Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Tältet del tolv - kattuppehåll

Mina älskade föräldrar har åkt till Medelhavet för ett par veckors semester. Under tiden står jag för mitt löfte att passa den katt de fått av sin oförståndiga dotter i julklapp. Katten, som ännu är relativt ung, om än kastrerad, är relativt livlig, så jag ansåg det vara lämpligt att innan dess ankomst packa ihop alla tältdelar som stod uppmonterade, och ligga lite lågt med sömnaden ett tag.

Innan Måns kom hit, hann jag i alla fall få ihop yttertältet hjälpligt. Här står det uppspänt i vardagsrummet med hjälp av lite steksnören.

Varför är man inte rädd för älgar?

Helgen bjöd på en tur till Östersund för att hälsa på en alldeles sprillans ny kusin till barnen. På farfars inrådan hann vi även med en tur till Moose Garden i Orrviken . Det är ett ställe där man får följa med på guidade visningar in i ett hägn där ägaren håller ett gäng tama älgar.

Det blev en spännande promenad in i skogen, där vi ganska snart fann älgarna, som inte var ett dugg brydda över vår närvaro. Vår turistgrupp var ett ganska blandad gäng, med folk både från Frankrike och Island. En göteborgare var också med, och han tyckte att det var minst lika exotiskt att se att marken var alldeles full av blåsippor - en blomma han dittills inte stött på i verkligheten. Tänk så det kan vara. Jag fick nog samma känsla i maj 1997, när jag såg mitt livs första vitsippor i blom. Det kändes som om jag var mitt inne i Ronja-filmen, och väntade mig bara att få se en rumpnisse med vintermössa.

Tältet del elva - en tanke om ventilation

Nu har jag så många och tråkiga raksömmar framför mig, att jag kände för att slänga in ett litet inlägg.

Något som en del påpekade när jag började fundera på att sy tält, var hur viktigt det var med bra ventilation (vilket ju  också framkommer i en del tälttrådar).

Tältet 10 - ljus i tunneltältet!

Efter lite trassel med den gamla symaskinen tog sömnaden ny fart.  Ett första steg var att sy ihop långsidorna, eller vad man nu ska kalla dem. Skitknepigt att veta hur stor kurvningen mot tältstången skulle vara, med tanke på att tälttyget ska luta inåt åt två olika håll. Vet inte om det blir x- eller y- eller z-led, för det är så många dimensioner, känns det som. Min man erbjöd sig att räkna på det, men det krävde så mycket förarbete av mig (han kom med krav på pappersmodell och exakta mått...), så jag körde på istället. Jag tänkte att jag höftar lite och kör på känsla, så får man väl ändra om det inte blir bra. Min vördnad för det importerade tyget håller helt klart på att blekna.