Vilka skidor ska jag köpa?

Är jättesugen att köpa BC skidor, men vet inte vilka jag ska köpa.

Jag är 173 cm och 65 kilo. Vill använder skidor mest utanför spåret, och kanske skid tur upp i fjällområdet, men de ska mest används hemma i skogen. Jag vill prova att åka nedanför lite och göra lite telemark sväng.

Har läst en hel del om långa smala skidor, men också om lite kortar fetare skidor.

Har ni någon tips?

Tack! -Mike-
 
Det är troligtvis ett par rena turskidor du är ute efter, Åsnes Rago är jättefina med viss skärning och 3/4 stålkant..
Men, med en normal turbindning och pjäxa kommer det aldrig bli styvt nog för att "åka telemark", men ett par svängar i rätt snöförhållanden går givetvis, men det blir ganska vingligt och lite mer att kliva än att sladda runt i kurvorna, men det kanske bara var min bristfälliga teknik som visade sig..
Efterssom jag aldrig hade stått på telis-skidor!

Nu några år senare med ett nytt par riktigt rikiga telemarksskidor, turanpassasde telisbindningar och plastpjäxor så blir det ju givetvis en lite annan sak..
Men det är å andra sidan inget du vill åka på platten med i onödan :)

Bara en förvarning :)
 
Nu

finns det fatikst kompromisser som passar till precis det du vill göra. T ex Fishers Europa 109 och motsvarande från Åsnes.

Personligen har jag Salomons BC-bindning och de norska läderskorna Alfa Skarvet.
Numera finns dessa skor med Rottefella BC-bindning.

Min kamrat Calle har samma skidor fast med Rottefella NN 75 bindning och gamla läderpjäxor.

Se film http://www.youtube.com/watch?v=dNDo5OFiQdc telemarkåkningen börjar efter 3:30

och bilder nedan.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6831.JPG
    IMG_6831.JPG
    23 KB · Visningar: 1,744
  • IMG_7217.jpg
    IMG_7217.jpg
    43 KB · Visningar: 1,874
Några frågor om E109

Jag har funderat på dessa men har några frågor.
1. Hur bra bär de i djup snö i skogen?
2. De sägs ha ganska mjuka spann. Hur fungerar det på tältturer med ryggsäck (drygt 100kg totalt); ligger hela skidan i då?
3. Många verkar nöjda med fiskfjällen men hur bra är de i längden, dvs hur nöttåliga är de?

Vänligen
Kristofer
 
Alla skidor och skidlängder bredder etc

innebär kompromisser av ett eller flera slag.

Om du kollar lite gamla trådar här så kan du hitta jämförelser mellan E109 E99 (olika årgångar) och E89. E109 är bredare och har därför bättre bärighet, har dessutom mera insvängning vid skidans midja och är därför lättare att få runt i telemarksväng.

Spannens hårdhet hänger ihop med längden. 100 kg skall inte vara något problem om du väljer en längre skida men tänk på att en längre skida är mindre rolig utför.

Med E109 blir det sämre glid på platten och i flacka utförslut än med E89 eller E99 speciellt 20 år gamla E99 som hade mindre insvängning i sidoprofilen. Crownbelagen håller förbluffande bra.

Thure
 
Det låter mycket bra. Långa E109 verkar vara en stark kandidat till enda par skidor. Jag hade för länge sen ett par vallningsfria skidor som fick mig att bestämma mig för att aldrig prova vallningsfritt igen men folk här på utsidan verkar vara väldigt nöjda med vallningsfria Fischer, så det lutar åt det ändå.
/Kristofer
 
Tack så mycket! Jag faktiskt köpte skidor idag! Var förbi Stadium här i linköping och de har rea på turskidor. Fick Europa 99or för bara 1500 spänn! Bra köp! De sa till mig att de ska inte längre har turskidor på Stadium.

Jag är nöjd, men nu måste köpa bindningar.

Har läst att Fischer recomenderar NNN BC bindningar till skidorna, men har ni några åsikter på det? Som sagt, de ska mest används i skogen, men lite telesvänger kan går bra.

Också SNYGG FILM!!!! Tycker om det!

-Mike-
 
Egentligen

är skorna mera intressanta än bindningarna om det är utförsegenskaperna som prioiteras.

BC-biningarna är bra för diagonalåkning. De har lite för mjuk flex för att kunna vara idealiska för att styra den bakre skidan när man åker telemark men i lössnö fungerar det bra ändå.

Thure
 
förvånar mig att ni ens ägnar telemark-sväng-egenskaperna en enda tanke vid val av turskidor. känns ungefär lika relevant som att snegla på joggingskor när man köper vinterkängor, bara för att man vid ett tillfälle per vinter kan behöva springa 40-50meter till bussen.

goda sväng och nerför-egenskaper ger ofta en skärning som gör skidan hopplöst fladdrig och spårinstabil på platten. det är alltså inte bara längd och bredd man ska hålla koll på.

sen tycker jag det är synd att folk är så rädda för att lära sig den mest grundläggande valla-konsten och där igenom kunna överge fiskfjällen, som naturligtvis bara är en halvhjärtad kompromiss. i alla fall för åkare som vill varierar sig lite.
 
