Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Sista chansen...

Imorgon kommer mor och far hit och har barnen med sig. Jag har faktiskt städat lite, så nu tycker jag att jag kan unna mig ännu ett litet inlägg...

I gårdagens inlägg avslutade jag med en bild på pappa och hans kompis, där de hängde över en fjällkarta. Om nu kronologin i fotoalbumen är rätt (det finns ett för fjällvandringar och ett 'civilt') så borde turen ha gått till Borgafjäll om hösten, och året var 1972. Jag undrar om de hittade någon annan vandrare som ställde upp som fotograf, eller om det fanns självutlösare på någon av deras kameror redan då. Det skulle nästan vara lite likt far att arrangera en sådan här bild, slänga sig över bäcken och hinna sätta sig och se relaxad ut. Men troligen fick de hjälp.

Hur som helst så var det inte den turen jag hade tänkt följa. Istället hoppar vi ett år framåt, till juli 1973, när turen gick till Tärnafjällen. Mamma och pappa ska ut med kompisarna J och E. Innan avfärd var det dags för en ordentligt genomgång av packningen. All mat är prydligt förpackad i burkar och staplad i små högar. J fixar med maten medan E och mamma övervakar, dagen till ära iförda träskor och beppehattar. (Den skarpögde känner kanske igen pappsens gamla blå Fjällrävensäck som jag nu har adopterat.)

Den här bilden hade redan egen bildtext...

De verkar i alla fall ha fått ihop prylarna till slut, och slagit läger efter en hård dags vandring. Poäng till den som hittar människor på bilden!

Följande dag verkar julivärmen ha slagit till på allvar, och det tycks inte ha saknats tid för lek! Här kommer far i full fart nedför slänten.

Och mamma skulle väl inte vara sämre... Till denna aktivitet väljer man lämpligen en nätt kreation med passande tryck.

Hela gänget samlade i drivan. De MÅSTE ha haft självutlösare på kameran!

Nästa bild kunde jag bara inte motstå att ta med, med tanke på all uppståndelse kring Frippes fall... Men jag misstänker att det här vattnet kanske är något kallare.

Och sedan gick de och gick och gick. Om jag inte har helt fel så visar denna bild vyn österut över Syterbäcken, med norra Sytertoppen till vänster. (Vem det nu var som hade tänkt sig dit i sommar... Hm. Det torde ha varit jag.)

Men som pappa sa, så har jag ju redan varit där. Och inte nog med det - det var här uppe på fjället som jag blev officiell. När gänget hade rivit lägret på morgonen så meddelade mamma och pappa att de måste ta det lite lugnt på nervägen, eftersom de faktiskt var fem i sällskapet. Så J och E var nummer 3 och 4 som fick veta att jag var på väg.

Damerna skickades iväg längs leden i förväg för att gå i sin egen takt, så skulle karlarna plocka ihop det sista och komma efter. Den som är riktigt skarpögd ser två prickar mitt i bilden.

Och här hade ju allt kunnat vara gott och väl. Men bara lite senare blev hela gänget överraskade av en osannolikt tjock dimma. Så för att ta sig ner för fjällsidan mot Klippen fick pappa ta ut kompassriktningen och sedan skicka J framför sig så långt han var synlig, och sedan följde resten av gruppen efter. Jag kan tänka mig att det tog tid...

Men nu börjar det bli sent, och jag ska till jobbet imorgon. Jag kanske rentav ids promenera om inte vädret är alltför jävligt om sex timmar...

Jag måste bara avsluta med en riktig kvalitetsbild, som jag tycker platsar i debatten om "äldsta friluftspryl som fortfarande används". Här nedan har vi nämligen pappas gamla jobbarkompis J. De har inte jobbat ihop, eller ens bott i samma stad sedan 1975, men håller fortfarande ihop. Och vad jag har hört, så använder J fortfarande sitt gamla blå Fjällräventält. Det om något är väl hållbarhet?

Godnatt.

