Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Hur får man barnen intresserade av friluftsliv

Hur får man sina barn intresserade av friluftsliv? Den frågan får jag många gånger.

Mina egna barn är idag 21 och 25 år gamla. Med dem har jag gjort många vandringar och paddelturer genom åren. De älskar att sova i tält och även om de under en period i tonåren valde att inte följa med så är de idag inbitna tältare.

Min dotter Amanda när hon var 8 år gammal på vandring i dalarna.

Med min sambo och hans två barn får jag göra samma resa en gång till. Verkligen jätte roligt att få introducera barnen lugnt på deras villkor för att på så sätt skapa en glöd och ett intresse för allt som finns i skogen.

Hur gör man egentligen upp eld och hur kan man värma en burk korv i elden (jo, bullens pilsnerkorv är verkligen deras favorit. Själv väljer vi lite annan korv).

Det senaste halvåret har vi bestämt att vi ska äta ute vid en lägereld minst två gånger per månad. Det blir enkla utflykter för att locka barnen till friluftsliv.

I och jag vid lägerelden när vi väntar på att våra korvar ska bli klara.....

En helg åkte vi till Ängsjö Friluftsområde med barnen som är 7 och 11 år gamla.

Eftersom vi kom lagom till lunch inledde vi hela besöket med att grilla korv vid lägerplatsen som ligger precis nere vid Mälaren. Det finns ett par olika grillplatser men denna är vår favorit.

Linbanan var jätte rolig tyckte barnen......

Efter lunch begav vi oss till indianbyn, fortet, linbanan och äventyrsstigen. Ida och Sixten lekte länge och åkte många åk i linbanan. En perfekt utflyktsdag!

Vart ligger Ängsjö Friluftsområde?

Längst i norr vid Mälaren, cirka 4 km norr om Stäket i kommunens nordspets, ligger Ängsjö friluftsgård och friluftsområde. Här kan du uppleva naturen eller bara få frisk luft.

Här finns stora grönytor för lekar, bollspel och picknick. I området finns det grillplatser, barnvänliga badplatser, handikappvänlig strandpromenad, naturstig, äventyrsstig, vildmarkshydda och indianby med fort. Under sommaren kan manhyra kanoter och roddbåtar.

På vintern finns här en rundbana för skridskoåkning, 2.5 km ordnas på Mälaren, med anslutning till Vikingaslingan, då isen medger detta.

Upplandsleden (Stockholmsdelen som börjar i Barkarby) passerar Ängsjö.

/Helena Traneving

Min webbsida:

Följ min facebooksida:

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.