Val av tältpinnar/markpinnar

Olika tält levereras ju med olika markpinnar/tältpinnar, och vissa utan några alls... Själv brukar jag ha med mig några smala och några i V-profil (oftast HB Square och Viper Alu) för att matcha olika underlag. Testar först med en Viper, om den inte går att få ner tar jag en Square. Inbillar mig att V-profilen håller emot bättre när det blir drag i pinnen. Har också testat Y-profil, som jag tycker var toppen i mjukt underlag men hopplösa så fort det var sten i marken.

Vad använder ni andra? Ni som bara kör med runda pinnar (typ HB Pro), fungarar de bra även i lösare underlag? Jag har själv inte varit med om att någon pinne dragits loss*), så evt fånar jag mig bara och kunde hellre ha med mig enbart smala pinnar eftersom de i stort sett alltid går att få ner (tjäle och klipphällar undantaget).

(Anledningen till att jag frågar är förstås att jag köpt ett tält utan pinnar och måste bestämma mig för vad jag ska ha.)

Referens: HBs olika varianter

*) Jo en gång, när jag testade tält i blåst på sumpigt underlag...
 
125mm rf stålspik är svårslaget, fegisar kan köra med 175mm. Lådans värde märker man när kassan passeras!
//J
 
Runda pinnar funkar inget vidare i sandig lös jord tycker jag. De sitter inte så jättebra i grusig mark heller, men man brukar inte kunna få ner så mycket annat i sån mark...

Ute i naturen finns det ju oftast ett matjordslager som de flesta pinnar sitter bra i, campingplatser är betydligt värre... 2 cm sandjord ovanpå 20 cm makadam är ingen höjdare att försöka få ner tältpinnar i.
 
Motsvarande Viper wide aluminium till kåtan vår-sommar-höst, om tjäle kraftiga stålspikar. Pro peg för tältet. Dålig mark och/eller stark vind så läggs en sten mellan markpinne och de korta linslingor jag förlängt markremmarna/öglorna med.

Raskesven
 
Ordentligt tilltagen stålspik för de kortare turer där vikten inte är så kinkig (och där man inte vill slita på fin-pinnarna) eller om jag tror mig komma att behöva styrkan och längden (är nog mer åt 175 hållet, men då är mitt tält nog lite större än de flesta andras).

Annars är standardpinnen ganska allround, men helt utan rejälare pinnar går jag inte, hittils har inte vikten vs styrkan jämfört med mina stålspikar varit nog övertygande för att jag ska investera i bättre (läs dyrare) alternativ.
 
Använder dom pinnar som följde med Nallo2 Gt, HB Square och Viper Alu.
Har aldrig haft några problem med dom.
 
Sågat spår

V eller Y pinnar tycker jag funkar till allt utom snö. Dock så är Hillebergs V pinnar (Viper) ganska dåliga, trubbig spets och en böj längst upp. De bästa tycker jag är pinnar av härdad aluminium med sågat spår för snöret och vass spets. Eftersom det inte är någon böj längst upp så tål dom att bankas ner med en sten när marken är hård och 7-tumsspiken lämnats hemma. TNF och Mountain Hardwear har såna som original. Om man läser Utemagasinets tälttester så brukar det vara kritik mot pinnar som är vassa mot handen, just såna är det jag menar.

Globetrotter säljer såna pinnar: "Expert Y-Profil Heringe", men dom borde finnas på fler ställen.

np_1500308a.jpg


Edit: V profil finns också i samma serie, kan instämma att dom funkar bättre i stenig jord.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.