Vandring kort eller långt, stadsnära eller ödemark. Nyfiket och äventyrligt med folkbildande kunskap. Lika gärna solo som i trevligt sällskap.

Sent i September

Höstvandring i Göingeskogarna, Sveriges sydligaste vildmark.

Text & Foto: Anders Hermansson

Österlen höst

Vandring längs Skånes sydostligaste stränder.

Ålakusten med öppna sinnen och en labrador

Skåneledens senaste sträcka heter SL 6 Vattenriket och slingrar sig från Göinges djupa skogar längs Österlens stränder till slutmålet, Brösarps backar.

I fjärran hörs skrål från bröllop och ålagille. Några ungdomar spelar hög musik.

Vandring i Snapphanebygd

Vi vandrade i nordöstra Skåne. Skogsklädda trakter som hyste Sveriges mest framgångsrika gerillaarmé.

De svenska soldaterna brände alla gårdar i nordöstra Skåne som hämnd för deras stöd till Snapphanarna.

Nattvandring på Skåneleden

Med ljudet från Landskrona stadsfest i bakgrunden började vi vår nattvandring mot Helsingborg. Vi hade bestämt att gå från solnedgång till gryning på Skåneleden norrut, längs med Öresund.

Tre män och en liten gårdshund

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 14 Nästa Sista

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.