vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Årets marknad slut

Ja,så återgår allt till den vanliga lugna lunken.

En viss skillnad när man i ett ca 3000 pers samhälle hyser kanske 10gånger fler.

Vet inte hur de räknar ut antal besökare,men fullt är det verkligen. God marknadsföring eller är det faktiskt så "fantastiskt" som det utges för att vara.Många återkommer år från år i alla fall.

Man kanske blir hemmablind,jag uppskattar framför allt natur-föredrag,bildvisningar och (folk)musikalisk underhållning och konst,slöjd och hantverk.

"Knallemarknad",öltältkåtor,drängfylla,undviker jag,krogen var förr huvudsaken på kvällen,men inte längre.

Igår var det riktigt kyligt,-18 på skidstadion när jag åkte på morgonen.

Det stod ett militärtält med  rök ur kaminen en bit från vägen och skoterleden,säkert trivsam sovplats.

Inga hundspann,renar,skotrar eller helikoptar hade ännu vaknat,så det var verkligen en morgonåkning,medan solen började lysa.Vårsol,gul och frisk.

Dagens musikaliska höjdpunkt,"Låtar och skrönor" var mer se/hörvärd än vanligt.Berättarna ljög friskt och musikerna spelade härlig fokmusik och sångerskorna både sjöng och jojkade vackert.

På kvällen på hembygdsgården ännu mera"fiolgnid",det är så trevligt att vara där,alla "udda typer" kan känna sej välkomna och trivas,även jag som inte kan dansa polka och schottis,men övade mej på ringdans från Makedonien,Bulgarien,Rumänien.

Inte gör det nåt att jag mest tar sned-och snubbelsteg,bara man har trevligt en stund.

I fiket kan man beställa sång till kaffet, i Jokk-boxen.Stämsång..live..

Här finns många som kan sjunga,spela,hantverka alldeles utmärkt.Imponerad av hur duktiga folk är på fiol,dragspel och folkdans.

På allehanda ställen jag går,föredrag,utställningar,föreställningar,nere vid renracet och hundarna,förväntar jag mej att träffa på min pappa med kameran på magen.

Det brukar jag ju alltid göra,men aldrig mer blir det så.Det är så konstigt.

Många mäniskor kommer och pratar om honom,så många har så mycket gott att säga om honom.Det värmer.

Idag var marknadsstånd och folk puts väck,men visst stannar en del lite längre.

Jag körde hund tidigt på morgonen och åkte sen själv på vårt vackra och ganska jobbiga hundspår.

En hel del "utsocknes" på skidor,med kamera och fikasäck om de inte "träningsåkte".Även jokkmokkare jag inte väntat mej träffa på skidor var ute och åkte.

Skidturism vore nog en ny branch,om vi får behålla snörika vintrar och behagligt klimat,för terrängen och spårprepareringen är utmärkt.

Tyvärr är det dock ändå alltför få som bor här som verkligen uppskattar all snö,helst inte är utomhus,eller bara kan förflytta sej med en motor under rumpan,eller envisas med att gå på skatebanan.Jag får mordiska tankar var gång jag ser dom..

Åkte slalom i Kåbdalis sista timmarna,det räcker gått,inga köer,toppen i och utanför backarna,och behaglig temp och låg sol som gjorde träden rosa på hemvägen.

En skidrunda med gammelhunden runt sjön efter maten.Få se hur länge hon hänger med,det har låtit lite väl illa i morse och under dagen,men nu var hon pigg.

2008-02-10 19:42   Håkan Friberg
Härlig miljöbeskrivning - som vanligt.

2008-02-16 23:50   Islusen
Jag SKA någon gång åka till Jokkmokks marknad... har jag länge tänkt. Men klåen vet om man inte borde ta och flytta dit i stället, jag tycker dina beskrivningar är helt underbara...

2008-02-17 09:20   brigas
Hehe-väkommen!Både kortare och längre tid.Vi har gott om plats,bara man får nåt att försörja sej på,men det brukar gå.
det vore så kul om det kom hit fler som är genuint friluftsintresserade,för det är ju ni/(vi) som verkligen kan få ut nåt av att bo här.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.