Att försöka åka i lössnö med icke bärande skidor, och betänk vad du vill ha i packningen dvs din totalvikt, om det är en prioritet så kan ego säga att den sortens skidor är oxså bra att gå på tur med, men helst inte försöka bedöma utförsegenskaperna i preparerad backe med samma skidor.
Som skidåkare behöver du olika skidor för olika uppgifter, det finns inga universalskidor som är bäst på allt!

Höstsnö och lössnöskidor skall vara breda, bärande och vallbara.
Motionsskidor smala, lätta och vallbara.
Tur och fjällskidor, metallkanter och vallbara.
Utförssikdor, carvande, kanter och vallbara.
Skofabrikanterna har inte riktigt följt med så för de där uppgifterna kommer du att behöva olika pjäxor oxså.

Skidor med fiskfjäll under lämna dem i affären, de låter så illa bl a och den som hör ljudet bäst är den som står på dem.

Uppenbart har du köpt engelska skidor, dvs dylika utan bindningar. Men där oftast utan snö spelar det mindre roll.
 
förvånar mig att ni ens ägnar telemark-sväng-egenskaperna en enda tanke vid val av turskidor. känns ungefär lika relevant som att snegla på joggingskor när man köper vinterkängor, bara för att man vid ett tillfälle per vinter kan behöva springa 40-50meter till bussen.

goda sväng och nerför-egenskaper ger ofta en skärning som gör skidan hopplöst fladdrig och spårinstabil på platten. det är alltså inte bara längd och bredd man ska hålla koll på.

sen tycker jag det är synd att folk är så rädda för att lära sig den mest grundläggande valla-konsten och där igenom kunna överge fiskfjällen, som naturligtvis bara är en halvhjärtad kompromiss. i alla fall för åkare som vill varierar sig lite.

Det finns olika uppfattningar om fiskfjäll på turskidor. En av många bra kompromisser helt enkelt imho. På mjuk snö blir det inget vinande ljud. Välj själv.

Thure
 
Det finns olika uppfattningar om fiskfjäll på turskidor. En av många bra kompromisser helt enkelt imho. På mjuk snö blir det inget vinande ljud. Välj själv.

Thure

vad menar du när du skriver "en av många bra kompromisser" är det din inställning till kompromisser generellt du vädrar, eller att just dina skidor är resultatet av många kompromisser?

jag säger inte att vallningsfria skidor av "fiskfjälls typ" är helt värdelösa. däremot tycker jag dom har fått ett oförtjänt bra rykte. det verkar vara en idé som många har lätt att ta till sig och sedan för vidare utan att ha reflekterat över, eller ens ha provat, vad alternativet erbjuder.


jag inbillar mig att många använder sina skidor i spår, maskinpreppade eller av andra åkare uppkörda, enligt min erfarenhet är det bara vid två olika fören dom fungerar och ger fäste någorlunda bra och det är vid "ny-snö" eller i alla fall snö som legat utan att töa och kraftigt blidväder. men då får man ju å andra sidan i princip fäste med vad som helst.

sen förutsätter det att skidan är ganska exakt avvägd för just sin åkare, det finns inte mycket utrymme för "justering" som det man åstadkommer genom att dra ut eller minska fästzonen på en vallaskida

en "vanlig" skida får en klart annan fästzon bara av plus /minus 5kgs vikt upp eller nergång, att ta av eller på sig en 20kilos rygga ställer då naturligtvis allt på ända.

i gamla och eller isiga, uppkörda spår, vilket jag upplever är det man kanske till 70-80% åker i, biter inte fiskfjällen i närheten så bra som fästvallan. jag är inte ensam om att ha gjort denna iaktagelse, inte minst vittnar många begagnade fiskfjällsskidor om att ägaren har gjort samma erfarenhet. och då, när man kladdat in fiskfjällen med klister, har man ju verkligen målat in sig i ett hörn..

jag tror många gör vallningen mer komplicerad än vad den är, åker man inte på landslagsnivå eller strax under, behöver man inte göra nån jätte apparat av den. förra vintern hade jag två burkvallor och två klistervallor liggandes i bilen och det var det enda jag använde under hela långa vinterns alla olika förhållanden.

sen har du ju en stor nackdel till med fiskfjällen hela idén bygger ju på att kammarna är hyfsat "vassa" och "biter" i underlaget, en vanlig skida kan du ju preppa om och om igen men en sliten vallningsfir går det inte att göra nåt åt. när kammarna börjar mattas av är dom förbrukade, ingen slipning eller prepparering kan få nytt liv i dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.