Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

På spaning efter Jerusalemsgrottan

I mitten av juli styrde jag och maken kosan mot Grottjärn i Bydalsfjällen. En av anledningarna var att vi ville försöka hitta en grotta som kallas Jerusalemsgrottan, och som omnämns på Bydalsfjällens hemsida som ett trevligt utflyktsmål. Den skulle dock vara lite vansklig att hitta.

Efter att vi slagit läger för kvällen, följde vi bäcken som mynnar i Grottjärn uppströms - dvs mot sydost - i vår jakt på grottan. Terrängen var ganska storblockig på den södra sidan, så vi höll oss till den. Efter en stunds klättrande på blocken hittade vi mycket ritkigt en alldeles riktig liten grotta. Nere i den låg skelettet efter en stackars ren som trillat ner mellan klippblocken och antingen slagit ihjäl sig i fallet eller svultit ihjäl där nere.

Som grotta betraktat tyckte vi ändå att den var i ynkligaste laget för att omnämnas, så vi knatade vidare. Och jag var glad att jag bara hade kameran att bära på, för blocken var stora och höga, och mellan många av dem stod vassa stenar på högkant. Greppet i mina kängor lämnar tyvärr en del att önska, så jag tog det VÄLDIGT försiktigt.

Två tankar som for genom huvudet var "Hur tar vi oss härifrån om någon av oss (jag) trillar och bryter benet?" och: "Tur att inte ungarna är med, för då skulle jag verkligen ha hjärtat i halsgropen!"

Snart hörde jag käcka tillrop från maken, som ju har mycket längre ben än jag, och dessutom är aningen våghalsigare och tar sig fram snabbare i all sorts terräng. "Kom hit, här tror jag den riktiga grottan är!"

Mycket riktigt verkade han ha hittat ingången till något stort. Utanför grottan fanns ett vackert spindelnät med en spindel som fick rena julafton när nån procent av vårt knottfölje fastnade i hennes nät. Jag har aldrig förr sett en spindel in action när den fångar och väver in ett byte. Nu kunde vi stå och se på medan den förvirrade spindeln ilade fram och tillbaka mellan knotten.

Efter en viss tvekan följde jag med maken in i grottan. Det tog tid och jag fick kravla på alla fyra för att inte tappa balansen och stupa, men  det var det värt. Grottan var både hög och djup, och alldeles torr. Alla grottor jag varit in i tidigare har varit fuktiga/våta, men det kanske säger mer om min erfarenhet än om denna grotta... En bit in fann vi spår efter tidigare besökare, som lämnat en urbrunnen marschall och några värmeljus efter sig.

När det blev riktigt kolsvart halade vi fram våra mobiltelefoner ur byxfickorna. Än en gång var jag tacksam över den starka lampa som lilla nallen är utrustad med. Totalt kanske vi tog oss ett tjugotal meter in i grottan innan vi fegade ur och tyckte att vi hade sett nog.

När vi kom till utgången igen mötte knottsvärmen upp igen. Den hade tålmodigt väntat på oss utanför. Undrar varför den inte följde med in? Gillar de inte totalt mörker, kanske? Så här såg i alla fall utsikten ut ner mot Grottjärn.

Och så här såg det ut när jag sakta men säkert stapplade ut.

Ingången till grottan (och linslusen) på lite håll.

Dagen efter fortsatte färden mot nordost. Jag passade på att ta denna bild västerut där man ser blockterrängen där grottan ligger mitt i bilden till vänster. Nere till höger skymtar Grottjärn och mitt i bild ligger Saubogen.

Tydligen är denna blockstensterräng lite speciell. Jag minns tyvärr inte termen, men den visar var isen stannade under istiden. Isen smälte och lämnade block i olika storlekar på varandra huller om buller.

Har ni vägarna förbi så rekommenderar jag en liten avstickare - om inte annat så för att slippa knotten en stund!

2008-07-29 07:07   peter1969
Grottkrypning har jag aldrig testat, ser intressant ut. Jobbigt dock att gå i sån där stenig terräng. Härligt äventyr i alla fall.

2008-07-29 09:56   brigas
Grottor är spännande,lite väl spännande för mej som har lite klaustrofobiska tendenser;(lite luft,trångt,svårt vända).
De ger upptäckarkänsla i alla fall.

2008-07-29 11:36   thegedd
Intressant och området lockar......

2008-09-17 20:21   fishermnsphoto
Vill tacka för din berättelse. Den ledde oss till en grotta som jag inte vetat om trots att jag vistats i området sommar som vinter. En bra "grotta" att börja i. Vi gick så långt det bara gick, fast vi var utrustade med pannlampor för att kunna ta oss längre in än vad ni kom. Åter igen ett stort tack

2008-09-17 20:28   Öhrnell
Vad roligt att höra! Det är sådant som sporrar en att skriva vidare.

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.