3 säsongs sovsäck, budget

Mina fina ungar ska få sovsäckar. Den äldre är nybliven scout och familjen är hyggligt flitiga sovsäcksanvändare i båt och i tält. Nu har barnen (5 och 8) billiga sommarsäckar från Classe, men de duger verkligen bara under sommaren. Jag vill förlänga säsongen i båda ändar av sommaren och kikar på säckar.

Om man tänker sig användande ner mot 0 grader, vad är rimlig vikt? Eftersom den ömma modern har dille på att tvätta säckarna efter varje användning föreställer jag mig att syntet är det rätta för oss.

Kvalitetsmässigt söker vi något bättre än Classe och Biltema, men det behöver inte vara toppklass.

Pris då? Lite oklart. Det beror på vad vi måste betala för att bli nöjda, men budgeten är begränsad.

Tacksam för både köpråd och direkta tips!

Anders

Decathlon har ganska fina och prisvärda sovsäckar. Istället för att hela tiden tvätta säckarna kan man köpa ett lakan som man har i, detta kan man tvätta så mycket man vill och ändå ha lång livslängd på sovsäcken.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Decathlon har ganska fina och prisvärda sovsäckar. Istället för att hela tiden tvätta säckarna kan man köpa ett lakan som man har i, detta kan man tvätta så mycket man vill och ändå ha lång livslängd på sovsäcken.

Tackar för tips, jag ska kika på Decathlon.

Min fru är....hmm... mycket renlig av sig och skulle antagligen vilja tvätta dem ändå. Annars är det förstås en bra idé som jag tillämpat i ett tidigare liv 😀

Jag skulle nog ifrågsätta tvättandet vänligt men bestämt med att, tvättar hon även täckena hemma hos er för varje person efter varje natt ?
Om inte, så undrar jag varför man inte kan nöja sig med att tvätta efter ex. 10 nätters användning då sovsäcken blivit rent fysiskt smutsig utvändigt och använd sovsäckslakan det går ju att tvätta många ggr.
Efter 10 tvättar, kan sovsäcken vara söndertvättad dvs fibrerna kan förlora för mycket av sin ursprungsform och värmekraft, samt att dragkedjor osv kan ta stryk.

Jag skulle satsa på Everest junior sovsäckar finns begagnade på ex tradera för ca 200kr/st. De är varma och i rätt budgetsegment och väger inte för mycket ca 900g.
Annars har decathlon fina dunsovsäckar för från 1000-1400:-/st i vuxenstorlek (i olika storlekar) som håller för många års användning och är varma om man inte tvättar sönder dem. Om den garanterat ska klara 0C så är 1400:- kanske nödvändigt. Men beställ hem båda och titta på dem är mitt tips.

Rimlig maxvikt är 1 kg, skulle jag säga om barnen varav en scout själv ska bära på sovsäcken OCH få plats med en i sin scoutsäck.
Ju lättare sovsäck desto bättre naturligtvis, allting annat de bör på väger också.
8-åringen bör nog kunna ha en liten vuxensovsäck, men inte 225cm lång sovsäck då utan en 170-180 cm lång. 5-åringen bör kunna ha en juniorsovsäck i några år till.
Jag är barnledare i en friluftsfrämjargrupp med 8-10 åringar, där ständigt dessa frågor kommer upp.

Senast ändrad:
Jag har lätta och fina vuxendunsäckar till barnen. Skulle jag köpa idag skulle det nog bli aegismax på aliexpress. Kan va tips om ni kan tänka om med tvätten

Tackar för alla tips! Jag kanske ska introducera lakan och försöka mildra nötandet i tvättmaskin. Vi sover ju dessutom i underställ...

Nenaa, du har kanske rätt i att det bör bli en kortare vuxensäck till 8-åringen. Det är ju viktigt att hon kan bära själv så småningom. Nu är hon mitt i sin första säsong som scout, och hon gillar't! Första utomhushajken kommer nog till nästa sommar.

Kikar vidare i sovsäcksdjungeln.

//A

PS. Kjpil, jag har skickat mail.

Jag tvättar min när den är synligt smutsig eller om den luktar. Lukt kan komma av användningen eller av förvaring. Men jag förvarar i bra förråd och är försiktig med säcken. Så svaret på din fråga blir jävligt sällan.

Bosse

Tvättar väldigt sällan, vädrar alltid. Även under turen.

Bra med rutin på att sovsäck åker upp så fort tältet är uppslaget. Antingen ovanpå tältet vid fint väder eller i tältet om det är fuktigt/regn. Sen vädra ut ordentligt när man kommer hem. Sover i dedikerat sovunderställ men sällan i lakan.

/G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips