Val av Hillebergstält?

Hjälp!

Står och velar i valet av tält. Jag har bestämt mig för ett Hillebergstält, men vilket?

Är ibland själv men vill ha tillräckligt bekvämt för att flickvännen ska stå ut. Dessutom vore det ingen nackdel om man någon enstaka gång kunde sova tre personer (ej vintertid).

Funderade först på Nallo2/3 men efter att ha läst viss kritik mot ventilationen känns tältet mindre bra.
Väljer nu mellan Nammatj2, Nammatj2GT, Nammatj3, Nammatj3GT, Niak eller Keron3.

Är mest "inne" på Nammatj3(ej GT). I andra hand Nammatj2 eller Keron.

1. Är Nammatj3 "mycket" bekvämare än Nammatj2?
2. Går det överhuvudtaget att vara tre personer i
Nammatj2?
3. Är Keron så mycket bekvämare att den stora vikten
(och priset) kan motiveras för mina behov?
4. Är det bättre att köpa en tremansversion än att
köpa en GT-version pga pris, innermått och främst
vikten (ej mkt vintertältning)?
5. Är Niak möjligen ett alternativ?

Tacksam för synpunkter!
 
GT är jättebra

Jag har själv slagit på stort med et Keron 4GT som familjetält och ville inte vara utan den stora absiden. Det är ju ofta när man äter eller bytar kläder att man har behov av plats. När man väl ligger och sover kan man ligga tät. Så kanske Nammatj 2GT är nåt att tänka på om ni oftast ska vara just två?
 
Hilleberg????

Hejsan

Vill ni ha ett bekvämt tält som gör att man inte tvekar för utflykterna. Då är GT modellerna suveräna.
Varför bara hilleberg? bra men svindyra. Vaude har ett FERRET III som är helt iklass med nammatj 3GT för 3800kr. Ställbara stånghållare fickor, Ventilation, staglinor, får kompliteras med torklina för 12kr.
 
Keron3

Jag har under flera tidigare inlägg diskuterat tält.
Jag stod inför samma situation som du och valde mellan precis samma alternativ.
Det blev till slut ett Keron3, jag tror inte att jag kommer att sakna GT absiden, Hillebger har så smart upphängning av innertältet att extra utrymmer lätt skapas genom att kroka ner en del av tältet. Kerons innertält ger med sina raka kortändar mycket gott om levnadsutrymme. Keron har ju två absider som tillsammans blir större än Nammatjs GT-absid. Två absider ger dig möjlighet att alltid ha en utgång i lä. Min åsikt är att om du skall använda tältet mest på vintern så välj GT-absid, annars rekomenderar jag en vanlig absid
 
Suveränt med GT

Vilket Hilleberg tält du än väljer är jag säker på att du får ett bra tält. Har själv haft ett Nammatj2GT och jag skulle inte vilja vara utan förlängningen. Att kunna laga mat i abisden regniga/snöiga, blåsiga och allmänt kulna dagar är guld värt. Att kunna förvara packningen där och slippa böka undan prylar för att kunna få plats att ta ner innetältet .... Näää! Enda anledningen som jag ser det att inte välja ett GT är vikten. Det väger ju lite mer, men är man två som ska dela på vikten och göra "vanliga" fjällturer är det nog inget problem.

Laila.
 
Mina åsikter

1. Sommartid tycker jag att Nammatj 2 har fullt tillräckliga innerutrymmen för två pers. Är man ute på vinten spenderar man mer tid i tältet, har stora bylsiga kläder och kanske har mindre lust att gnugga sig mot tältduken (kondens etc). Då kan Nammatj 3 vara skönt även om man bara är två.

2. Jag har sovit tre personer i mitt Nammatj 2 GT några gånger på vintern. Det är inget jag rekommenderar, men det går ju i nödfall. Man har ju 130 cm bredd (jämfört med 160 cm i ett 3-manna Hilleberg). När jag tänker efter så har jag faktiskt sovit tre på sommaren också. Det var trångt men gick ändå ganska bra.

3. Svårt att svara på. Det beror på vad dina behov är. Jag har ett Keron också som jag använder ganska sällan. Jag föredrar Nammatj eller Staika i de flesta situationer.

4. Skall du vara ensam eller två pers mest sommartid tycker jag att det verkar onödigt stort med Nammatj 3. Jag har bott en del ensam i Nammatj 2, och det är suveränt som ensamtält. GT eller inte är en smaksak. Synd att EX-versionerna försvann. Där kunde man välja mellan liten och stor absid.

5. Jag har inte använt Niak ute, bara kollat på det uppslaget i affären. Jag tycker att det verkar vara ett sämre alternativ för en "normalanvändare".

MVH

Peter Ask
 
Ett sista tjat...

...om Nammatj. Jag har själv använt ett N3GT på ensamvandring sommartid och vintertid och rekommenderar det varmt! Tältet är helt klart bärbart även för en person. Om du inte tänker använda tältet så mycket på vintern borde det mindre N2GT vara näst intill perfekt (3: an är trevligare på vintertur). IOFS är viktskillnaden inte så stor vad jag minns.

/J.
 
Antingen eller.

Hej!

Jag vet exakt vilka kval du går igenom, har haft precis samma problem. Mitt val föll på Nammatj 2.

Egentligen tycker jag att du ska fråga dig själv vad du prioriterar. Vill du ha komfort, högt i tak, och mycket plats, välj Nammatj 3 GT. Det blir runt ett kilo mer att bära än Nammatj 2, men det kanske det är värt, du och din tältpartner bär ju på ett 5 stjärnigt friluftshotell, där det är gott om plats och det är mindre chans att man under pissiga dagar ska gå varandra på nerverna i ett stort tält.

Men... Nammatj 2 väger mindre, går snabbare att sätta upp (spelar faktiskt roll tex vid riktigt dåligt väder). Du klarar att sätta upp tältet på mindre ytor(bra vid stenig terräng och tät skog). Tältet är fantastiskt och jag har sällan saknat en GT absid. Som kuriosa kan jag berätta att jag tillbringade 5 månader tillsammans med min flickvän i mitt Nammatj 2, utan några alvarliga incidenter!!!

Så kör hårt, antingen eller. Vela inte.

Lycka till

David Norell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
handbagsatdawn Villrådig för Hillebergstält Bo och sova 12
EmFnn Hillebergstält Bo och sova 5
jarbring Markpinnar hillebergstält. Bo och sova 7
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.