Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Tältet - ute i det fria!

Så kom vi då till slut iväg, maken och jag, på den lilla lilla fjällvandringen, med det lilla lilla tältet. Vi var väl båda lika förbryllade av det faktum att det för första gången var JAG som bar tältet. Det brukar ju annars vara typiskt "karlgöra", åtminstone i vår familj.

Vandringen tog oss från Höglekardalen till Grottjärn, där vi hittade en lagom tältplats som först verkade halvusel, men som nog var bland de mjukaste, plattaste och bekvämaste vi någonsin använt.

"Hur lång tid tar det att sätta upp tältet?" undrade maken.

"Tre minuter!" svarade jag kaxigt.

Nu vet jag inte hur det blev med tiden, för jag var för upptagen med att sätta upp tält för att hålla koll på tiden, och maken höll i kameran och dokumenterade detta historiska ögonblick. På bilden nedan står jag och tjorvar med extra stormlinor som jag ska fästa på långsidorna.

Sen ser man att själva tältbågen är lite sned. Det har den varit hela tiden. Märkligt av mig att jag aldrig bytte stång när jag ända hade tre att välja på...

Ena innertältblixtlåset ville fastna, så efter att vi med förenade krafter lyckats stänga det bestämde vi oss för att bara använda den ena ingången. Myggen och knotten verkade älska oss, så vi ville verkligen inte riskera att inte kunna stänga innertältet. Typiskt att blixtlåset som funkat så bra hemma på gräsmattan skulle krångla just här. Anledningen var att innertältet blivit lite för hårt spänt gentemot yttertältet, men det kan jag ju lätt fixa till nästa gång.

När lugnet lagt sig och det började bli läggdags var knotten närmast hysteriska. Jag var sugen på att krypa ut ur tältet och hämta kameran för att dokumentera hur hela innerväggen på yttertältet var jämnprickig av knott. Utanför fönstret surrade ett veritabelt moln. Ja, ni vet hur det kan bli. Men det var liksom inte tal om att öppna dragkedjan för att ta sig ut, för gud vet hur många tusen knott man hade släppt in. Tack och lov att fönstren var knottäta!

Det var i alla fall trevligt att ha en liten termometer insydd på innerväggen. Den lägsta temperatur jag noterade under natten var åtta grader. (28 grader som varmast när det var nyuppsatt och vi inte hade öppnat vädringsluckan). Det blev ganska mycket kondens på insidan av yttertältet, så jag ska nog raskt klippa upp hål för vädringslucka även vid huvudänden av tältet.

Dagen efter blåste det nåt alldeles enormt. Tanken var att vi skulle tälta på Västfjällets östsida, men det blåste helt enkelt för mycket. Jag är definitivt ingen expert på vindhastigheter, men ibland var man nära att tappa balansen i vindstötarna. Men tältet måste ju i alla fall sättas upp för att testas.

Här har vi mitt Drommen 2 med den riktiga Drommen i bakgrunden.

Bågen krängde och tyget trycktes ihop, men vi kröp ändå in en stund i lä och tog en halvtimmes eftermiddagsrast. Vi kunde konstatera att konstruktionen faktiskt höll, men att det skulle vara omöjligt att sova i oljudet. Dessutom tror jag inte att tältet hade klarat både hård blåst och störtregn på samma gång, vilket det hotade att bli.

MItt tjusigt guldfärgade pinnfodral försvann i blåsten, så om någon vänlig vandrare hittar ett sådant ute i naturen i sommar så hör gärna av er...

Så här såg det ut från sidan...

Då har jag alltså dubbla stormlinor på den vänstra sidan, men inga alls uppsatta på den högra (iddes inte eftersom det ganska snart stod klart att det inte skulle bli någon övernattning). Vinden kommer här in rakt från höger. Jag var lite nyfiken på att testa att vända tältet så att vinden kom in mot ena absiden istället, men var ärligt talat lite för lat för det. Ville spara krafterna till promenaden hem till stugan istället.

Så vi kom hem ett halvt dygn för tidigt. Jag var väl måttligt road över att turen kortades, men barnen blev glada att få hem mamma och pappa igen, och det är ju inte så illa det!

