Vilka skidor har jag köpt?

Hej hej,

Är en nybörjare vad gäller skidåkning, o en regnig kväll i impulsköpte jag ett par begagnade skidor ( http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16488 och http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16487 ) Jag ville ha ett par för typ turskidåkning i fjällen och dessa verkade lovande. Men det står oxå telemark på skidorna och det är nån typ av rottefella bindning (läderpjäxor följde med). Har hyrt telemark skidor en gång innan och dessa var ju som vanliga pistskidor med telemarkbindning, o mina är mycket smalare. Är det nån som vet om man kan åka telemark med mina skidor??? Givet om man skulle införskaffa ett par riktiga pjäxor då förstås... O hur bra tror ni att dessa är för just turskidåkning???

Tack för hjälpen!
/Petri
 
Hej

Vad jag kan se så har inte dina skidor något spann. En skida som du ska gå på tur med vill du valla för att få fäste. När du inte har något spann så kommer du att slita bort vallan snabbare.



//Jimmy
 
Tror nog att den har spann. Du menar att den böjer upp sig lite när den ligger fritt mot backen. Märket på skidorna är Atomic förresten...
 
Det är en telemarkskida för utförsåkning du köpt. De saknar alltså ordentligt spann. Trots detta kan det se ut som om de har spann när de ligger plant. Gör ett papperstest så kommer du se att papperet sitter fast när du står på dem. Bindningen är i allafall en rottefella Riva, en mycket bra turbindning. Men byt fångremmarna! De där plastspännena håller inte.
 
Verkar inte vara ett par skidor med spann. De har måtten 80-60-70 och det brukar betyda att det är en telis skida av moderatare sort. Troligen är det en telisskida som för lite enklare åkning och passar bra med lite lägre pjäxor. Ett tips är att använda sk kicker skins som är stighudar som endast täcker trampet på skidan. Dessa passar bra för enklare toppturer, pulkaturer och vanlig turåkning. Har du inte spann på turskidorna så slits vallan väldigt fort. Kicker skins är en kompromiss mellan fäste och glid men i många situationer funkar de bra, Black Diamond säljer sådana.

Hälsningar Tomas
 
Tack för alla svar!! Då undrar jag, om jag går på tur, o då menar jag övernattninge med tält i flera dygn (tung packning), kommer jag väl ändå för det mesta ha stighudar på mig. Alltså jag behöver väl inte glida särskilt mkt ändå, man "går" väl mest?? Å då duger väl skidorna, eller?

/Petri
 
De skidorna kommer funka super att gå på hudar med. Tyvärr är det allt för många som går på platten med hudar på långa turer. Själv föredrar jag absolut ett par välvallade skidor, även med tung packning. Har jag däremot tung pulka brukar hudarna sitta mer eller mindre permanent. Ska du använda hudar så är kickers klart att föredra. http://www.mountain-guiding.com/newsletters/tech-2001-11/
 
Atomic ACC?

De där laggen påminner mycket om systermodellen till mina 10 år gamla Atomic ACC Telemark Country. Mina är dock mer turinriktade (smalare och hårdare spann) än dina.

Om det är den skida jag tror så är Åsnes Nansen den skida på svenska marknaden som är mest jämförbar med din. Mer för lösare förhållanden med stighudar än med valla. Det betyder mer gå på skidor än åka ´när det är platt. Tänk på att dina skidor har en förödande effekt på preppade spår (för breda) om du stöter på dem på fjället i Norge, så undvik spåren när det går.

Lycka till med dina skidor. De funkar bra på tur. Om de är de du vill ha vet du först efter du åkt en del på dem. Jag ska komplettera mina med ett par smalare med BC-bindning för ökad åkglädje. Men jag har ju mitt gamla par (och ett par Tegsnäsare) att ta till när jag behöver bredare skidor.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.