Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Någon risk för CO med vindskyddet, nej vill jag påstå, den blir inte mindre utan vindskyddet. Som vanligt så eldar man i väl ventilerade utrymmen eller utomhus med dessa kök.
Fast de flesta varianter med liknande brännare jag sett t ex tvålågiga båtfotogenkök har inte det här vindskyddet och CO är alltid något att tänka på.

Egentligen borde frågan besvaras med en CO-mätare.

Thure

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
1190:- + frakt. Optimus 111 T från Försvaret – Kvibergs Överskottslager https://share.google/5YIEuhk2JcDVskBbH

Brusköken som säljs samtidigt är lite billigare. Optimus 111 från Försvaret – Kvibergs Överskottslager https://share.google/dtUpvEo5Ug33dKiAM 990:- + frakt

Kvibergs nämner att köken har samlarvärde.

På Tradera kan de gå för betydligt mycket mera.

Thure
Kvibergs kände jag alls icke till. Tack för det tipset. Jag är förvånad över att Optimus 111-köken är så dyra på Tradera.

Vindskyddet dvs den cylinderformade mässingsplåt som man skjuter ned utanpå brännaren
ner mot brännarkoppen är det något man behöver använda?
Ja, det förbättrar förvärmningen REJÄLT. Värmen från spritlågorna koncentreras dit där de
behövs. Vilket förbättrar totala verkningsgraden. Om du tittar på bilderna av de tre brus-
brännarna så ser du att de också har den här lösningen, men i svart stålplåt... Det är en
rejäl förlust om röret saknas.
Påverkas syretillförseln, effekten och risken för CO av vindskyddet?
Nej, Ja och Nej.
Kolmonoxiden uppstår när kastrullen kyler ner lågorna snabbare än de hinner brinna ut
till bara koldioxid och vattenånga.
Jag är förvånad över att Optimus 111-köken är så dyra på Tradera.
Det där går upp och det går ner. Överskottsförsäljarna har alltid lägre priser än Tradera
och Blocket m.fl. Oftast har överskottsfirmorna inga att sälja - och då är det Tradera-
priserna som gäller. Just för tillfället har tydligen norska försvaret rensat ut en mängd
Optimuskök som t.ex. Kviberg har fångat upp - och då blir kök tillgängliga för (aningen)
överkomligare priser. ( Under den stora förskingringen av svenska folkets försvarsut-
rustning på 00-talet kunde man köpa en hel pall med 111 och 00 -kök för några tusen-
lappar --- om man var på rätt ställe vid rätt tillfälle. )

Så slå till nu - eller fortsätt beklaga er i framtiden... Norge är också tömt snart.
/Odd

Senast ändrad:
På blocket säljs i skrivande stund en Optimus 5.1 för 1400 kr
Optimus 5.jpg

Såg precis en video på YouTube där det påstods att Optimus 111 med tystbrännarhatt har lite lägre effekt än samma utan tystbrännarhatt. Stämmer det?

Åtminstone lägre ljudeffekt 🙂

Skämt åsido, så är väl verkningsgraden minst lika intressant. Alltså mängden uppkokat vatten per mängd bränsle. Å då tror jag att tystbrännaren vinner.
/Niklas

Såg precis en video på YouTube där det påstods att Optimus 111 med tystbrännarhatt har lite lägre effekt än samma utan tystbrännarhatt. Stämmer det?
Jag säger att så är INTE fallet, i alla fall så har jag inte upplevt det i mitt användande av olika 111:eek:r. Det påstås en massa saker, utan att den som påstår kan visa upp fakta. Själv "påstår" undertecknad när jag träffar andra som använder fotogenkök mm, att de gamla Radiusköken är bäst på alla sätt och vis, men det gör jag mest för att retas. Optimus 111:na är väldigt pålitliga kök, väl beprövade, så var inte orolig och tro inte allt som påstås på Youtube, skicka en fråga till den som står bakom påståendet, hur vederbörande kommit fram till effektskillnaden. Återkom gärna om du får svar.

Såg precis en video på YouTube där det påstods
att Optimus 111 med tystbrännarhatt har lite lägre effekt än samma utan tystbrännarhatt.
Stämmer det?
Nej, generellt inte. Men det är iofs avhängigt hur recipientkärlet är utformat.

Så snarare tvärt om, åtminstone för snösmältningskärl - och de behöver vara stora/vida
för att göra maximal nytta. Själv använder jag ett rostfritt kvadratiskt serveringskärl (från
försvaret) som dök upp under den stora förskingringen från någon av överskottsmånglarna...
Bild nedan

Är ytan vid och sträcker sig VÄL utanför kökets kastrullstöd så hinner även den snabbrörliga
gasen från brusbrännaren brinna ut och avge stor del av sin energi till kastrullen. Är kärlet
mindre, som kastrullstöden ungefär, försvinner mycket energi bort till ingen nytta. Att se
flammorna flämta ut utanför kastrullbotten kan ge intrycket av en överlägsen effekt - men
det är en ren villfarelse...

Gällande susbrännaren så gäller det omvända, flammorna har (oftast) hunnit brinna ut långt
innan de når kastrullkanten iom att gasen utanför tystbrännarhatten rör sig så mycket lång-
sammare - och alltså passerar kastrullbottnen under en längre tid. Vilket ger möjlighet till
bättre värmeupptagning i recipientkärlet. Men det ser inte lika häftigt ut...
/Odd

PICT6841_small_DxO+Odd.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips