Vandring kort eller långt, stadsnära eller ödemark. Nyfiket och äventyrligt med folkbildande kunskap. Lika gärna solo som i trevligt sällskap.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.

Längs med Ångermanälven - Landets tredje största vattendrag.

Den mäktiga Ångermanälven med dess 44 kraftverk, producerar närmare en femtedel av all vattenkraftsel i landet. Men till ett högt pris och det är den biologiska mångfalden som betalar.

Junsele - Mot Edens lustgård

Framför mig ståtar kulturbyn Eden med hus från medeltiden. Omsorgsfullt renoverade och prydligt uppställda längs vägen. Liknar en iscensättning.

Junsele - True Crime, Del I

Våren 1829. En båt rors över Ångermanälven vid Junsele. I båten sitter två män med ont uppsåt. De skall rånmörda en granne.

Vid brofästet står en oansenlig skylt. Skylten berättar om ett uppmärksammat mordförsök som skedde på platsen år 1829. Historien fångar mitt intresse och jag bestämmer mig för att vandra i spåren av gärningsmännen. Det blir en lång tur runt Junsele som även sammanfaller med vandringsleden, Byarna runt.