1800 + 10mm stänger och är väl den mest robusta av de tre. Minus är tyngden jämfört med de övriga.

Enligt recensionerna här på Utsidan om tälten så står det väldigt olika om tälten men överlag så
tycker de flesta att väven på Nallo och Kaitum inte står emot regn så bra plus att den prasslar mycket vid vind.

Just nu lutar det åt att ett Nallo 2 GT, är det någon som har erfarenhet av för- och nackdelar med den förlängda absiden?

Jag kommer antagligen att använda tältet mest under vår/sommar och höst och göra solo turer.
Men jag vill även att tältet ska kunna stå pall för en riktig vinter tur.

Kom med råd och tips!


Har gått ensam med Nallo2 i många år. Där är den utmärkt om man vill ha det extra utrymmet jämfört med t.ex. rena 1-mans tält. Aldrig upplevt några problem med regn. Det går utmärkt att vara 2, även om det börjar kräva lite disciplin från de inneboende då. Att lyfta bort främre delen av innertältet går ju fint för att få mer utrymme men känns inte som nåt användbart tycker jag. Brukade sätta upp enbart yttertält att luncha i om vädret är trist däremot.

Har aldrig tältat på vintern men jag föreställer mig att 2 stycken vintertid i Nallo2 kan bli rätt trångt..

Fördelen med Nammatj 2 är förutom den tjockare väven att den har bättre ventilation. Jag har inga egna erfarenheter angående detta.

Kaitum 2 är mitt absoluta val (eller motsvarande av annan leverantör) om jag skulle köpa nytt för att ha när jag är flera, samt, som det ofta är, med hund. Lite lättare än med en absid, men med 2 öppningar. 1 öppning för var och en. När man lagar mat i ena sidan kan hunden springa ut och in som han vill genom andra öppningen.

Har ett Bergans kompakt 3 som vi använder idag. Då är vi 2 vuxna och en hund. Hunden sover inne i innertältet (trodde att han skulle gilla att få hela absiden för sig själv nattetid). Det är skönt att ha den extra GT-delen för utrustning när man är 2 och framförallt när hunden gärna går in och ut lite som han vill. Ska man laga mat samtidigt i tältet behövs det lite armbågsutrymme för att inte kastruller ska stjälpas ut osv.

Går jag solo har jag ett enmanstält (TN Laser Competition) idag. Det skulle jag inte byta för något av dina alternativ för sommar och höst turer.

Lycka till med tältköpet
Peter
 
Jag har ett Nammatj 2 sedan många år. Har alltid funkat bra oavsett säsong och väder. Stort plus för de robusta stångkanalerna när tältet ska resas i blåst. Men det har väll alla Hilleberg. Nallo har väll olika långa bågar? Klar nackdel i dåligt väder eller mörker.

GT går bort direkt för mig. Inte bara för vikten, utan också för att tältet blir betydligt svårare att resa i ojämn terräng. A och O för tunneltält är bra sträckning för att det inte ska fladdra, droppa kondens eller i värsta fall regna in. Ju längre tält, desto svårare att få bra sträckning av duken. Finns många trådar på Utsidan där folk blivit besvikna på dyra tunneltält där man kan sluta sig till att de inte slagit upp dem ordentligt.
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Nammatj 3 men har kompletterat med ett Allak, 2-pers kupol med tunnare duk. Allak var köpdjävulen plus att jag var sugen på ett luftigt tält, går att öppna så det blåser rakt igenom, med möjlighet till bra utsikt.
 
Ventilationen förstår jag är klart bättre på Nammatj och Kaitum, dock i vilken grad vet jag ju inte.
Nammatj känns enkel och robust men kanske blir lite overkill om det inte blir så många vinter turer?

Jag har använt Keron under ett år på folkhögskola i Norge så jag vet betydelsen av att få det ordentligt sträckt :) Och det är som du säger en nackdel med GT versionen att den blir längre.
Men som sagt tänker jag på tillfällena då det regnar och kunna sitta under det extra taket och laga mat, bättre plats för hunden, större snögrop, plats till att lägga ett par blöta vadare vid flugfiske turer osv. Så det vore kul och höra lite feedback från personer som har en GT version.
 
