Vilket stormkök som beredskap?

Hej,

Jag söker efter ett stormkök till vårt beredskapslager som även kan tänkas kommer användas vid friluftsdagar i skogen. Troligen kommer det användas sällan men när det väl behövs är det viktigt att det fungerar bra.

Har tittat lite på Trangiakök och då specifikt 25-1 HA med sprit bränning, kan det vara ett bra alternativ? Kanske kan man köpa till en gasbrännare till denna?

Ett alternativ är deras stålversion som förvisso väger lite mer men troligen hållbarare och mindre risk att läcka ut något i maten.

Har ni några tips? Vad bör man tänka på? Vilket hade ni valt?

MVH
 
Vårt beredskapslager? Vem skall använda köket?

HA funkar utmärkt enligt min uppfattning. Gasbrännare är att föredra framför spritbrännare. Om det är ett prepperkök för inomhusbruk du är ute efter kan ett tvålågigt gasol eller fotogenkök vara ett bra alternativ då det kan användas med vanliga stekpannor och grytor.

Fotogenkök har fördelar (hög effekt och relativt säkert) men nackdelen att det kräver förvärmning och är lite byngligare att lära sig att använda. Det har funnits mängder med såna här kök under 1900-talet i Sverige och de går att få tag i begagnade men samlare har drivit upp prisnivån en del. Reservdelar finns och kvalitén är imponerande.

Thure
 
Senast ändrad:
Ja de e kanske fel ord. Tanken är att bygga upp något typ av grundläggande lager för olika nöt situationer, ex krig, sviktande el, sviktande vatten mm. Men en del av dessa prylar kan mycket väl komma till användning även under normala omständigheter. Ex skulle stormköket kunna användas när man ska ut i naturen även om vi sällan är ute på de typ av utflyter idag.

Men det är kanske som du säger, bättre för oss att köpa en gasolspis med 2 plattor.
 
Det enkla svaret är ett vanligt Trangia 25 med både sprit och gasbrännare. Spritbrännaren är så pass billig att det är lika bra att köpa den för att också kunna köra på spirt om det rör sig om ett beredskapskök.

Är du prepper de-luxe kan du titta på ett mulitfuelkök också, t.ex. Optimus Polaris. Då kan du köra med ännu fler olika bränslen.

Duossal eller vanliga hårdannoiserade (HA) beror lite grann på hur du ska använda köket. För min användning duger HA, och det är också lättare. Stålvarianten tål mer slitage, och är därmed inte helt fel.
 
+1 på Trangia 25, kör på 25-1 eller 25-3 (25-3 har teflonbelagd stekpanna, annars samma som 25-1) då är spritbrännaren inkluderad. Köp en extra GB-74 gas brännare som tillbehör. Den kombinationen blir oftast billigast.
 
Det mesta är slut idag. Folk har fått panik igen och köpt på sig så lagerhyllorna gapar tomma. Finns knappt Julas och Biltemas egna stormkök längre. Svårt att hitta runt Sthlm iaf och på de större friluftsbutikerna online.

Går kanske att plocka ihop egna kök, men paketen verkar ha gått åt.
 
Haha ja så är det och vi är nog en av dem som köper just nu när man inser att man faktiskt inte har något beredskap. Man inser att försvinner strömmen par dagar kan det bli tufft.

Iallafall har vi nu beställt ett Trangia 25-21 UL/D d.v.s stål, det väger lite mer men det kan vi ta. Vi lyckades inte hitta ett ex med brännare så vi kommer beställa till det. Prist för kök och brännare hamnar på 1600 kr.

Trangia har sagt att HA är en behandling, d.v.s inte en beläggning vilket innebär att aluminiumen blir hårdare men annars har den samma egenskaper som tidigare. Den är alltså lika känslig för livsmedel med högre surhet som UL, vill man komma runt detta är det endast stål som gäller. Sen kan man fundera på hur farligt det verkligen är, jag skulle gissa på "not so much".

När det gäller nonstick så pratar vi om en beläggning, lite som teflon men enligt tillverkaren är det inte teflon. Vad beläggningen verkligen består av har jag inte fått något svar på, men den har liknande egenskaper som Teflon.
 
Just nu verkar det ju vara rusning efter allt prepperaktigt, så ditt urval kan vara begränsat...

Men jag skulle rekommendera att du skippar prepper-vinkeln och hittar ett friluftskök som passar bra till dina "friluftsdagar i skogen" som du skriver. (Lagom i storlek, vikt och med lämpligt bränsleval etc)

Om det smäller på det ena eller andra sättet så är det betydligt större chans att ett kök som du ändå har till hands för utflykter, som du vant dig vid att använda och som du ändå alltid har bränsle till fungerar än ett som stått i ett förråd ifall att.

Om detta sedan är ett enkelt toppbrännarkök, ett klassiskt trangia, ett multifuelmonster eller något annat beror på vilketn typ af utflykter du tänker dig. Huvudsaken är att det används, för då vet du att det funkar i en kris också.
 
De små gastuberna är väl lite risky i ett krisläge? De tillverkas långt bort i stan och ingen tillverkning i Sverige. Att hantera olika brännbara vätskor kommer vara mycket enklare i en krissituation.
 
Ja, att bara ha gas för beredskapsanvändning är nog inte så lämpligt. Däremot torde spritbrännaren vara bra för det. Etanol kan tillverkas lokalt om så måste.

Gasbrännaren är för all "vanlig" användning, där den är rätt mycket enklare att handha.

Bäst är ett multifuelkök, som går att köra på det mesta. Det är dock nog lite överambitiöst för de flesta.
 
Gasoltuber funkar utmärkt för nödsituationer om man inte väntar till sista minuten med att köpa nya tuber. Sen är varken sprit eller gasol något som funkar under längre perioder men ved tar ett tag att bli en bristvara, ett normalt köksbord i furu räcker t ex till många måltider.

Jag skulle köpa en toppmonterad brännare till engångsgasoltuber som första kök. Inte de lättaste modellerna utan något bredstrålande men fortfarande inte allt för tungt. Funkar till de flesta grytorna om man stadgar tuben.
Perfekt till en väska att slänga med om man måste åka iväg men funkar också för skogstur etc.

Sen en trangia för att dels få två lågor, dels få kastrullerna och dels få ett riktigt bra kök som bara funkar.

Precis samma uppsättning jag kommit fram till även för friluftsliv, bilturer osv osv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.