Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

FF på skoterturen

Jag blev lite inspirerad av Tranevings senaste blogginlägg om skoterutflykter, och tänkte ta tillfället i akt att dela med mig av ett kärt barndomsminne.

Jag plockar fram den här bilden igen, så att vi kommer i rätt sinnesstämning.

Bilden är tagen på en liten holme mitt ute i Vindelälven, där mina föräldrars vänner har sin sommarstuga. Den har genom åren vuxit och blivit betydligt större än den bruna lilla stuga man ser i bakgrunden. Men hur det nu var så var det ju inte bara stugan som växte, utan även familjerna. Till slut blev det väl för besvärligt att ha bara en skoter till sju personer, så någon införskaffade en lite nyare och fräschare skoter. Kan ha varit en röd Yamaha om jag inte minns fle. Den knattrade inte lika mycket som Snotricen i alla fall, och så var den lite mer lättstartad.

På tiden när det här utspelade sig, fanns förvisso små dataspel av typen Donkey Kong, men annars var vi barn förpassade till andra nöjen. TV-n var liten och svartvit, och det blev myrornas krig på den när någon passerade med skoter. Dessutom var det nästan aldrig något bra på den.Möjligen Fame och något avsnitt av Shogun.

Våra föräldrar tyckte väldigt mycket om oss barn, men de tyckte också mycket om att umgås med varandra över en grogg och ett parti plump, och i längden blev det säkert tröttsamt att beskåda alla våra teaterföreställningar och allt vad vi nu hittade på. Så när jag och Joppa, två glada barn i tio-elvaårsåldern, bad att få låna skotern så var det ingen som sade något om det. Så länge vi höll oss på skoterspåret som gick runt den lilla holmen så.

Tjokoko! På med kläderna och ut med Yamahan. Vi turades om att köra den lilla lilla slingan runt den lilla lilla holmen, och sedan kom vi på att vi skulle ta det lilla lilla spåret som gick tvärs över holmen också - för omväxlings skull. Det kunde ju vara kul. Tyckte vi.

Den lilla nackdelen var ju att det var väldigt BRANT. Och vid närmare eftertanke kanske det hade varit bättre att köra åt andra hållet. För vad som hände var ungefär samma sak som i skämtet om Pekka som var ute och körde bil - vägen svängde, men det gjorde inte Pekka. Och vår skoter gick glatt nedför backen (kanske liite på sidan av befintligt spår) och stod helt plötsligt med nosen en halvmeter rakt ner i midjedjup snö.

Vad gör man då?

Ja inte tusan går man in och talar om det för mamma i alla fall.

Så här i efterhand kan jag tycka att någon i stugan kanske borde ha reagerat över att det plötsligt blev väldigt tyst ute, utan att några snöiga ungar dråsade in, men de tänkte väl på annat. Eller så trodde de att vi lekte indianer under granarna. Eller så var det helt enkelt inte så himla noga på den tiden när världen inte var så hemskarns farlig.

I själva verket stod vi ute och slet oss svettiga. Vi drog och drog  och grävde lössnö med händerna och gasade och knuffade, och på något underligt vis lyckades vi med förenade krafter få upp eländet på spåret igen så att vi kunde köra runt och snällt gå in i stugan och spela kort istället.

Och sen väntade vi sisådär tio-femton år innan vi berättade för våra föräldrar om eskapaden. Vi hade väl fått tillräckligt mycket skäll tidigare på sommaren, när vi roade oss med att kasta paddlarna ur kanoten för att dyka i och hämta dem och sedan kravla oss i kanoten igen. Mitt ute i Vindeläven. Då tyckte vi faktiskt att de överreagerade lite, och det ville man ju inte utsätta sig för igen om man kunde undvika det.

Tänk ändå så mycket kul man har haft!

2009-04-18 06:31   enils
Ja livet går väll ut på att leva lite lagom farligt.
Tästa gränserna , annars vet man ju inte var dom går.

2009-04-18 08:03   Thomas Traneving
Kul att du fick inspiration till din blogg ;) Det "lilla dramat på skoter" vid vår tur (avåkning utanför leden) orsakades av en mycket generad ung kille. Tur att vi var många som hjälptes åt att få loss skotern. Ni verkar haft det lite jobbigare som bara var två (och barn) när ni körde fast.

2009-04-18 10:47   peter1969
Känner igen det där med att köra fast skotern i unga år. Vi hade också tillåtelse att köra skoter även om inte åldern var inne, dock bara inom vissa områden......

2009-04-18 13:16   storschan
Hihi. Min faståkninshistoria var det faktiskt pappa som fixade och med en terri - ett stort eländigt åbäke. Två kilometer rakt in i skogen hemma. jag fick pulsa hem i djupsnön och hämta hjälp

2009-04-18 16:27   Öhrnell
Stackars Lena. Men du var ju å andra sidan ensam.

Men det är faktiskt BRA att få köra fast i unga år. Min man fick ju aldrig göra det, och det märktes tydligt ifjol när vi körde fast några gånger. Egentligen kanske man borde få lära sig det mesta medan man är liten...

2009-04-18 18:15   Islusen
Haha... det är märkligt det där, hur mycket det skiljer i preskriptionstid för somliga hyss man hade för sig! Och världen var helt klart mindre farlig förr.
När jag läste det här kom jag att tänka på en gång när jag körde omkull med moppen... rakt ner i ett djuuuuupt dike fullt med lervälling. En mil hemifrån, kallt som tusan var det och alldeles för lite kläder hade jag på mig. Men det fanns ju inga mobiltelefoner på den tiden, och inga telefonkiosker ute på vischan heller, så det var bara att släpa upp eländet ur diket och köra hem. Hade förväntat mig att få en massa medlidande och sympati från mina föräldrar när jag sent omsider kom hem, täckt av lera från topp till tå, men tji fick jag! Möttes av den råaste skrattsalva jag någonsin hört mina päron prestera, de tyckte inte ett dugg synd om mig utan ansåg att min uppenbarelse var sanslöst underhållande....

2009-04-18 21:06   Wolf25
Jo nog hade man varit med om ett och annat med skotern redan innan man blivit 16. Det var en stor skillnad i prestanda på maskinerna på den tiden, vår Ockelbo hade väl sisådär 40 hästkrafter. Tung och klumpig att köra fast med.

2009-04-19 22:51   Öhrnell
Stackars Katarina. Jag hoppas att du har fått tillfälle att ge igen. Jag tycker att det låter som om du var värd ganska mycket medlidande.

Lena, jag kan tänka mig att din gamle far åtminstone hade vett att inte hånskratta. (Om inte annat så för att han åkte på att arbeta för att få hem skotern...)

2009-04-21 08:47   brigas
Så mycket kul man fick ha innan "allt" blev förbjudet och alldeles för farligt.
Men skotrarna då gick ju inte så fort som dagens ofta gör.
Hade dagens barn gormat på själva till åbäket var uppe på spåret eller genast gått hem efter hjälp???

2009-04-21 19:24   fafner
Min första skotertur var på kalixälven och jag var väl 4-5 år och pappa satte mig på skotern (ljusblå) och så skulle jag få köra en bit, men när skotern började åka blev jag rädd och höll i mig allt vad jag kunde. Tyvärr tryckte jag tumgasen i botten och för iväg innan pappa han hoppa på och kvar stog kvar och tittade på skotern som for iväg. Nu gick ju skotern inte så fort men jag åkte iväg ca en kilometer innan jag släppte gasen...
Så pappa fick pulsa i djupsnön ett tag innan han kom fram till mig som satt gråtande på skotern...

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.