Val av Tegsnässkidor

Du är inte så tung, så 7 fot kan fungera. Jag hade själv inte valt 7 fot på en ren lössnöskida.

Det enda jag känner till som ska vara bättre än Tegsnäs är Gálav Lössnöskida. De finns som 295 och 330 cm. De är 90 mm breda.

Var medveten om att 8 fot Tegsnäsare är rätt dedikerade för lössnö. De kommer inte göra någon glad om det inte är mycket lössnö.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du är inte så tung, så 7 fot kan fungera. Jag hade själv inte valt 7 fot på en ren lössnöskida.

Det enda jag känner till som ska vara bättre än Tegsnäs är Gálav Lössnöskida. De finns som 295 och 330 cm. De är 90 mm breda.

Var medveten om att 8 fot Tegsnäsare är rätt dedikerade för lössnö. De kommer inte göra någon glad om det inte är mycket lössnö.
Så om det t ex är skare blir det en nackdel?

Kan inte hålla med Malmstroem. Har varit på massor av turer i fjällen med både mina 9-fots och 8-fots Tegsnässkidor och tycker att de fungerar mycket bra i de flesta snöförhållanden. Vill minnas att jag läst någon gång att de medvetet gjorde Tegsnäs skidorna styvare och med kortare brätte för att det skulle vara mer allround jämför med en klassisk "lappskida" som är optimerad för lössnö (som Gálav).

Däremot kommer naturligtvis du sakna stålkanter om man går på skrå, eller åker utförs på hård skarsnö.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips