Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor?

Har tänkt att köpa turskidor av modell Åsnes Rago eller Sondre. I affären jag var inne blev jag rekomenderad att köpa Rottefellas NNN Touring Manual som bindningar. Själv hade jag tänkt att ha den " gamla 3-pin bindningen" eller Rottefella NATO M98. Varför jag var skeptisk mot NNN Touring Manual bindningen var att pjäxorna såg så platiga ut och sen vet jag inte om dom duger att åka telemark med.

Någon som har erfarenhet av NNN bindningar och kan jämföra kvalitén på dom jämfört med 3-pin och Rottefella NATO M98?
 
Hei

Jeg har hatt begge deler (Både 75 mm Nordic norm (NN) og New NN Back Country), og begge deler fungerer utmerket.

Jeg ville absolutt IKKE kjøpt NNN Touring manual, men NNN BC, som er vesentlig kraftigere, både støvler og binding.

Hva du skal bruke skien til må avgjøre.

Hvis du 80% av tiden kommer til å bruke skiene til det denne skitypen er best til, nemlig å gå med - kjøp NNN BC.

Skal du derimot 80% av tiden kjøre telemark - så skal du kjøpe andre ski og plaststøvler.

Både BC og 75 mm klarer enkle telemarksvinger ala bremsesvinger, men de er ikke veldig bra å kjøre telemark i bakke med. 75 mm er best, men det beror også veldig på hvilken type sko du du bruker. 75 mm sko funnes i alt fra lave, myke lærsko til høye plaststøvler.

Min erfaring er at back-country sko og bindinger er bra nok til å gå ganske harde turer med i tøft terreng, men noe mer ustabile i nedkjøringer. Mine (nye) BC sko er mindre stabile enn mine (gamle) 75 mm sko, men etter min mening også bedre å gå med.

Les om bindinger hos Rottefella her:

http://www.rottefella.com/norsk/produktet.cfm?cat=lang&produktet=NNN BC Magnum&prodbildet=1

http://www.rottefella.com/norsk/produktet.cfm?cat=tele&produktet=Super Telemark&prodbildet=1

[Ändrat av snurr 2005-01-05 kl 16:43]
 
Hoppsan...

tigertamjaren; sa:
Rottefellas Super Telemark funkar som tåget. Kanske inte yppersta valet för hard-core telemarkare, men väl för turnissar i fjällen. / G
För civilisationsfjärran turer finns det rekommenderation gällande lagningsbarheten för den klassiska lösningen (fältfixas med tång och ståltråd) och funderingar på avhållsamhet för de nyare varianterna (det lär vara mer jox o trix i den lösningen). Men detta var bara hörsägen.

Det kan ju hända att det finns folk som vet att NNN Back Country funkar tokbra att åka på, att de aldrig går sönder och att de funkar bra att spontanlaga med tuggummi och näver. Typ.

Mitt inlägg var mer av naturen;
Har någon haft strul med NNN Back Country?
Och har det gått att fixa?

Tänker och undrar,
Patric - som också står i valet och kvalet och som därför utan att skämmas tränger sig in med fler frågor.
 
Re: Hoppsan...

olle11; sa:
För civilisationsfjärran turer finns det rekommenderation gällande lagningsbarheten för den klassiska lösningen (fältfixas med tång och ståltråd) och funderingar på avhållsamhet för de nyare varianterna (det lär vara mer jox o trix i den lösningen). Men detta var bara hörsägen.

Det kan ju hända att det finns folk som vet att NNN Back Country funkar tokbra att åka på, att de aldrig går sönder och att de funkar bra att spontanlaga med tuggummi och näver. Typ.

Mitt inlägg var mer av naturen;
Har någon haft strul med NNN Back Country?
Och har det gått att fixa?

Tänker och undrar,
Patric - som också står i valet och kvalet och som därför utan att skämmas tränger sig in med fler frågor.

Once again? Var det där en fråga eller ett konstaterande???

/ G
 
Rottefelle BC manuella är värdeløsa då de fryser ihop hela tiden. Tror att den automatiska är mindre fryskänslig och att Salomons variant är bättre. Jag har både super telemark 75mm och BC. På långa fjällturer väljer jag Super telemark om jag har tung packning eller om det är mycket nerfør.
 
Höj bindningen

snurr; sa:
Et problem med bindinger med kabel er at de ofte er for brede om man bruker dem i preparerte spor.

Ja, men med 10 mm platta slipper man detta. Platta är även bra om man vill skejta eller åka i riktigt brant och isig terräng.
 

avslutad210712

Gäst
nils73; sa:
Rottefelle BC manuella är värdeløsa då de fryser ihop hela tiden. Tror att den automatiska är mindre fryskänslig och att Salomons variant är bättre. Jag har både super telemark 75mm och BC. På långa fjällturer väljer jag Super telemark om jag har tung packning eller om det är mycket nerfør.

Tro kan man göra i kyrkan på söndagar.
 

avslutad210712

Gäst
nils73; sa:
Rottefelle BC manuella är värdeløsa då de fryser ihop hela tiden.

Känns lite konstigt med denna totala sågning av den bindning som väldigt många rekommenderar just för tuskidåkning. Som jämförelse kan jag ta låset på min bil som efter massor av temperatursvängingar i vinter har frusit ihop totalt. Vet sedan tidigare att när det händer skall jag ta in bilen i värme så låset torkar upp ordentligt och sedan smörjer jag med låsolja så brukar det hålla sig från att frysa resten av vintern. Så mitt råd är att, om du fortfarande har kvar bindningarna, ta in skidorna/bindningarna, låt dem torka några dagar, smörj med en bra låsolja eller något annat bra smörjmedel som tål minusgrader och testa sen.
 
Bra tips! Men på en längre tur førsvinner väl låsoljan? De som rekomenderar Rottefelle BC manuell har kanske inte varit ute i "nollføre". Bland skidåkare är det välkänt att denna bindning fryser.
Då det finns en massa bindningar som fungerar utan att man släpar omkring på låsolja väljer jag en sådan nästa gång.

avslutad210712: "tror" är en kvalificerad gissning då det inte finns så många skrymslen som snön kan frysa fast i på den automatiska varianten. Bra inlägg annars, vilken kyrka rekomenderar du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.