Val av budget-tält

Jag och min sambo har planerat att gå högakustenleden i sommar och har det har blivit dags att få tag i ett ok tält.
Eftersom vi är nybörjare och vi bygger upp en hel grundutrustning har vi lagt en tältbudget på max 2500kr.

Valet står just nu mellan tre olika tält

Bergans TRYSIL 3-PERS TELT NAVY
1 999:-

Helsport SKJERVØY 2+ CAMP TÄLT
1 999:-

Helsport NORDMARKA 3 CAMP TÄLT
2 499:-

Då jag är rätt lång (203cm) har jag ratat en hel del tält pga sovlängd, men alla dessa är 220cm långa så det borde fungera.

Tanken är även att tältet ska fungera på fjällräven-classic nästa sommar.

Dom tälten jag väljer mellan nu finns alla på xxl då jag gärna köper i fysisk butik, men kan även åka till någon annan butik i Stockholms regionen om jag får tips om något bättre.
 
Akta huvudet!

Har ingen erfarenhet av Helsport-tälten. Däremot är Bergans-tältet vädligt likt Bergans Compact 3, som jag har. Är det samma mått på Trysil tältet som Compact-tältet, så avråder jag en lång person från det.
Lågt till tak i innertältet och därmed svårt att sitta. Jag är ca 175 och kan precis sitta bekvämt där det är som högst i innertältet. Sambon är någon cm längre och klagar. Så med dina 2 meter så kan det bli i lägsta laget - om måtten förhåller sig på samma sätt som Compact 3 - obs inte Light-versionen.
I övrigt har jag inget att klaga på tältet.
 
Enda infon jag hittat om trysil är denna:

- 4086 Trysil Telt 3-Pers
- Mål innertelt BxLxH: 165x220x100 cm
- Soveareal: 3,1 m²
- Vannsøyle, bunnduk: 5 000 mm
- Vannsøyle, ytterduk: 3 000 mm
- Vekt: 3,5 kg*

Så det ser ut som att det är lite längre än kompakt 3, men det kan ju vara felskrivet

Egenskaper för Kompakt tent 3 pers:
Totalvikt: 3,3 kg.
Mått innertält (BxLxH): 165x210x100 cm.
Sovyta: 3,1 m2.
Vattenpelare: 5000 mm.
Färg: Grönt
 
Helsport Nordmarka och Skjervöy är mycket låga i takhöjd, inte att rekommendera för långa personer som vill kunna sitta upp i tältet. Bergans Trysil hittar jag ingen information om alls?

Tälten du räknar upp inkl vanliga Bergans Compact har PU-belagd yttertältsväv, dvs billigare, tyngre och kortare livslängd. Är ni beredda att gå upp lite i budget skulle jag rekommendera er att titta på Bergans Compact light 3 eller Artic Alpine Design WBT3 som har yttertält i silikoniseard väv istället för PU-belagd väv. Bergans Compact light 3 är dessutom betydligt rympligare både på längd och höjd än Bergans Compact 3, trots lägre vikt:)

Jämförtabell:
Bergans Compact 3 Bergans Compact light 3
Total längd (cm) 385 435
Ligglängd (cm) 210 230
Sitthöjd (cm) 100 105
Totalvikt (kg) 3,5 3,3
 
Måste det vara nytt

Många köper tält, använder få gånger och sedan ligger det på hyllan. Kolla in blocket efter nåt beg tex Hilleberg så får du nog mycket för pengarna och tröttnar du på tältet kan du nog få igen det mesta
 
Scannat blocket & utsidans prylmarknad i ett par veckor nu, hittade inget som passade budget/storlek. Nu vart det ett trysil, skall provas i långhelgen. Blir möjligtvis ett bättre tält nästa år men det här får fungera för 2013 :)
 
Blir man inregnad är sitthöjden ett kritiskt mått. Vikten ca 3,5 har varit där sen 60-talet.
Begagnat brukar räcka länge.
 
Jag är 190 och har inte hittat ett enda tält för under 4 personer där jag kan ligga raklång utan att huvud eller fötter ligger mot innerduken.

Du som är betydligt längre får antingen räkna med att ligga halvvägs ut i absiden alternativt ligga diagonalt i ett 4-mannatält eller ännu större.

Att ett innertält är 220-230 långt innebär inte att man kan räkna med att sova med torra fötter upp till den längden. Oftast lutar det i ena eller båda ändarna och säcken är längre än vad du är.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Jag missade att du redan hade köpt ett tält och pm:ade dig i onödan om ett annat. Jag ber om ursäkt för det.

Tältet som jag tror är ett intressant, relativt billigt och någorlunda lätt (i alla fall rymligt) alternativ för långa personer är Jack Wolfskin Sanctuary III. 315 euro inkl. frakt.

Yttertält av silnylon 40D med 3000 mm vattenpelare, golvväv 70D 10000 mm och DAC 9,6 mm tältbågar. Jag tycker att det känns prisvärt för ca 2700:-.
 
Scannat blocket & utsidans prylmarknad i ett par veckor nu, hittade inget som passade budget/storlek. Nu vart det ett trysil, skall provas i långhelgen. Blir möjligtvis ett bättre tält nästa år men det här får fungera för 2013 :)

Funderar också på ett Trysil, behöver också ett budgetalternativ i väntan på att kunna köpa något bättre. Såg att du köpt, vad tyckte du om det? Intressant med någon som har det, hittar knappt någon info på nätet. Tack på förhand!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.