Vilka skidor ?

Jag funderar på att köpa ett par skidor för långturer till fjälls.....har tittat på ett par Fischer E-99 crown ( vallningsfri)...
är det nån som har erfarenhet av den....eller är det nån som har förslag på nåt likvärdigt....och till sist vad använder ni för bindningar på turskidorna ?
 
Det jag vet om vallningsfria skidor är att du måste vara väldigt noga med att inte ha ett för löst spann, dvs den biten på skidan på miten ungefär som "buktar ut", för om du har det så får du dåligt glid. Har ingen erfarenhet om just den skidan.

Den bindning som jag använder är en binding som går runt hela hälen, som om jag skall utför så kan spänna åt och försöka mig på telemark. Men annars så funkar det lika bra med en vanlig rottefella-bindning.
 
Åsnes Rago

Jag och min flickvän köpte varsitt par vallningsbara Åsnes Rago förra vintern som vi är helt nöjda med. Valet stod mellan ett par Fischer E-99 och Åsnes Rago och det främsta skälet till att vi valdes Åsnes var att spannet på Fischer-skidorna var för mjukt för att det skulle fungera bra med vallningsbara skidor (jag väger 80 kg). Det skulle ju isåfall innebära att de är bra om man önskar det vallningsfria alternativet. Sen är det klart, vallningsfria eller inte kan ju diskuteras vidare...

Vi valde ett par enkla rottefella-bindningar utan kabel, vilket fungerar alldeles utmärt för oss. Ska man åka telemark gissar jag att skidorna (gäller för Åsnes Rago skulle bli den svagaste länken, och inte bindningarna eftersom skidorna är så mjuka.

/Mille
 
Om man kunde ha två par skidor med sig.

Jag har ett par Fischer Crown99. De är mjuka i spannet, fast det tycker jag det flesta är. För jag väger 90kg + >20kg packning på ryggen. Vilka turskidor klarar det? Inga som jag vet. Vad händer sedan när man inte vill ha ryggsäcken på. Då får man plötsligen ett alt för hårt spann, för att "gå" på tur med. Då får aktivt trycka ifrån som man gör när motions åker, vilket man försöker undvika till fjälls pga bli alt för svett.

Vallningsfria, vad ska man säga. En smörig fin senvinterdag, med stora våta kristaller. Då är du väldig glad åt att slippa valla, för klistret slits bort väldigt fort. En kall isig dag, då du önskade att du kunde använda klister också. Vilket man kan, om man bara har möjlighet att använda vallabort medel. Ett annat alternativ är att sätta på stighudar. Åker man på väldigt mycket isigt eller hård skare, slits fjällen väldigt fort.

En sak som inte vallningsfria fungerar till är att åka tellemark, för varje gång du trycker ner dalskidan får du hög friskon. Man står väldigt lätt på näsan. En annan teknik får införas mot en normal telemark sväng, en blandning mellan plog och nig.
 
Hej Björn,

jag har två långturer på E99 Mountain Crown, de vallningsfria. En Sverigetur längs med fjällkedjan till riksröse 1a, och två turer på Spetsbergen m.m. m.m. 250-300 mil.

Jag kan säga att de har hållit väldigt bra. De säljs vad jag vet enbart i olika längder, dvs du kan inte välja spann som du kan på vanliga motionsskidor, du få välja längd (ger olika spann). Jag ser egentligen inget alternativ till vallningsfria om du ska ligga ute länge, annat om du går dagsturer. Det du tappar i glid har du mångdubbelt igen på fäste och att slippa omvallningar och vallningar stormiga eller kalla mornar då du bara vill komma iväg. Fiskfjällen börjar dock bli sämre och sämre... Nu har jag inte mycket fäste kvar...Men snart ska de upp på väggen som minne. Att tänka på; när du fäster bindningen (som med fördel kan vara en kabelbindning) det ska vara träpluggar i varje skruvhål OCH i synnerhet det främre. En kompis fick en delaminering pga dålig infästning som mest beror på att det numera är CAP konstruktion och dåligt skruvfäste.

bla bla bla bla...

Lycka till !

Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.