På just den här turen hade jag gärna fått lite regn för att se hur materialen höll, men det kommer ju fler tillfällen.  Lättpackingsmässigt hade jag så här med facit på hand kunnat lämna både stövlar, regnkläder och regnskydd hemma, men det hade ju å andra sidan varit korkat.

På det hela taget tycker jag att jag kan unna mig att vara rätt nöjd med min insats. Jag kände mig rätt flink när jag låg där och beskådade knotten som inte kom in. Och bredden var alldeles lagom åt två.

2008-07-14 23:10   peter1969
.....och den nöjda tältsömmerskan lutade sig mot björken och njöt av sitt lyckade projekt.......

Bra jobbat!

2008-07-14 23:23   Öhrnell
Tack Peter! Det var faktiskt en härlig känsla - men det vet ju du som har sytt så mycket annat.

2008-07-14 23:24   la dolce vita
Bra kämpat.
Tänkte på dig när jag plockade fram min röda korvskinnspåse med aktot och undrade hur ditt Drommen 2 blev i verkligheten. Att du blev nöjd ser man på sista bilden.
Grattis!

2008-07-14 23:57   brigas
Kul synd bara ni inte sov där hela natten.kanske det där med den sneda bågen gör de mindre tåligt för vind.
Men tänk,det är din alldeles egenhändigt konstruerade tvåmansbostad.Knottsäker dessutom.Varför tror du inte den skulle klara regn?
Har provat Sil-nylon i kraftigt regn,och det gick bra,minus kondensen.

2008-07-15 00:07   Wolf25
Har varit kul att följa från idé till färdig.
Akta dig Bo Hilleberg :)

2008-07-15 02:00   seobserver
Roligt att det fungera väl och att du är nöjd. Var stolt!

2008-07-15 07:22   Öhrnell
Britt - jag tror nog att själva silnylonet klarar regn, för det är ju lika tätt som en plastpåse. Det som hade varit intressant att se var om jag hade lyckats täta sömmarna ordentligt. Det jag tror skulle ha blivit för tufft för tältet var hårt regn i samband med den mycket hårda blåsten som var.
Just ja, jag får ju inte glömma att maila unge herr Hilleberg!

2008-07-15 11:30   thegedd
Jag är imponerad, återkom gärna när ni har testat det i regn.

2008-07-15 21:15   BrittMarie
Så bra att det gick bra! Och bra namn på skapelsen, de är allt lite lika i formen de båda "Drommarna"!
Du har väl sytt in en liten lapp i nån söm med ditt namn på? Det brukar ju vara så i tält av finare märke.

2008-07-15 22:32   POA9
Kul att skörda frukten av ditt långa arbete. har ju fått fälja dig i princip från början. jag gläds med dig åt ert nya röda tält.

2008-07-16 02:24   Annicas fjällängtan
Det är bara att grattulera att projektet höll även i skapt läge
.Även om regn molnen gjorde omvägar just den här turen. Och att det höll undan knotten är ju en egenskap som nära nog kan vara den nästan bästa. Stoltheten i anskitetnär du sitter där vid ditt tält kan ingen ta miste på.!!!

2008-07-18 21:08   Thomas Traneving
Grattis till tältturen!
Vilken fin fixare du är som lyckats åstadkomma ett så fint och tätt tält ;)

Förstår att barnen blev glada att ni kom hem lite tidigare!

2008-07-20 09:42   Fjallmamman
Hej!
"Gullan" har smygläst din blogg och blivit mäkta imponerad :) Jättebra blev ju tältet - jag har övertygat maken om att vi nog måste försöka ordna ett lättviktstält vi också, själva, såklart :)
Tack för titten!

2008-07-24 13:56   Islusen
Hu, vad jag ligger efter i bloggläsandet! Men det här kunde jag ju inte undvika att läsa o kommentera... grattis grattis säger jag!

2008-08-07 14:06   Håkan Friberg
Suveränt Ulrika! Det måste kännas fantastiskt. Vad blir nu nästa projekt? Du får väl ändra inriktning på din blogg så småningom...

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.