Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Kvinnans bokskatt anno 1913 - Om fotvandring - del 3

Om det förra inlägget om lämpliga skodon kändes rätt modernt, så kommer här i tredje och sista delen en del råd som kanske höjer några fler ögonbryn.

Kyrkstigen till Ragvaldsträsk

Det blev en skön start på Västerbottenssemestern. En måndag i juli kom vi upp till stugan. Solen värmde, och barnen fick äntligen hoppa ut ur bilen och bada fast det var sent.

Varsågod. Superlätt fjällflora på 3 st A4-ark.

Nu har jag varit tyst länge, så det är nog dags för ett litet inlägg.

Ifjol blev jag biten av fjällblommefotografering. Jag hade turen att vandra i fjällen vid Hemavan just när det mesta verkade stå i blom. Halva turen spenderades i konstiga kropsställningar för att få till en bra kameravinkel.

Ensam med barnen i fjällen - del 3 "Pappa, är du där? Kom!"

Lördag. Födelsedag. Enligt vad som nu blivit tradition så ska Ylvas födelsedag alltid firas i Bydalen. Och istället för blommor i en vas på brickan medmorgonfikat, får hon en bukett blåbärsris.

Lite senare på dagen kom kusinerna och farföräldrarna, och mellan allt ätande hann vi med lite lekar. Den så gott som öde  gräsplätten mellan uthyrningsstugorna lämpade sig väldigt väl för "Pepparkaksgubbar" och andra grupplekar.

Urskog 500 m

Jag vet inte hur många sådana här skyltar det finns runt om i landet, men just den här sitter någon mil söder om Lycksele längs Blå Vägen, strax innan avfarten mot Vindeln via Ekorrsele, om man kommer från Lycksele, vill säga.