Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Vandring till vattenfallet Brudslöjan som ligger vid Storlien på gränsen mellan Sverige och Norge

Vi vandrade till vattenfallet Brudslöjan i augusti 2022.

Vattenfallet kan man nå både från den Norska och Svenska sidan och närmaste orter på svenska sidan är Storlien och Åre.

Själva vattenfallet Brudslöjan är ett smalt 24 m högt vattenfall som man kommer riktigt nära via en trappa ner till fallets fot.

Vi parkerade vår husbil på den obetydliga parkeringen precis där stigen ner till fallet börjar. Det finns ingen skyltning eller markering till själva fallet från den svenska sidan utan vi fick googla rejält innan vi hittade informationen om hur vi skulle vandra för att ta oss dit.

Själva vandringen är inte speciellt komplicerad men det går nerför i ungefär 2 km innan stigen slutligen planar ut och man kommer fram till själva vattenfallet. Det är samma väg man vandrar för att komma tillbaka till parkeringen.

Vi hade tidigare spenderat en vecka i Norge och passerade då på vår väg till Sverige en fin och stor skylt om Brudslöjan men placerad på den Norska sidan av gränsen.

Vi hade med oss våra två hundar taxen Norma och Springer Spanieln Bruno och ingen av de båda hade några problem att hänga med hela vägen.

Här kan du se fler bilder och karta från vår vandring fram till vattenfallet Brudslöjan

Helena och Fredrik

♡ Hitta mig på internet: ♡

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.