Om man kunde ha två par skidor med sig.
Jag har ett par Fischer Crown99. De är mjuka i spannet, fast det tycker jag det flesta är. För jag väger 90kg + >20kg packning på ryggen. Vilka turskidor klarar det? Inga som jag vet. Vad händer sedan när man inte vill ha ryggsäcken på. Då får man plötsligen ett alt för hårt spann, för att "gå" på tur med. Då får aktivt trycka ifrån som man gör när motions åker, vilket man försöker undvika till fjälls pga bli alt för svett.
Vallningsfria, vad ska man säga. En smörig fin senvinterdag, med stora våta kristaller. Då är du väldig glad åt att slippa valla, för klistret slits bort väldigt fort. En kall isig dag, då du önskade att du kunde använda klister också. Vilket man kan, om man bara har möjlighet att använda vallabort medel. Ett annat alternativ är att sätta på stighudar. Åker man på väldigt mycket isigt eller hård skare, slits fjällen väldigt fort.
En sak som inte vallningsfria fungerar till är att åka tellemark, för varje gång du trycker ner dalskidan får du hög friskon. Man står väldigt lätt på näsan. En annan teknik får införas mot en normal telemark sväng, en blandning mellan plog och nig.