Tält för ensamvandrare?

Trevligt tonfall. Du kanske är en mupp trots allt.

//J

Jag är ledsen, det var inte meningen att vara tvär, men när först någon
snubbe kallar mig för mupp och sedan du kommer med ett hånflinande inlägg
om att jag skulle ha tillstått att Hilleberg är ett oandvändbart tält, när jag
bara försökt göra en saklig jämförelse, kan det vara lite svårt att bibehålla
den allra trevligaste tonen.

- Erik
 
Dags att uppdatera kanske. Under den senaste veckan var jag i en butik och tittade närmare på (tältet sattes upp) Vaude Taurus Ultralight. Är det någon som har något att säga om det tältet? Via Google-sökning hittade jag en tråd i tidigare versionen av det här forumet där någon frågade om just det men fick inga svar.

Det var jag som frågade om Taurus Ultralight, men mitt val blev till slut Vaude Ferret Ultralight . Hittils har jag varit riktigt nöjd med det. Man ryms bra två personer i det och är man ensam har man riktigt gott om utrymme. Är man lång kan ingången möjligen kännas lite låg. Två 55 liters ryggsäckar gick bra att placera i absiden under sommarens vandring till Kebne. Det är lätt att sätta upp ensam, första gången kändes bågarna för långa men efter ett par uppsättningar var det inte längre något problem att få dem på plats. Vikten på mitt exemplar är 1870g vilket jag tycker är helt okay. Skulle jag ha valt tält enbart för ensamturer skulle jag antagligen valt Taurus, men nu behövde jag ett som funkar för både en och två personer och då känndes Ferret som ett bättre alternativ då det har två jämnlånga bågar och det då blir betydligt rymligare inuti än Taurus.
 
Det mesta har sagts i tidigare trådar.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42737&highlight=laser

Laser får tex 6/10 på findmeatent.com mot aktos 9/10. Akto får bättre recensioner överallt, , är betydligt billigare vid beställning från USA, ungefär samma storlek och vikt, mycket bättre garantivilkor som svensk, fått ett jäng outdoor awards, är ett erkänt suveränt tält osv

Då är valet ganska lätt för de flesta. De flesta vill nog ha ett reliabelt tält som de inte tänk använda i KIMM eller som någon sa

Det finns ingen recension av Laser på findmeatent. Det finns däremot en recension
av Laserlite, som är ett tält i en helt annan viktklass än Akto, vilket gör att de inte kan
jämföras.

I den tråd du refererar till står inget negativt om Laser. Någon har gissat, vilket
verkar vara populärt när man skall hitta fel hos andra tält för att hylla Hilleberg, att det är
vindkänsligt, men några sakliga argument eller fakta finns inte.

Men som jag nu påpekat till leda är det Laserlarge och kanske Laser Akto bör jämföras med
eftersom de ligger i ungefär samma viktklass. Med Laserlarge får du ett fullvärdigt fjälltält, stort som ett Nallo, av utmärkt kvalitet, för ett hekto mer än Akto.

Du får gärna älska ditt Akto, men du behöver inte snacka osaklig skit om andra tält för det.

- Erik
 
men du behöver inte snacka osaklig skit om andra tält för det.

- Erik
¨

Ok, nu är det jag som är osakligt.

"Gå upp till ett Laser eller ännu hellre ett Laserlarge, så har du utmärkta fjälltält som endera
är avsevärt lättare, med samma storlek, eller avsevärt större, till samma vikt som ett Akto."

Laser väger 1.42, Akto 1,5. Är det din definition på "avsevärt".

LaserLarge 1 väger 1,9, ok så det är samma vikt som 1,5.

"Ganska" underlig muppig bedömning. Grejen är att du svammlar ju bara. Det skulle inte förvåna mig om du inte ens äger något av tälten.
 
Senast ändrad:
Någon har gissat, vilket verkar vara populärt när man skall hitta fel hos andra tält för att hylla Hilleberg

Tur vi har dig som är saklig, kommer med objektiva fakta och till på köpet är supertrevlig. Tänk om vi andra kunde lära oss av dig. Nä tråden har nog gått åt fanders, som så ofta händer med tälttrådar.
 
Het sant...

Tur vi har dig som är saklig, kommer med objektiva fakta och till på köpet är supertrevlig. Tänk om vi andra kunde lära oss av dig. Nä tråden har nog gått åt fanders, som så ofta händer med tälttrådar.

Håller med Almgren...

Tonen börjar bli lite trist tycker jag... Akto, Laser, Laserlight osv Är alla funktionella enmanstält, om man sedan vill ha mer/bättre utrymme, ventilaton, stabilitet är ju en individuell prioriteringsfråga...

