Skånevandrares årskrönika 2022

Nu ska det ju sägas med en gång att vi inte representerar samtliga friluftsintresserade invånare i Skåneland.
Dock, är ju vår lilla grupp (så liten är den inte) mycket aktiv, året runt.
Och, utan att skryta har (åtminstone vissa av oss) plöjt igenom samtliga sträckor av Skåneleden. Därför kan den här årskrönikan endast bli ett axplock från vår digra verksamhet. Jag har försökt att fokusera på unika friluftsaktiviteter som ger mersmak.

En utenatt i månaden

Ett återkommande evenemang där vi sover utomhus, minst en natt varje månad.
När de stora flertalet tältmänniskor går i ide, vaknar vi till liv.
Det är som vi dras mot kyla, blåst och regn.
-Ruskväder bär vårt sigill.
Att i gryningen kliva ut ur tältet och spana över ett frostnupet Glömslövs backar.
Där kylan gör allt stilla och luften är så där klar och krispig.

Kullabergs hemligheter

- K, gled sakta ned genom Trollhålet.
Vi ropad, men fick inget svar.
Till slut dyker K upp ur hålet.
-Likblek i ansiktet och kroppen stel av skräck.
Myten säger att den som överlevt Trollhålet på Kullaberg, aldrig blir sig självt igen. Kullaberg är en återkommande favorit och vi utmanade branterna på den farligaste årstiden, vintern. Men vi behöver våghalsiga äventyr som motvikt till fogliga, Brösarps backar.

Nattvandring

- Långsamhetens lov

Ett återkommande evenemang är nattvandringar. Att gå en längre sträcka när det är som mörkast på hösthimlen
- Sinnen skärps. Otydliga konturer. Fort trött.
För att göra nattvandringen mer utmanande valde vi de förrädiska rasbranterna vid Hilleshögs dalar, norr om Landskrona.
Erosionen hade ätit sig allt närmare leden. Ett felsteg i natten och ...

Lägerhäng

Våra lägerhäng är så pass populära att många ansluter redan dagen innan evenemanget.
Att mysa framför en sprakande brasa med ljusslinga som inramar vindskyddet.
- Plötsligt tar S, fram ett våffeljärn.
Pinnbröd och marshmallows dukas upp. Grönsaker läggs på glöden. Porter-ölen får sig en uppvärmning. Snacks i långa banor.
Skratt och sång, men även lite djupare samtal om livets mening, allt under stjärnhimlen.

På turné

Skåneleden i all ära, men ibland vill vi ha omväxling.
Laxaleden i Blekinge är en återkommande höstfavorit. Vädret är fortfarande milt och badvänligt. Den steniga leden följer Mörrumsån brusande framfart på samma sätt som emigranterna gjorde när de skulle till skeppen i Karlshamn.
Bornholm runt, ön som Sverige bytte mot Skåneland. Vandringsleden går precis längs med kustlinjen. Lägerplatser på stranden och häng runt sprakande eldar. Nostalgiska minnen från den där jorden runt resan du gjorde i 20 årsåldern.
Men blir det inte några konflikter?
 Jo då. Folk har starka åsikter och plötsligt var hela gänget utspridda i fem mindre falanger, alla med egen agenda.
Men framåt kvällen återsamlades vi alla på en ny strand. Karaokesång runt elden inpå småtimmarna.

Färöarna

- 50 nyanser av dimma

När sommaren är fagrast valde vi motsatsen, den lilla ögruppen i nordatlanten.
Klimatet kan bäst beskrivas som en riktigt dålig svensk midsommar och då är det ändå värmebölja enligt invånarna. Fascinerande natur med lodräta klippor mot ett skummande Atlanten. Dimman är förrädisk och gör att landskapet sveps in i ett vitt töcken där ledmarkeringarna upphör.
Problemlösningar;
När vi tvingades bort från vårt hus och var tvungna att skaffa nytt boende, mitt i natten.
Bilen gick sönder. Ringer till uthyrningsfirman för att berätta var vi är. En smal väg någonstans och nu kommer dimman också.

Alternativa vandringsupplevelser

Göingeskogarna i all ära, men ibland behöver äventyret vara mer lättillgängligt. Alternativa vandringsupplevelser är en (subkulturell) undergrupp, där vi fokuserar på storstadsmiljöerna kring Öresund. Med god planering kan även stadsvandringar bjuda på både strapatser och upplevelser.
En gåtur längs kysten, från centrum av Köpenhamn till Helsingör. En nätt sträcka på närmare 47 km längs danska Guldkusten. Asfalten känns i vaderna men det uppvägs av det danska hygget.
Baksidan av Köpenhamn. Klev av tåget vid Örestad och utforskade Amager. Det är i utkanten du finner grässlätter och ett annat Christiania. Kanalerna tvingar oss till spännande omvägar.
Framför oss tronar en stor sopförbränningsanläggning, med namnet Copenhill. Längs fasaden löper en konstgjord skidbacke.  Från toppen av kraftvärmeverket får du enastående utsikt över staden och Öresund. Nedanför finns Europas högsta klättervägg.
Klimatet och topografin begränsar dock skidåkningen i Skåne. För att imponera i backarna besökte vi därför skidorterna, Grövelsjön, Idre och Isaberg.
Följ med på våra äventyr. Vi finns på facebookgrupperna; Vandringsbloggen Skåne respektive Friluftssinglar.
Sist men inte minst, ett stort tack till alla härliga medvandrare. Ses igen 2023.
Text: Anders Hermansson
Foto: Kristina Milotic, Sven Bengtsson och Nils Olof Nilsland
2022-12-30 21:37   OBD
Trevlig årskrönika med många fina bilder.
Tack ska du ha!

Svar 2022-12-30 21:45   Anders Hermansson
Tack, vi har duktiga fotografer i vårt gäng.

2023-01-05 09:04   seobserver
Fint och trevligt.

Svar 2023-01-08 19:20   Anders Hermansson
Tack, vi har trevligt på våra sammankomster.

2023-01-05 12:12   fowwe
Anders, detta var underhållande. Fina tips på äventyrligheter också. Verkar vara livaktiga grupper du är med i. Jag delar din förtjusning över övernattningar på vinterhalvåret. Dessutom blir man sällan störd då, i varje fall av människor.

Svar 2023-01-08 19:22   Anders Hermansson
Tack, jodå, vi försöker hitta på äventyrligheter, även om vi går på Skåneleden.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.