Vilket stormkök som beredskap?

Förslag

Gas
Liknande säljs av flera firmor. Går bra att använda inomhus på köksbordet. Vilket inte rekommenderas för campigkök typ Trangia

Kol
Vanlig kolgrill på altan eller balkong.

Du behöver bara se till att ha ett bra lager av gaspatroner/kol hemma.

För friluftsaktiviteter där köket skall bäras längre sträckor bör du ha ett lättburet kök. Men för fordonsburet friluftsliv funkar det föreslagna gasköket perfekt.

/John
 
Förslag

Gas
Liknande säljs av flera firmor. Går bra att använda inomhus på köksbordet. Vilket inte rekommenderas för campigkök typ Trangia

Kol
Vanlig kolgrill på altan eller balkong.

Du behöver bara se till att ha ett bra lager av gaspatroner/kol hemma.

För friluftsaktiviteter där köket skall bäras längre sträckor bör du ha ett lättburet kök. Men för fordonsburet friluftsliv funkar det föreslagna gasköket perfekt.

/John

De "gasplattorna" är just nu slutsålda på de flesta kedjorna, en positiv bieffekt av det tråkiga som händer i världen är att fler "hushållspreppar" lite mer.

/Patrik
 
Absolut bästa köket för beredskap är väl ändå Hiker 111?
Njae - det beror helt på vilken version av 111/Hiker du avser. Det verkliga bottennappet: Hiker+
har den (då) nya Novabrännaren anpassad för att sitta bakfram i 111:ans plåtlåda (dvs med ratten
till vänster!?!) och sedan bränsleförsörjd från en stålversion av 111-tanken (dvs lätt avslöjad med
en magnet). Bägge 'moderniseringarna' var klara försämringar, för att inte säga sabotage av
originalets lösningar. Ren renomésnyltning...

Hade du skrivit Optimus 111T hade jag definitivt hållit med, och den tidigare 111 (utan tystbrännare)
håller jag för att vara ännu bättre som beredskapsbrännare - men också avsevärt mer högljudd.

(Bensinversionen 111B rekommenderas inte till någon utom dedikerade samlare - den är, hm äventyrlig...)
/Odd
 
Optimus tvålågiga båtkök är ett trevligt alternativ som går på fotogen. Tystbrännare som förvärms med sprit. Går att köra på sparlåga. Finns att hitta begagnade.

Primus Omnifuel är en bra investering, Primus pump är formidabel och det är enkelt att hitta reservdelar till både kök och pump. Går på alla bränslen utom sprit. Lite temperamentsfull ibland, det är klokt att bekanta sig med Omnifuel och lära sig grundläggande underhåll. Går att köra på sparlåga.

XGK-EX är ett lök med minimala behov av underhåll men kräver lite kreativitet för att göra mer än koka eller steka (på hög värme) eftersom det saknar sparlåga. XGK går på allt som flyter utom sprit (som förstör packningarna). Otroligt driftsäkert. Mycket stabila benstöd, tar utan problem de allra största byttorna.

De vanliga hemmakastrullerna funkar fint på både båtköket, Omnifuel och XGK, de två senare är ryggsäcksvänliga.

//J
 
Håller absolut med om att ett tvålågigt fotogenbåtkök passar bra för prepperbruk och dessa kök kan vara prisvärda begagnade.

Optimus 111T är också utmärkt men går sannolikt för höga priser begagnat.

Thure

Bilden nedan är på ett Optimus 155. Snabbtändningen som finns på vissa modeller kan krångla men förvärmning med sprit är inget problem. Filmen visar bägge tändningsprocedurerna.

Optimus_155W.jpg


 
Senast ändrad:
Bästa "prepper" prylen jag äger är husvagnen. Allt går på gasol, 230v eller 12v valfritt, kan flyttas snabbt, rymmer hela familjen och kläder m.m. :)
Dessutom används den året om iallafall så det är inget slöseri med saker som bara ligger (även om jag har massor av sådant också...).
Annars kan man ju ha ett litet ved-kök som man kan elda alltmöjligt i utomhus. Inomhus är det gas som gäller.
 
Om vi pratar husvagn eller stuga kanske vedkamin eller gjutjärnsspis modell mini är mer långsiktig lösning än gas och flytande bränslen.

Thure
 
Bästa "prepper" prylen jag äger är husvagnen. Allt går på gasol, 230v eller 12v valfritt, kan flyttas snabbt, rymmer hela familjen och kläder m.m. :)
Dessutom används den året om iallafall så det är inget slöseri med saker som bara ligger (även om jag har massor av sådant också...).
Annars kan man ju ha ett litet ved-kök som man kan elda alltmöjligt i utomhus. Inomhus är det gas som gäller.
Ända till totalförsvaret kommer och lägger beslag på din bil när ryssen kommer
 
De tar bara dieselbilar, så man får se till att ha en bensinare tillgänglig.
Dett var skönt att höra.
Goolgade det där nyligen och tydligen har de runt 2019 krigsplacerat vissa fordon redan
 
Totalt ot
Förr när bilen var krigsplqcerad visste ägaren om det och var dessutom ansvarig att föra den till en uppsamlingsplats. Jag gissar att det fungerar på samma sätt idag?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.