Jakten på Ricky Bruch pistol - Naturnära vandring runt Malmö

Varför stadsnära?

Det är vandringar som lockar även de ”skogsovana”.
Enkelheten att bara kunna sticka ut, kan även locka in dem till mer våghalsiga tältäventyr. Men som med allt frilufsande handlar det om planering, för att skapa det där lilla extra. I vårt fall blev det en rejäl överraskning.
Ok, det är långt ifrån utmanande fjällexpeditioner. Men för de flesta frilustsentusiaster blir det mest spännande, BANFF filmfestivaler. Det viktiga är ju att komma ut i naturen och få en positiv upplevelse tillsammans med andra likasinnade. Även vi hardcore vandrare kan behöva vila upp oss ibland.

Utmanande

Hur gör vi den stadsnära vandring utmanande för både kropp och själ. Det handlar som vanligt om planering och att hitta ett guldkorn. Inte alltid så lätt om det är en välbekant sträcka.

Sträckan

Vi bestämde oss för en rundvandring. Från Malmö centralstation, söderut, längs med stranden mot brofästet (Öresundsbron, alltså). Bunkeflo Strandängar med målet Kalkbrottet. Den sammanlagda sträckan blir sisådär 27 km och är klart godkänt.
Från starten vid Centralstationen när vi strax Ribersborgsstranden.
Det blåser (nästan) alltid hårt vid Öresund. Vinden smakar salt och sanden och saltstänkta vindar gör peeling mot ansiktet.
- Det är skönt att höstsolen värmer

Gå på sanddynerna

Att sjunka ner en decimeter i finkornig sand omväxlande med hård asfalt gör gott åt vadmuskeln .Det är egentligen en konstgjord strand vi vandrar på. Ribersborgstranden anlades för 100 år sedan och sanden har transporterats dit. För att öka den biologiska mångfalden låter man numera gräset växa fritt och skapa sig en ängsmiljö.
- Ja ja ja, det blev några onödiga fika stopp också. Det är största problemet med stadsnära vandringar.
Måste folk äta hela tiden?

Ricky Bruch pistol

Vi fikar på en av bryggorna, som pekar ut mot Köpenhamn, tvärs över sundet.
Martin (en av deltagarna) börjar plötsligt berätta en anekdot från sin barndom i Malmö.
På samma brygga där vi nu fikar, fiskade Martin och en kompis, när de var barn.
- Plötsligt fick vi en pistol på kroken, berättar Martin.
Pistolen fungerade dock inte, men kompisens mamma lämnade in den till polisen. Långt senare fick hon svaret från polisen att pistolen tillhört den kända diskuskastaren, Ricky Bruch. Huruvida Martins historia är sann, vågar jag inte uttala mig om. Däremot stämmer det att Ricky Bruch satt på bryggan med en pistol. Ricky kontaktade media och berättade att han var deprimerad och skulle ta sitt liv. Historien slutade väl eftersom Ricky försökte använda en trasig startpistol.

Brofästet

Passerar förbi det gamla fiskeläget Limhamn som numera är ett fashionabelt bostadsområde. Det sades att Malmöborna var uppväxta på sillen. Vilken enahanda kost. Sandstranden övergår till sprängsten när Öresundsbron tornar upp sig framför oss. Brofästet är som ett högt berg (med Malmö mått, alltså). Ett konstruerat kulturlandskap av dumpat avfall med ibland oklart innehåll. Ett övergivet stenigt stäpplandskap. När naturen får vara ifred skapas snåriga buskage med hemliga gångar. Ett eldorado för fågelskådare. Söder om brofästet breder Bunkeflo strandängar ut sig. Skyddade våtmarker med ett intensivt djurliv.

Grand Canyon

Vänder åter in mot staden och vårt slutmål, Limhamns Kalkbrott .Kalkbrottet, kallas i folkmun för Malmös Grand Canyon och är en helt unik plats. Det forna dagbrottet är numera ett naturreservat och kalkmiljöerna är boplats för sällsynta djur och växter. Där tidigare dånet och dammet från kalkbrytningen vilar nu tystnaden. Det gamla dagbrottet har blivit boplats för över 200 arter av djur och växter, därav många sällsynta. Rovfåglarna tycker att dagbrottet ser ut som ett fjäll uppifrån och övernattar gärna.
- En berguv har sitt bo i ett gammalt cementrör.
I botten av dagbrottet bor den grönfläckiga paddan och längs rasbranterna finns över 450 olika arter av skalbaggar tillsammans med Kustflicksländan. Brottet har en viktig kulturhistoria som grunden till Skånska Cementgjuteriet (Skanska). Cementgjuteriet som mer än något annat påverkat arkitekturen i landet. Fascinerande hur djur och växter kan återta ett rejält slitet industrilandskap och skapa sig ett hem.
Naturen runt knuten går att finna även i storstadsområden.
Vi följde Skåneleden, SL 5, Öresund och etapp 17.
Text & foto: Anders Hermansson
2022-12-19 15:34   OBD
Man lär sig alltid något av dina inlägg. Jag har aldrig tidigare hört att Ricky Bruch led av så mörka tankar.
Fina bilder. Den sista tycker jag är riktigt härlig tack vare vinjetteringen.

2022-12-19 15:46   Anders Hermansson
Tack, Googla på Ricky Bruch pistol, det finns även mycket skrivet om hans själsliv.

2022-12-21 11:11   fowwe
Det här med "stadsnära" är en utmärkt idé när naturen eller tiden eller fortskaffningsmedlet inte räcker till. Trevligt och inspirerande att läsa. Även ett kalkbrott eller brofäste är för fåglar, groddjur och växter ett slags "natur", det förstår man vid läsningen av din text.

Svar 2022-12-30 17:23   Anders Hermansson
Ja, stadsnära kan vara nog så intressant. Kalkbrottet är ju häftigt.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.