Som nämnt vikt, gropstorlek, tältyta, avgör mycket. Kan väl nämna att 3 p tält är behövliga vid vinterkampning för 2 om det skall kunna gå trivsamt till.
GT må se trivsamt ut men har sett fler än ett dåligt sträckt GT-tält. Hellre rejäla stänger på vintern.
Ventilationsöppningarnas antal och yta är inte det avgörande utan hur man ventilerar. I snö har man stora valmöjligheter med en extra kanal under yttertältet. På barmark kan en gren eller en burk lätt hålla upp yttertältduken.
Att jämföra Keron och Nallo är som att jämföra äpplen och apelsiner, inte riktigt fair match.
Men i den bästa av världar finns ju bägge.
Det är bara till att handla.
 
Som nämnt vikt, gropstorlek, tältyta, avgör mycket. Kan väl nämna att 3 p tält är behövliga vid vinterkampning för 2 om det skall kunna gå trivsamt till.
GT må se trivsamt ut men har sett fler än ett dåligt sträckt GT-tält. Hellre rejäla stänger på vintern.
Ventilationsöppningarnas antal och yta är inte det avgörande utan hur man ventilerar. I snö har man stora valmöjligheter med en extra kanal under yttertältet. På barmark kan en gren eller en burk lätt hålla upp yttertältduken.
Att jämföra Keron och Nallo är som att jämföra äpplen och apelsiner, inte riktigt fair match.
Men i den bästa av världar finns ju bägge.
Det är bara till att handla.

Nu tänkte jag inte på att jämföra Keron och Nallo utan bara att jag vet betydelsen av att linorna är ordentligt sträckta.
 
Jag hade från början ett Nallo2 som solotält. Kanon. Lätt och gott om utrymme. För 2 personer går det an sommartid men absolut inte om du tänker dig en veckotur vintertid. Jag har provat!
Nallo har en nackdel. Om vinden är hård vänder man förstås fotändan mot vinden. Det händer då ganska ofta att yttertältet pressas ner mot innertältet. Om det då sker i kombination med regn finns en risk för blöta fötter. I ett Nammatj har du inte detta problem, men... lite tyngre är det.
Tänker du dig tältet även på vintern så är en GT modell absolut att föredra, men... då blir det ännu lite tyngre.
Som vintertält för 2 personer är Nammatj 3GT överlägset - i mitt tycke. Näst bäst är 2GT.
Jag har ingen erfarenhet av Nallos GT-modeller.

HåkanF
 
Till GT-absiden försvar.

Låt mig bara få korrigera en missuppfattning - tälten med GT-absider är inte vansinnigt mycket tyngre än motsvarande modeller utan förlängd absid. Detta förutsatt att tältets invånare delar p vikten.
Jag har ett Nallo 2 GT av något äldre modell och där är viktskillnaden per person ca 200g. Inget att hänga upp sig på IMHO.

Fördelarna med GT-absid är rätt uppenbara - utrymme för matlagning i grisväder, man kan ta av sig det blöta regnstället utanför det torra innetältet, du behöver inte kliva över din packning när du ska ut ur tältet, blöta och smutsiga saker kan lämnas i absiden etc etc. Vid vintetältning är en grävd grop i absiden en rejäl komforthöjare.

Storleken på GT-tält har nämnts som ett problem. Man ska då komma ihåg att ett Nammatj/Nallo GT kräver större yta än ett standard Keron/Kaitum och i praktiken är det inget problem att hitta hyffsade tältplatser i fjällen.


Det är till sist din egen använding som bestämmer vilket tält du ska köpa. Ska man "bara sova" i tältet och kanske är ensam kan det väl vara överflödigt med en GT-absid men annars skulle jag inte tveka om att nyttan med råge överväger de eventuella nackdelerna.

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Brune Tält från Hilleberg moget för soptippen ? Bo och sova 49
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.