Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna!

Jag är frusen om fötterna och mitt mål är att lyckas motverka att dem blir vaxvita i lilltårna.

Jag är inte mycket för sovsäck då jag sover i hammock, så för mig så kör jag med filt och täcke.

Jag sov ute i 0 grader natten till lördagen och jag var varm så jag nästan svettades. Men fötterna frös pricis som hemma, fast lite till. Jag börjar tro att min hjärna undermedvetet inte prioterar dem ett minsta dugg... helt kallblodiga är dem, och det trots att händerna är varma, ryggen, magen, axlarna, benen och såklart huvudet... hela kroppen är varm. Skrevet gömmer sig inte heller, är kille. Det är helt sjukt. Jag har utrustningen och jag är än så länge bara i test mode just nu och har fler kostnadsfria alternativ.


När jag nu senast sov ute så körde jag med följande sovsystem.


+DIY hammock av stort vikt bomullslakan
+Ikea badrummsmatta som underlag för fötterna och rumpa
+Stolsdyna som underlag från nacke till rumpa
+Fodrad väst som underblanket från huvudet ner till bröst
+Uppblåsbar resekudde, som jag tappade när hammocken också var 2 m upp, blev utan mao.
+Ullunderställ, för hela kroppen
+Balaclava
+Mössa
+Tunna ullstrumpor
+Fiberpälspläd, för fötterna och ben
+DIY sovsäcksöverdrag, sytt textil duschdraperi, för fötterna och ben
+och ett svalt Ikea 90/10 duntäcke över hela kroppen och huvud
+resten av dagskläderna i min DIY underhammock som extra underlag


Alltså, underlaget är superprima
Mössan blev för varm och togs bort
Och andningsluften var torr och varm, 22° c typ vid 20 cm över låren
Jag kan alltså andas som inomhus utan fukt problem under duntäcket i denna yttertemp
Underlagen andas och rygg och rumpa svettas inte pga. brist på luft

Filten och duntäcket vikes runt benen och läggs över kroppen och därefter på sidorna.


Mitt sista hopp för fötterna som vägrar bli varma, är att bära med min tunnare ullpläd och vika den till en stor strumpa för båda fötterna. Strumpan kommer hållas ihop med ett örngott... prima!

Alt. också byta syntetpläden till min tjockare ullfilt. Som är tänkt att kompletteras vid -5 till -20 grader ändå.

Jag vägrar ta på extra sockar då det istället isolerar de kalla fötterna från varandra och bara förvärrar problemet.


Allt detta (utom ullfiltarna) packas tillsammans med tarp och ridgelinelakan som tak, i en 40 liters Haglöfs Vina med plats för 1.2 L Klean kanteen. Underlagen rullas ihop och fästes kreativt på undersidan.

Har ingen våg, men uppskattningsvis med vatten, 10+-3 kg.

Resten av packningen har jag i en 35 L axelremsväska, som regnponcho, kök, mat, first aid, thermos etc.

Total vikt tippar jag till ca 15 kg.


Hur skulle du tro att denna packning får dig att må. Med liknande system har jag klarat -4 och sov gott. Men även då frös jag bara om fötterna.


Varför är det så här?

Utan fötterna så kan man ju inte förflytta sig! Fördelen med Klean kanteen är ju att jag bara kan ställa den på brasan :)


Vad tänker du när du läser detta?
 
Har haft problem med mina yttre kanter också. Löste det genom att höja hela kärntemperaturen speciellt i värmeväxlande områden som fotleder, handleder och en bit upp därifrån. Att sova i -20 och känna kallt blod som rinner uppåt i benen från fötterna är inte jättetrevligt. Helt rätt att fötterna ska värma varandra. Din lösning med örngott låter vettig. Själv har jag förstärkt isoleringen på sovsäcken med jackor eller tryckt in fotänden i ryggväskan. Det finns även bivackskor som är väldigt varma. Har dock aldrig unnat mig det på grund av packvolymen.
 
Jag har också problem med kalla fötter och i övrigt varm kropp! Jag har ett par långa ganska tunna benvärmare i ull, de går från knäna och ner till fötterna med viss ihopkorvning och kan om de dras ut gå ut över fötterna och/eller över knäna och upp emot låren. För mig gör de stor skillnad och då kan fötterna värma varann (även om jag ibland tvivlar åp att mina fötter kan värma varann, och tänker att de bara kyler ner varann :p )

Har du testat att värma upp strumpor eller annat som ska vara runt fötterna innan du sätter i fötterna? Jag kör så hemma då och då, värmer upp sängen med en vetekudde eller så just där fötterna ska vara.
 
Har också kalla fötter.
För mig funkar "Heat Holders"-sockar från Classe O absolut bäst.
Personligen tror jag knappast att iskalla fötter värmer varann.
Men vad vet jag?

Kanske elvärmda sockar kan vara en lösning?

mvh thomas
 
Har du dålig cirkulation även när du ligger plant?
Vad är nivåskillnaderna mellan huvud, bål och fötter när du ligger i hängmattan?
 
Jag köpte värmekuddar på Biltema som finns i 5h, 8h, 12h samt 18h varianter. ner med en dylik i fotändan på säcken och du höjer temperaturen. När jag sov i Jotunheimen i -24 stoppade jag i en 18h men var tvungen att slänga ut den ur säcken då det blev för varmt!

Bästa tipset jag själv fått någonsin, höjer sovsäckstemperaturen rejält!

Och nej det är ingen fara med att de skulle bränna fast el dyl, varma är de men det är ingen hetta.
 
Även om jag förstår "inga tjocka sockor, fötterna värmer varandra" så tycker jag att resultatet av ett par raggsockor är överväldigande för mina egna kalla små tår. Funkar bäst om jag har ett par raggisar som bara används till att sova i och att de tas på varma och torra (förvaras förslagsvis mot magen innan användning), och inga andra strumpor under.

Din tanke med filten funkar säkert, men det börjar bli en himla massa att släpa på.
 
Med mitt låga blodtryck och alltid iskalla händer och fötter känner jag igen problemet. Utan rejäl fysisk aktivitet får jag inte upp värmen i fötterna bara genom att värma resten av kroppen, och det finns därmed ingen värmekälla, som kan värma sovsäcken och luftfickan i fotändan.

Min första lösning är att få upp cirkulationen genom fysisk aktivitet precis innan jag lägger mig, så pass att även fötterna blir varma. Men det räcker långtifrån alla gånger; nästa steg är helt enkelt en varmvattenflaska i fotändan, gärna några minuter innan jag själv går och lägger mig. Har jag en gång värmt sovsäcken och luftfickan innanför, blir fötterna så småningom också varma - men alltså inte "inifrån" kroppen, utan genom ett yttre värmetillskott.

Vattnet från "värmeflaskan" är precis lagom ljummet på morgonen att blanda sin frukostmusli i ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Fawkes Flexibelt sovsystem för två Bo och sova 14
Bokeh Pony Sovsystem för sommarbruk. Bo och sova 2
Slif Sovsystem för par? Bo och sova 15
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.