Njupeskär - On your bucketlist!

Sveriges högsta (fria) vattenfall.

Ja, jag känner till debatten om huruvida Njupeskär verkligen är landets högsta vattenfall. Men den debatten lämnar vi därhän.

Vi besökte Fulufjällets nationalpark under mellandagarna. Mestadels solsken, men det hindrade inte temperaturen att krypa under tjugo-strecket.

Det är en karg och nästan brutal natur som möter dig. För oss hemmahörande i Skåne påminner det en hel del om rasbranterna på Söderåsen.

Urskog

Otillgängligheten har bevarat en äkta urskog av barrträd.  En vacker fond mot den krispiga luften.

- Det är så här den svenska skogen borde se ut.

Men det var till vattenfallet vi skulle. Ett vattenfall som vintertid skulle likna Kung Bores sagovärld.

Njupeskär gjorde oss inte besvikna. Ju närmare vi kom desto mer majestätiskt blev dess frusna fåra.

Ja, det finns skyltar som varnar för att närma sig vattenfallet, men den diskussionen lämnar vi därhän.

Det är en kittlande känsla att gå på isen och höra vattnet forsa inunder dig.

- Tar det varligt. Vill inte fastna mellan stenarna.

Trots kylan fortsätter vattnet att forsa över kanten och skapar en närmast övernaturlig isskulptur.

Skrämmande. Mina tankar går till Aliens filmerna, när jag blickar uppåt.

Det är på vintern som Njupeskär kommer till sin rätt. Borde det stå på skyltarna.

Infinity pool

På sommaren skall du bada i den naturliga pool som bildats vid krönet till fallet.

Du plaskar runt med en hänförande utsikt över Fulufjällets nationalpark.

Men det får anstå till nästa äventyr.

Tack till, Kristina, Peter och Nils, för att ni övertalade mig till detta äventyr.

Text: Anders Hermansson

Foto: Nils Olof Nilsland

2022-01-04 07:13   Trottoarbonden
Mycket cool bild.
Vi var dær i somras hyffsat tidigt på førmiddagen och fick fallet helt før oss sjælva.
Runt lunch var det kilometerlånga bilkøer dit.

Svar 2022-01-04 08:15   Anders Hermansson
Tack. Njupeskär är finast utan en massa folk!

2022-01-04 19:12   oldtimer
Njupeskär är med rätta ett (allt för?) populärt utflyktsmål.

Svar 2022-01-04 20:54   Anders Hermansson
Stämmer. Lite folk, berodde på kylan.

2022-01-05 21:50   Skogstoka
Wow! Vilken "trollig" bild!

Svar 2022-01-05 22:00   Anders Hermansson
Tack. Ja, det är en märklig känsla att stå nedanför fallet.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.