Vilka skidor funkar, abisko-keb?

Hej!
Till påsk har jag och några kompisar tänkt att åka skidor mellan abisko och kebnekaise. Vi har funderat lite på vilka skidor som krävs. Är det någon som har några råd? Går det att åka med vanliga längdskidor (ganska vana längdskidåkare) eller är det helt vansinnigt? och vad är det som brukar vara kulrigt? finns det turspår, eller är det skoterspår som gäller?

Tacksam för lite kloka råd!

Lisa
 
lisis; sa:
Hej!
Till påsk har jag och några kompisar tänkt att åka skidor mellan abisko och kebnekaise. Vi har funderat lite på vilka skidor som krävs. Är det någon som har några råd? Går det att åka med vanliga längdskidor (ganska vana längdskidåkare) eller är det helt vansinnigt? och vad är det som brukar vara kulrigt? finns det turspår, eller är det skoterspår som gäller?

Tacksam för lite kloka råd!

Lisa

Jag har åkt sträckan en påsk och använde vanliga längdskidor tillsammans med tung ryggsäck (tältade). Eftersom det *nästan* alltid är spår (skid- eller skoterspår) långs denna sträcka så var det inga problem alls. Att jag använde vanliga längdskidor beror på min turkamrat på den turen som gjort så i 30 år ungefär ;).

Åker man tidigare kan förhållandena vara annorlunda (färre vandrare och lösare snö).

//J
 
Kan kännas vingligt

Hejsan!

Naturligtvis kan man åka med "vanliga" skidor, vilket jag antar är lika med smala löparskidor. Men om alternativet finns tror jag att de flesta föredrar något stabilare utrustning och gärna skidor med stålkant. Detta gäller framför allt om man får skarföre, vilket inte är helt ovanligt under påsktider. Om jag antar att ni tänkt att följa Kungsleden så finns det trots allt ett par ganska spännande utförsbackar där det kan bli relativt vingligt med att par vanligt skidor under fötterna.

/ Stefan
 
Hej!

Jag skulle föredra turskidor av tre anledningar:
1 stadigare
2 säkrare/lättare att åka med stålkanter
3 jag har brutit av två par längdskidor vid åkning i fjällen (under dagsturer). Det ena paret gick av vid svår sikt, yrsnö, vilket gjorde att det var svårt att se konturen av marken/snön med följd av att jag körde ner i en sänka. Vid det andra tillfället blev en lite häftig stoppsladd i kombination med varierande snöföre och något ojämnt underlag för mycket. (Norska längdskidor i båda fallen - om det nu har betydelse.) Mina fjällskidor hade definitivt hållit för båda behandlingarna.

Mvh/Rickard
 
Inte så självklart

vad man skall välja.

Det hinner hända mycket med föret på den turen även om ni tänker köra snabbt på 3-4 dagar.

Under påsken kan det vara fina skoterspår hela vägen men det kan också snöa åtskilliga decimetrar och vara dålig sikt t ex i nedfarten från Tjätkapasset.

Skall ni göra några toppturer med lätt packning så är det förstås fjällskidor som ger större utbyte vad beträffar utförsåkningen.

Skall ni enbart följa leden kan det gå fint med längdskidor.

Thure
 
Skidor för fjälltur Abisko - Kebne.

Hej Lisa,
Jag har åkt sträckan två gånger (nästan) med helt olika utrustning. Första gången med ryggsäck, fullrustad för tältning, samt gamla nostalgiska träskidor. En fantastisk tur, men helt bedrövliga skidor. Stabila, ja, men då detta var i månadsskiftet april/maj och +9°C var snön mycket blöt vilket gjorde glidet värdelöst och njutningen att åka skidor försvann i stort. Bra på torrsnö, men helt fel för vårtur på fjället!

Nu i vintras åkte vi med lätta skejtskidor, pulka och hund från Abisko till Alesjaure och Tjätka. Det gick i rasande tempo till Kironbacken där en skakel gick av. Detta ändrade planerna lite så vi stannade i Alesjaure och gjorde dagsturer (till Tjätka t.ex.) innan vi åkte tillbaka till Abisko.
Att skejta fram över fjället, med eller utan hund, är ett suveränt fint sätt att ta sig fram, speciellt med hund. Men man ska ha klart för sig att nedför är man känslig, liksom om det är löst.
Dock om man håller sig i skoterspåret och tar det lungt, eller går nedför backarna (Kiron och Tjätka), så är det lungt. Jag tar alltid skejtskidorna till fjällen om inte förhållandena är helt fel (=löst). Skare är bara bra och den är sällan så hård att det inte går att skejta. Om så ta det lungt! Problemet är att i vissa lägen så går det igenom och då kan saker hända, men man lär sig ganska bra att värdera sådant.

Turer in i pass utan skoterled mm. vill jag inte rekommendera med tävlingskidor längd!
Skall man ut på sådant är det klassiska lätta fjällskidor som gäller.

Summa sumarum, jag värderar fördelarna med lätt utrustning (längdskidor) mer än de nackdelar det innebär! Så valet vid tur efter skoterled är självklar.

mvh
Anders K
 
hej!
hoppas du forstår min svenska :)

har åkt ab-keb förra året på sport lov med en kompis.
vi båda hadde vanliga längd-skidor. min var valfri (wax free) från 80 talet och kompis hade nya längd skidor med val och nya skor.
han hade ryggsak och sa det var bra.
jag hade en hembyggd pulka och det var skjitt bra :)
klomt nite en renskinn (reindeer skin) att sov på! det var bäst!
vi ta 6-7 dagar för hela tur o det var ingen problem.
kolla har för bilder http://www.livelifexplore.com

oh, det var super kalt, minus 30-35 och mina footarna (feet) var iceblocks. jag kan recommendera 'overboots' när du setta upp camp o tält.

http://www.orgear.com/home/style/home/gaiters/gaiters_expedition/62210
http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=6&prod=228&cat=52&viewAll=False

om du hitta de på webben eller en affären i sverige, gärna e-post mig.

har en bra tur!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 16
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.