2009-04-17 07:48   4623
Trodde ett ögonblick att det var både min ryggas tvilling och gubbens tälts dito, men sedan såg jag att pinnarna på det här tältet gick genom öljetter... Hos oss används både tältet och ryggan ännu. Vad grejorna var bra på den tiden! Med lite nya remmar vet jag INGEN ryggsäck som är bekvämare! Kul bilder. Anna

2009-04-17 08:35   Wolf25
Trevlig läsning och roligt att se vad fok hade på sig.
Här är en websida med nostalgi jag tyckte var kul.

2009-04-17 08:47   peter1969
Jag såg 3 sovande personer på bilden. Var det rätt? Kul initiativ av dig att visa gamla bilder. Även om du tydligen redan varit i Tärnafjällen så tycker jag faktiskt att det är på tiden att du åker tillbaks, det var ju som sagt var ett tag sen och du har säkert glömt hur det såg ut:)

2009-04-17 09:09   Staffan Andersson
Supersköna bilder och bra skrivet till.

2009-04-17 09:30   asp
Jag hade oxå ett Fjällräven G-67(66?)-tält. Sist jag använde det (tidigt 90-tal) så läckte det som ett såll... verkade som impregneringen/beläggningen tagit slut. Väven såg dock fortfarande kanonfin ut. Numera finns bara teleskopstängerna kvar. Många turer gjordes med detta tält från sent 60-tal och framåt. Det gick att sova 2 i det men det krävde god sämja för det var trångt... å andra sidan vägde det bara 1.8 kg! En vikt som väl än idag klassas som hyggligt lätt...
/p-a

2009-04-17 13:33   Skogsanna
Mycket kul att se och läsa. Jag känner igen stuket på de gamla bilderna från mina egna gamla familjealbum men där var det aldrig tal om fjällvandringar och uteliv annat än bärplockning. Undrar var jag har fått mitt friluftsintresse ifrån, det kan ju inte vara från mina föräldrar i alla fall. Häftigt med gammal utrustning som håller måttet än. Hoppas att du får behålla albumet och visa oss fler bilder.

2009-04-17 16:57   Annicas fjällängtan
SÅ bra att men ser att fjällintresset kan nedärvas i raka led. Fantasiska bilder. Ja kvaliten i Fällräven årgång 70-tal och där omkring är odiskutabel. HAr själv ett fjällräven tält den ungeför 80 skulle jag tro. Min ryggsäck som du har äravt har jag. De båda sakerna är lätta och väldigt funktionella. Sen har vi den gamla flällrävenjackan Gröland eller vad den hette den är ju mode och ses på ungdommar. För att inte tala om dunjackan Expedition som många har kvar sen den gamla goda tiden. Länge leve fjällräven !!!

2009-04-17 17:34   Håkan Friberg
Njutbar läsning! Jag gillar din kåserande stil.
... och Frippes fall, det har inget med mandom, mod och sånt att göra. Det ska avnjutas en varm och svettig sommardag.

2009-04-17 20:55   Islusen
Hittade tre personer på bilden, samtliga såg väldigt avslappnade ut... Hoppas inte fader- och moderskapet tar skannern i beslag nu, vill gärna se mer sånt här! Man undrar vilka prylar av det man har i dag som fortfarande hänger med om tretti år...? Och så hoppas jag verkligen att jag lyckas skärpa till mig och ser till att göra lite papperskopior av alla digitala bilder, annars finns det ju inget roligt att ta fram och bli nostalgisk över i framtiden! Man inser verkligen värdet av sådant när man ser dessa bilder....

2009-04-17 22:17   Öhrnell
Ulf - vilken underbar länk! 1957 var nog min favorit, bildmässigt.
Anna L - du är skarpögd.
3 poäng var till Peter och Katarina. Och Peter - jag hade inte så bra utsikt sist, så jag hoppas på bättre tur i sommar!
Jag märker nu att jag har börjat göra omedveten smygreklam för ett norrländskt friluftsfabrikat. Det är kanske bästa sorten?

2009-04-19 13:14   thegedd
Härliga bilder, helt klart.....

2009-04-20 10:56   brigas
Det där blå tältet,kanske finns ett likadant kvar i min fars gamla gömmor,vet i alla fall att det länge fyllde sin funktion och var jättelätt,men tillsut började det läcka.
Inte undra på att packningar kan både väga och kräva mycket volym när man packar så prydligt i plastburkar.
Så det där var då din allra första fjälltur...

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.