Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Julefriden sänker sig

Fyra dagar kvar till jul. Alla julklappar är inhandlade - tror jag - och jag har börjat packa väskorna. Det är sanslöst så mycket grejer en fyrapersoners familj släpar med sig när man ska iväg på två veckors kombinerad jul-nyårs-fjällstugeledighet. Bara alla tjocksockar, ylletröjor, buffar, handskar och mössor fyller ju en separat väska. Sen ska ju slalomutrusning, fin julstass och fin nyårsstass med tillhörande skor få plats också. Har man tur ryms även julklapparna i bilen...

Som en del har noterat har jag inte alls varit speciellt flitig på att skriva i bloggen under hösten. Den största anledningen till det var att det i år smällde till rejält, och vi blev skjutsarföräldrar. Från att ifjol ha skjutsat barnen till gymnastikträning på tisdagkvällar, har vi i år gympa på tisdag, ridning och gymnastik på onsdag, kör på torsdag och gymnastik på söndag. Efter nyår blir det även på måndag. Helt plötsligt hade man inte så himla mycket tid över till annat. Men nu är det bara en enda gymnastikträning kvar och två skoldagar innan hela familjen får jullov. Fatta vad skönt det ska bli! Vi ska dessutom få flera dagar ensamma i svärföräldrarnas fjällstuga innan resten av familjen sluter upp för nyårsfirande. Friden och ron börjar infinna sig. Och nu har ju dessutom snön äntligen kommit. Det var direkt roligt att skotta. Allra gladast är jag för snön i Skåne. Ja, inte för att jag har roligt åt alla stackars sörlänningar som har fastnat i trafiken i det kaos som snön orsakar, utan för att min bästa vän, som har emigrerat till Skåneland, faktiskt får uppleva en vit jul, mot alla odds. Är man uppvuxen i Jämtland blir det helt enkelt ingen jul utan snö. Det funkar liksom inte. Så heja Lena, grattis till de sänkta vita vingarna.