//A
 
Håller med Almgren...

Tonen börjar bli lite trist tycker jag... Akto, Laser, Laserlight osv Är alla funktionella enmanstält, om man sedan vill ha mer/bättre utrymme, ventilaton, stabilitet är ju en individuell prioriteringsfråga...

//A

Håller med dig i alla dina påståenden.

- Erik
 
¨

Ok, nu är det jag som är osakligt.

"Gå upp till ett Laser eller ännu hellre ett Laserlarge, så har du utmärkta fjälltält som endera
är avsevärt lättare, med samma storlek, eller avsevärt större, till samma vikt som ett Akto."

Laser väger 1.42, Akto 1,5. Är det din definition på "avsevärt".

LaserLarge 1 väger 1,9, ok så det är samma vikt som 1,5.

"Ganska" underlig muppig bedömning. Grejen är att du svammlar ju bara. Det skulle inte förvåna mig om du inte ens äger något av tälten.

Med tanke på att du nyss tillstått att Laserlite väger ungerfär lika mycket som ett Akto, så borde
mina definitioner vara ungefär lika rimliga.

Men ok, låt oss i stället hålla oss till att Laser är lättare, men ändå ett dugligt fjälltält. Fortfarande gör detta Laser till ett utomordentligt Akto-alternativ. Likaså Laserlarge, som är något tyngre och mycket större, är ett utomordentligt alternativ. Detta är allt jag sagt och allt
jag vill säga.

För övrigt äger jag just nu ett Akto, och har tidigare haft ett Laserlarge, som jag saknar. Inte för att dina
argument, som att refera till rykten och recensioner av helt andra tält, skulle bli ett dugg bättre om jag inte
hade något Akto.

Slutligen så delar jag övrigas uppfattning om att tonen i denna tråd blivit tråkig. Det är då
lite onödigt att fortsätta med invektiv som "muppig".

- Erik
 
Senast ändrad:
Tur vi har dig som är saklig, kommer med objektiva fakta och till på köpet är supertrevlig. Tänk om vi andra kunde lära oss av dig. Nä tråden har nog gått åt fanders, som så ofta händer med tälttrådar.

Ja, jag är saklig. Jag snackar inte skit om ett tält genom att referera till en recension av ett annat
tält, jag påstår inte att Akto eller några andra tält är dåliga, jag kastar inte invektiv som "mupp" efter folk.

Några egentliga fakta, bortom triviala, om tält kan jag inte påminna mig om att jag presenterat - däremot har jag visat att andras invändningar bara är grundande i rykten och felrefererat. Detta eftersom jag inte haft för avsikt att slå ned på Akto - ett utmärkt tält - utan blott visa på att det kanske inte är det enda utmärkta tältet.

Slutligen är jag inte alls trevlig, vilket beror på att, ja just det, folk kastar invektiv efter mig och kommer med hånfull ironi.

I rest my case,
- Erik

Ps. Det är inte tälttrådar som blir otrevliga, det är Hillebergstrådar. Hur kan det komma sig? Ds.
 
Med tanke på att du nyss tillstått att Laserlite väger ungerfär lika mycket som ett Akto, så borde
mina definitioner vara ungefär lika rimliga.


- Erik

Jaha, så nu har jag plötsligt påstått detta. Konstigt, det kan inte jag påminna mig.

Det måste väl bero på den där sakligheten.

Jag kan i alla fall säga en sak. Jag har typ läst alla recensioner och trådar som går att läsa på nätet om Akto, Laser och Ringstind vilka alla på pappret är ganska likvärdiga.

Rent generellt får Akto uteslutande bättre omdöme. Det går inte att frångå att akto är ett fyrsäsongstält och laser inte.

Här tex

http://www.outdoorsmagic.com/review...446/prod/Hilleberg-Akto/rcn/12/rgn/11/v/1/sp/

http://www.outdoorsmagic.com/review...3496/prod/Terra-Nova-Laser/RCN/0/rgn//v/1/sp/
 
Senast ändrad:
J

Ps. Det är inte tälttrådar som blir otrevliga, det är Hillebergstrådar. Hur kan det komma sig? Ds.

Mest för att bland annat du just nu inte kan göra annat än att gång på gång anklaga alla som gillar Hilleberg för att vara osakliga. Men visst, om du ser det som sakligt så har vi inte mycket att säga varandra. Jag lämnar nu den här diskussionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Ensamvandrare i behov av tält Bo och sova 46
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.