Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla?

Förresten, jag har för mig att jag läst att man inte ska sova i bomull, och att man ska ha icke-bomullsunderställ dagtid. Stämmer?

Kan ni inte hjälpa mig nu att sortera upp detta lite praktiskt, hur undviker man fuktiga kalla tältmorgnar?

* Välventilerat tält
* Extragolv i absiden
* Sovsäcksöverdrag
* Vattenavvisande innertält
* Undvik tältning nära sjö

...mer?
 
Ah, jag tänkte det var nåt lurigt med solriktningen och kondens... det där var bara enkelt och logiskt, även om jag aldrig tänkt på det när jag tältar...
 
Lämna bommulen hemma!

Förresten, jag har för mig att jag läst att man inte ska sova i bomull, och att man ska ha icke-bomullsunderställ dagtid. Stämmer?

Stämmer! Lämna bomullen hemma!
Välj syntet eller ylle - och om du nu är så frusen som du verkar..
Ullfrote har fina ylleunderställ som det går utmärkt att sova i, speciellt om man är så kall som min hustru är... ;-) Kompletterat med ett par yllesockor så är komforten fulländad i sovsäcken.
Själv sover jag normalt i ett syntetställ.

Vad gäller diskussionen om ventilation och fukt har du redan fått många goda råd och tips från övriga - och jag har inget att tillägga..

Vänligen/Dag
.
 
De flesta praktiska tipsen har du fått

Men vid fuktig mark gör en plastduk stor som innertältgovet, inte större, stor skillnad, footprint är inte bättre än hel byggplast men väl dyrare.
Ventilation rejäl i yttertältet, förstärk gärna med någon/ra gren/ar.
Elda framför vindskydd och givetvis i eldtält/kåtor.
Ljuslykta, gaslykta gör stor skillnad inne i tält. Mössa ger oftast bra utdelning på morgonsömnen...
//J
 
Fukt

Visst.. har varit med om att vakna i tältet och innerduken är fuktig men ser inte problemet i det.
Bara att dra igång med lite frukost :) jag har oftast med mig min JetBoil som man enkelt kan ha med sig in i tältet ( i absiden).

Värmen drar fort ut den lilla fukt som är, annars om det är lite små mörkt på morgonen så drar jag igång min Primus micronlatern i 5-10min innan jag klättrar ur sovsäcken till hälften och ordnar frukost*s*

Det behövs inte mycket extern värme för att få ut den lilla fukt som har bildats.

Men för att undvika fukt så är det ju ventilation som gäller och inget annat.... stänger man igen tältet helt då bildas mycket fukt från utandningsluften mm speciellt om man är flera i tältet.

Testa, prova och utvecklas är en bra ordning*S*
 
Det mesta är redan sagt. Här några knep som jag använder:
"Nära sjöar" känns lite obestämt. För min del handlar det om (inte bara vid sjöar) är att inte tälta där fuktig luft samlas. T ex en låg strand vid en sjö. Däremot kan en klippa 20 meter över sjöytan, men nära sjön, vara ganska fuktfri. Jag brukar tänka i termerna av att luft "rinner" ungefär som vatten och att kall och fuktig luft är tyngre än varm och torr . Då är det ganska enkelt att räkna ut vilka platser man skall undvika. T ex alla platser som är "skålar" i den omgivande terrängen. Att ligga halvvägs upp på "skålkanten" brukar vara en bra modell. Det här gäller naturligtvis som princip när det är någorlunda vindstilla. Kraftig vind blandar luftlager på ett helt annat sätt och förbättrar ventilationen i tältet också.

En annan tumregel jag har är att inte stänga dörrarna till yttertältet överhuvudtaget, så länge det inte behövs. Vilket inte brukar behövas om det inte regnar. Om insekterna inte är besvärande så har jag även innertältsdörrarna öppna hela natten. Vitsen med ett rejält tält tycker jag är att man skall kunna stänga till det vid behov. Och inte när vädret är sådant att man lika gärna kunde ligga under bar himmel. Börjar det regna under natten brukar jag vakna och dra ned blixtlåset. Men bara tillräckligt för att undgå att träffas av regnet. Att stänga runt om och ända ned till marken gör jag enbart i verkligt busväder. Samma prinicip som att jag bara vandrar i regnkläder när det regnar.

Jörgen
 
Jag har inte läst hela tråden, men även "dyra och bra" tält blir fuktiga på morgonen, speciellt om man stänger till för mycket. Jag fryser betydligt mer sällan om jag har tältöppningen delvis öppen och kanske enbart myggnätet stängt på innertältet. Vindstyrkan får avgöra.

HåkanF

(Hoppsan, det mesta var visst redan skrivet av Jörgen.)
 
Tittade på http://www.tentipi.se/ och såg eldstaden Bamse mini som jag vågar ha varm nattetid utan att oroa mig för hunden. Detta borde ju vara lösningen, en riktig kåta med värmande och torkande eld, eller?

När kåtornas totalvikt ligger på 10-20kg och en eldstad på 32kg så går detta utmärkt att lägga på hundens kärra. Då drar han fortfarande all vår övriga packning. Det enda man begränsas av då är att inte kunna gå de bökigaste stigarna utan man får hålla sig till lite mer upptrampat underlag, det kan jag leva med.

Eller är det överreklammerat?
Min kåta är en Moskosel Jakt 5, bom/poly, föregångare till Tentipi Varrie 5. Enda som skiljer är fler inluftar på de nya. Min väger 7,8 kg. Lilla eldspisen väger 1 kg. Tar man golv tillkommer 1,2 kg. Allt som allt 10 kg. Går vi två stycken blir det 5 kg var. Jämfört med t.ex ett HB Keron 3, blir det 3- 3,5 kg mer per skalle. Kåtan tar ungefär 9 kvadratmeter utrymme.

Det är mer jobb med en tältkåta än med ett tält. Mer jobb att bära, mer jobb med impregnering när det gäller bomullsmodellen, mer jobb över hundud taget. Men också mycket fler möjligheter. Kåtan är ett boende, tältet en skyddsförvaring. Dessutom har min kåta själ;-) Kåta är dock inte för alla:)

Tråden "Tältkåta" innehåller mycket info.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raven Torrt o tält? Bo och sova 13
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.