Köpt för mjuka skidor?

Jag skulle behöva råd med ett tveksamt skidköp...

Kommer jag få problem med att åka på mina nya skidor, Åsnes Sondre BC?

Jag har som nybörjare just köpt mitt första par turskidor. När jag kom hem upptäckte jag att Sondre är gjorda för "lette personer", och den högsta viktklassen för dom är 75-90 kg.

Se här: https://www.asnes.com/produkt/sondre-bc/

Jag väger 95 kg och är 193 cm lång.

Jag ska använda skidorna sporadiskt, ta mig fram över ospårad terräng genom skog och mark i inte alltför snabbt tempo.

Förmodligen visste inte försäljaren att Sondre är gjorda för lättare personer än dom flesta turskidor. Jag skulle kanske kunna byta dom, men det skulle medföra en lång resa och kanske har affären inte några mer lämpliga skidor i lager.

Hur mycket kommer åkningen påverkas negativt för att jag är för tung för skidorna? Kommer det gå betydligt segare?
 
Med din beskrivning av planerad användning bör det inte vara något stort problem med Sondre.

Fel spann gör det lite svårare att åka där det är löst. Du får inte rätt tryck över hela skidan, vilket gör att du sjunker lite mer än med "rätt" spann.

Det kan också bli lite svårare att åka utför. Om du kör nerför lite hårdare viker sig en skida som är för mjuk. Det är inte så roligt om det går lite fortare.

När det gäller själva åkningen så ser det ut som om du köpt ett par skidor för stighudar. Därmed bör du kunna få fäste. Med för mjukt spann kommer det att gå trögare. Nu har i och för sig de flesta turskidor rätt mjukt spann i alla fall, men "segare" lär det gå.

Det är naturligtvis bättre med korrekt spann. För sporadisk användning bör det dock fungera. Militären delade gladeligen ut samma variant av vita blixten till rekryter från 60 kg till 120 kg...

Om det gällt ett par vanliga längdåkningsskidor hade rätt spann varit betydligt viktigare för mig. Jag är rätt noga med mina skidor och hade själv bytt ut dem till några som passade bättre (jag har nästan exakt samma vikt och längd som dig). Därmed inte sagt att det inte fungera. :)
 
Jag har haft bl a Sondre sedan mer än 30 år. Och lägger jag en full ryggsäck på 15kg till min nuvarande vikt så kommer även jag upp över 95 kg, och det funkar (med viss justering av vallningen).
Troligen har du om du köpt nya nu fäste för felleslås, och då spelar vikten än mindre roll. Det är ju för att kunna valla för fäste, framför allt, som det finns ett visst spann på dessa skidor som påverkas av att man är för tung.

Så om du nu inte ska gå i spår, eller ska bära tungt, så kommer de att fungera att åka på. Oavsett om du vallar eller har kortfellar så kommer glidet att vara påverkat, men ospårat är det ju större problem med fäste än glid, och det brukar vara helt OK att "promenadåka" och då kan skinnen sitta på mest hela tiden.

Dock är Sondre relativt smala dessutom, och för ospårat (särskilt i djup lös snö som inte bär så bra) så kan din vikt vara jobbig om man hela tiden går igenom och hamnar under snön med skidan. Till det föret är det bredare skidor som behövs (det borde säljaren informerat om om du nämnde att du skulle åka ospårat i skogen). Till sådant har jag numera Åsnes Amundsen med kortfellar (men det finns ett antal andra varianter som är bredare för ospårat av olika tillverkare), de har inget spann, och vikten på åkaren spelar mindre roll än bredd och längd på skidan.

Snöskor är också ett alternativ ospårat i skog och snö.
 
Tack för era svar, Spikbjörn och Malmstroem!

Eran information gör att det känns okej att behålla skidorna. Dom var så billiga på rea att det känns okej som ett experiment.
 
Det kan också vara bra att prova och se vad du vill ha.

För den användning du beskriver tror jag som sagt att det kommer att fungera.

Om du trivs med skidåkning kan du sedan komplettera dem med något annat. Jag har mer än 10 par skidor i källaren. Alla med lite olika användningsområden. Det gör också att jag är rätt noga om jag ska byta ut / komplettera samlingen...
 
Det blir nog bra, och om du har fäste för kortfellar så är det väl värt att utnyttja, vid sidan av spåren framför allt. De kan ju användas på flera skidor från Åsnes också senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
Test005 Köpt turskidor Turskidåkning 10
G.S Vad sägs om min nya längdskidutrustning, köpt på REA. Turskidåkning 2
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.