Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Ensam med barnen i fjällen - del 3 "Pappa, är du där? Kom!"

Lördag. Födelsedag. Enligt vad som nu blivit tradition så ska Ylvas födelsedag alltid firas i Bydalen. Och istället för blommor i en vas på brickan medmorgonfikat, får hon en bukett blåbärsris.

Lite senare på dagen kom kusinerna och farföräldrarna, och mellan allt ätande hann vi med lite lekar. Den så gott som öde  gräsplätten mellan uthyrningsstugorna lämpade sig väldigt väl för "Pepparkaksgubbar" och andra grupplekar.

Ensam med barnen i fjällen - del 2 "Idas dag"

Det är kul att det händer saker i skidorterna även sommartid. Visst var det en besvikelse att vårt favoritställe Hovdebuan (som brukar ha kattungar, getter och servering) inte hade någon verksamhet den här sommaren, men det finns ju annat som lockar. Hästar till exempel...

En trevlig tjej som heter Elsa har ett stall med ett gäng hästar som man kan hyra för längre och kortare turer i trevlig fjällmiljö. Den kortaste är en halvtimmes nybörjartur, som även passar för barn. Eftersom jag kände mig generös, och har en och en halv hästtokig tjej hemma, så hade jag tagit på mig spenderarbyxorna och bokat en tid på fredagseftermiddagen för mig och flickorna.

Oväntat smultronställe

En dag i början av juli åkte vi till Luftabadet i Ånäset för att låta barnen leka av sig. På hemmaplan händer det ju aldrig att man åker fem mil för att åka och bada, men på semestern gäller andra regler.

Efter en stunds badande gick vi upp till restaurangen vid Lufta Camping för att äta lunch. Men hade fin utsikt ner mot en äng, där man såg att en stig fortsatte ner mot ett vatten. Efter lunchen gick jag och Ida ner, medan Ylva stannade med far uppe vid lekplatsen.

Urskog 500 m

Jag vet inte hur många sådana här skyltar det finns runt om i landet, men just den här sitter någon mil söder om Lycksele längs Blå Vägen, strax innan avfarten mot Vindeln via Ekorrsele, om man kommer från Lycksele, vill säga.

Drivans blommor smälta ner och dö

Solen sken och det var strålande väder när vi kom fram till Bydalen vid middagstid på Valborgsmässoafton. En del snö ligger kvar på fjällen, men slalombackarna stängde redan för ett par veckor sedan.