Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Bergsklättning i närområdet med en 8-åring

I vår familj gillar vi att hitta på äventyr i närområdet. Vi brukar kalla oss "Äventyrsfamiljen" på min hemsida www.vandringstejen.se

Idag har jag och Sixten 8 år klättrat i berg

Toppen av en fornborg var målet för dagen. Vi passade på att klättra i berg under tiden som min sambo Fredrik och min sambos dotter Ida jagade rådjur med vår tax Norma. De befann sig i samma område som vi och Norma sprang förbi oss på toppen två gånger under tiden vi var där uppe.

Vi valde at ta den svåra vägen upp. Du vet den där vägen där man måste klättra över stora stenbumlingar för att komma upp till toppen.

På vägen upp för berget hittade vi en grotta som Sixten provade.

På toppen av berget hängde ett gammalt träd ut över stupet

Vi hittade en geocache även om vi inte har appen. Sixten gjorde fyndet bakom ett stenblock nästan framme vid toppen. Vi gjorde en notering i boken och Sixten kolla in alla fina skatter som fanns i burken.

Vi samlade skräp på toppen. Någon hade ätit lunch där och sedan slängt pappkartonger & burkar i naturen. Det tyckte varken jag eller Sixten om.

Sixten ska bli arkeolog när han blir stor

På toppen hittade vi även fina stenar och olika mossa. Sixten ska bli arkeolog när han blir stor så vi undersöker allt väldigt noga. Vi hade med en kikare upp på toppen och där spejade vi efter båtar och svampjägre.

När vi kom fram till bilen inväntade vi Fredrik och Ida som släppt taxen Norma på drev. Sixten var trött och undrade när de tänkte komma. När vi satt där på bilens stötdämpare började det regna. Vi som skulle grilla korv när övriga familjen kom tillbaka. Inte bra!

En väldigt skön dag i skogen med sambo ❤️ och bonusbarn. Korven åt vi hemma eftersom regnet bestämde sig för att vräka ner!

Vill du se fler bilder från vår klättring så är det bara att klicka dig vidare här: http://www.vandringstjejen.se/aventyr-med-barn/

/Helena Traneving (och Sixten 8 år)

#vandringstjejen #aktivfamilj #äventyrsfamiljen #gneis

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.