Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Övernattning och stjärnhimmel utan norrsken

Kanske dom sista fina dagarna på ett tag, om man ska lyssna till prognoserna, och jag längtade efter en paddeltur och uteliv inåt landet. Paddelsäsongen närmar sig ju sitt slut. Det har dessutom tydligen varit en period med fint norrsken, så jag tänkte att detta också kunde förgylla färden. Jag valde ett nytt vatten att utforska, i ett fint område med vacker skog och bergig terräng vid Kalvträsk, en bit inåt Västerbotten. Några långsmala sjöar sträcker sig runt ett bergsmassiv, med alla ingredienser för en trevlig och varierad tur, och med ett rikt djur- och fågelliv.

Abbarn - abborren

Abbarn - abborren. Ska väl duga som kvällsmål.

___

Jag har knappt rört mitt gamla fiskespö på nåt decennium, men nu var tiden mogen för det att åka med. Så mycket som jag rör mig på vatten så är det väl skam att det inte används! Ett par kast så ryckte abbarn på kroken. Inte den mest välsmakande fisken, men som bidrag till kvällsvarden fick den förstås duga. En liten eld på stranden, en smörklick, lite salt. Se där, en enkel och trivsam måltid!

Stekning av abbarn över eld på stranden. Det finns en stor tillfredställelse över att skaffa sin egen mat från naturen. Liksom en nära livet upplevelse.

I dessa avsides marker räknade jag inte med att stöta på andra paddlare, men där hade jag fel. Strax efter min fiskmåltid kommer två kajaker paddlande åt motsatt håll, och som om inte detta i sig var anmärkningsvärt nog så var det dessutom bekanta! Också dom ute för en övernattning och njutning i dom fina septemberdagarna, och med förhoppningar om ett vackert norrsken. Vi skildes åt, men möttes förstås igen nästa dag på återfärden.

Skymningen faller fort.

___

Efter en stunds paddling inser jag hur snabbt solen är på väg ner, och jag letar efter min nattplats. Jag hittar ett vackert område med klipphällar och gles tallskog där jag går iland. Det blir en prämiärnatt under min nya tarp.

Ett enkelt läger med hög mysfaktor!

Det tar mig en stund att hitta den rätta konfigurationen, dra linor till rätt ställe, knåpa knopar och få allt att bli som jag vill. Tält må vara det optimala skyddet, men tarpens mysfaktor är svårslagen! Det blir en fin stjärnklar kväll, och jag ägnar en stund åt nattfotografering. Av norrsken får jag dock bara en svag antydan lågt i norr. Men bara stjärnhimlen i sig räcker gott för att ge den rätta stämningen.

En stjärnhimmel räcker gott för att komma i stämning.

___

Tidigare under kvällen ropar en kungsörn uppifrån skogen. Senare hör jag tunga vingsus bakom ryggen, och där kommer den och sätter sig i en talltopp endast 150 meter från mitt läger! Den lyfter genast när den ser mig. I klorna hänger en orm. Storlommar ljuder ödsligt på håll, och det är så mycket vildmark som det kan bli.

Morgon under tarpen. Allting dryper av fukt, och dimma rullar genom landskapet.

Nästa morgon är allt som har legat framme vått. Tarpen är dyngsur, men sovsäcken förvånansvärt torr. Dimma rullar genom landskapet i tunga sjok. Men solen bryter igenom så snart den kommit upp, och saker kan börja torka.

Solen torkar sakta bort nattfukten. Och en morgoneld med kaffepanna gör sitt till.

___

Det blir en långsam och behaglig morgonstund. Bara en riktigt bra lägerplats kan ge den där speciella trivseln, som man vill dra ut på länge och sitta och gona sig i, insupa atmosfären, bara en stund till. Så till slut måste man ändå iväg, men minnet har man kvar och kan leva på ett tag framöver, till nästa tur.

/E

2015-09-13 21:20   BrittMarie
Förstår ju att du gärna ville se norrsken men den stjärnhimlen!!! Fina bilder och bra berättat, förmedlar vildmarkskänslan till mitt soffhörn!

Svar 2015-09-14 08:18   scandiaca
Tack, och kul att höra! Jag tycks alltid missa dom finaste norrskenskvällarna, men säsongen har ju bara börjat.

2015-09-14 06:50   Håkan Friberg
Vackra bilder och väl formulerat. Trevlig morgonläsning!

Svar 2015-09-14 08:24   scandiaca
Tack Håkan! Du är ju en rutinerad utsidanbloggare och jag hämtar ofta inspiration från din blogg. Jag har bloggat själv till och från i lite olika former, men Utsidan känns som en bra plats att skriva på, och det blir intressant att se vartåt det här barkar... :)

2015-09-15 19:04   andersmossing
Inspirerande! Tack för en fin reseberättelse.

Svar 2015-09-16 16:34   scandiaca
Tack för det Anders!

2015-09-21 16:41   thegedd
Skön liten tur och fina bilder...får mig att längta ut:-)

Svar 2015-09-22 14:54   scandiaca
Tack för det Jesper. Dom små vardagsturerna är kanske dom viktigaste.

2015-09-22 10:16   Vandraren76
God dagens Erik.

Mycket fina och inspirerande bilder :)
Apropå norrsken, det är nåt även jag gillar och brukar åka och spana så snart tillfälle uppstår. Har du inte kollat in sidan Norrsken på facebook än, gör det. Dom som driver den är inbitna norrskenister och dom har bra koll på när det bär av. Mycket fina bilder finns också och trevliga medlemmar.
Välkomna alles !!

Svar 2015-09-22 14:57   scandiaca
Tack för tipset Johan! Här är en annan sida med norrskensprognoser som jag brukar kolla:

2015-11-12 21:47   NaturBoel
Wow, vilket härligt berättande och grymma bilder! Om man inte har möjlighet att ta sig ut i naturen kan man ju läsa det du skriver! Nu får jag abstinens, måste försöka bege mig ut i helgen även om vi inte har lika mycket skog här i Göteborg. Har dock bott i Norrbotten innan, saknar den naturen! Men tack för att du delar med dig!

Svar 2015-11-14 17:32   scandiaca
Stort tack Boel! Såna kommentarer inspirerar till att skriva fler inlägg! Jag hoppas du kommer dig ut i helgen.

2015-11-13 22:39   Skogstoka
Tusan vilka härliga bilder och vilken kanontur du verkar ha haft! Din berättelse väcker upp naturlängtan. :)

Svar 2015-11-14 17:36   scandiaca
Tack Ulrika, bättre betyg är svårt att få! Det var en riktig tur-tur som jag fick.

2022-11-15 10:27   Blasmark
Gammalt inlägg, men ändå... :-)
Var sjösatte du kajaken? Vilken sträcka paddlade du?

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.