För varmt i Marmot Hydrogen

Oftast läser man om hur varm en säck är, om den pallar för några minusgrader. Mer sällan ser man inlägg om var gränsen går uppåt. Jag var en vecka i Sarek med en Marmot Hydrogen. Det var varmt och skönt med merlinounderställ, sovsäcksöverdrag i ett kupolyttertält, till och med när temperaturen sjönk ned mot -5 en natt. I vinter planerar jag en resa till Gran Canaria för en kombinerad vandring och löpningsträning mestadels i bergen där det kanske kommer att vara kring 5-10 grader på natten. Men någon gång sover jag nog på lägre altituder och då kan det bli uppåt 17-18 på natten. Tänkte kanske att min Marmot blir bra, men hur varmt får det bli? Vad finns det för erfarenheter på detta forum om övre temperaturgräns för dunsäckar av Hydrogenkapacitet, dvs säckar som klarar frostpunkten men inte mkt mer? Hur varmt får det bli?
/ANders
 
Komfortintervall?

Eeh, så här alltså: Om en sovsäck är varm vid -1 grad, smälter man då bort i den om det är
15 grader? Någon som har testat? Kanske någon som har den optimala sovsäcken med det bästa komfortintervallet?
 
Inividuellt?

Tråkigt svar... men jag tror att det är väldigt individuellt, precis som vid nedre gränsen så är nog övre det också....

...men spontant, utan att ha testat hydrogen så tror jag att den är lite väl varm vid 15-17grader.... men å andra sidan så är det väl bara att göra ett täcke av den.... så har jag gjort iaf när jag använt varmare säckar på sommaren.... men det blir ju såklart tyngre än nödvändigt....


Förövrigt så låter det ju riktigt kul med en varierad löp och vandringsresa.... man blir ju lite sugen...

Thomas
 
Är det för varmt så är det ju lätt att reglera med dragkedjan eller ha sovsäcken som täcke. Är det 20 grader varmt så drar man ju inte upp dragkedjan helt och drar igen öppningen. Jag använde min hydrogen i somras i Norge och under några dar var det ruskigt varmt så jag hade den mest som täcke och det hade varit varmt med vilken sovsäck jag än haft. Nu är det ju halvlång dragkedja på hydrogen vilket gör den mindre lämpad att ha som täcke än en med hel dragkedja men det funkar.
 
Inte Hydrogen men...

Det här känner jag igen från min Haglöfs... Det är en Zleep med en komforttemperatur på 0 grader. Den har varit svettigt vissa sommarnätter. Det innebär iofs "bara" att jag måste sovsäcksshoppa nästa år. Och hösttälta mer...:)
 
Marmot

Har använt min hydrogen under varierande temperaturer. Vid ca +10 tyckter jag att gränsen går, då blir det för varmt i sovsäcken och jag får sova med öppen säck...

//A
 
Gör ett test inomhus. Sov en natt på liggunderlag i eller under sovsäcken. Med sovrumsfönstret på glänt kan du få ner temperaturen till 17-18 grader. Det blir väl inte exakt jämförbart med fårhållanderna på Gran Canaria men tillräckligt för att se om du klarar det utan att svettas bort.

/ANDERS
 
Jämför gärna med sovtäcken, sommar genomsytt 1,5-2cm, Höst vår genomsytt 5cm och strängaste vinter baffelsytt 7,5-10cm.
Sommartid runt medelhavet har jag med framgång nyttjat IKEAS sommartäcke ca 75:-.
Ett påslakan på gör att det värmer även på vår pch höstnätter där nere. Speciell sommarsovsäck verkar vara överkurs...
//J
 
Tråkigt svar... men jag tror att det är väldigt individuellt, precis som vid nedre gränsen så är nog övre det också....

...men spontant, utan att ha testat hydrogen så tror jag att den är lite väl varm vid 15-17grader.... men å andra sidan så är det väl bara att göra ett täcke av den.... så har jag gjort iaf när jag använt varmare säckar på sommaren.... men det blir ju såklart tyngre än nödvändigt....


Förövrigt så låter det ju riktigt kul med en varierad löp och vandringsresa.... man blir ju lite sugen...

Thomas

Tack för tips! Jag har testat själv - det bästa sättet, som flera skriver. Och roligast. Sov inomhus i ca 22 grader med dragkedjan nere. Varmt om benen, men uthärdligt. Sov i natt i stockholms skärgård vid stranden under en tarpponcho, ca 7 grader. (Vilken soluppgång det var i morse.. suck!!) Det var skönt, men jag skulle haft en t.shirt istället för långärmad merlinotröja. Slutsatsen är väl att jag måste testa mer:)

Och visst, kombinerad löpning och vandring är väl en höjdare!

Frågan om val av säck kom upp eftersom det kan skilja typ 20 grader mellan stranden på södra ön, gran canaria, och nordliga sidan 1500 meter upp i bergen. Man tar ju inte med sig två säckar om man tänker springa mellan varven.

Anders
 
Frågan om val av säck kom upp eftersom det kan skilja typ 20 grader mellan stranden på södra ön, gran canaria, och nordliga sidan 1500 meter upp i bergen. Man tar ju inte med sig två säckar om man tänker springa mellan varven.
Exactamundo. Men å andra sidan är man ju van vid lite okomfort när man springer. Jag skulle ta Hydrogenen för att ha den där extra marginalen. Man fryser ju lättare när man ansträngt sig rejält under dagen (åtminstone jag), och det kan bli lite si och så med att äta rejält och dricka varmt etc etc, om det blir sent och tempen sjunker. Blir d varmt brukar det fungera att krypa ur säcken lagom mycket, sällan man svettas om benen trots att de är nedstoppade i en sovsäck.

Däremot vet jag att jag skulle svettas rejält i en säck med komforttemp -1 om tempen blir över +5. Men det är min kropp det.
 
Ja, strykarräven, du har nog en poäng där, att det är bra att ha lite marginal nedåt om man är trött och mörkret faller.. Kanske tar med mig Hydron. Min tanke var annars att spara ytterligare några hekto packning med en lättare sovsäck och komplettera med dunväst. Men då kanske man börjar närma sig de här nästan fanatiska amerikanska UL-packarna som har packllistor men ingen packning :)
 
Ja, strykarräven, du har nog en poäng där, att det är bra att ha lite marginal nedåt om man är trött och mörkret faller.. Kanske tar med mig Hydron. Min tanke var annars att spara ytterligare några hekto packning med en lättare sovsäck och komplettera med dunväst. Men då kanske man börjar närma sig de här nästan fanatiska amerikanska UL-packarna som har packllistor men ingen packning :)
Haha, 300g packlista och 259,3454393545g packning.

För mig är sömnen alltför viktig när jag är ute, ssk om jag springer för att orka återhämta mig. Blev glad av ditt inlägg, drömmer mig bort till varmare, mindre grå trakter med lätta fötter och tankar. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.