VILKA TURSKIDOR???????

Hejsan alla turskidåkare!

JAg ska på fjälltur till Sarek i början av april och har inga skidor. Ifjol då jag skidade från abisko till riksgränsen hyrde jag vallningsfria turskidor =bra fäste och dåligt glid. Nu till årets resa hade jag tänk köpa turskidor. Jag har nu i en månads tid lusläst alla artiklar om turskidor på nätet och kollat olika märkens hemsidor.

Den eviga frågan om valningsfria eller inte har även jag brottats med. Nu så har jag i alla fall fastnat för vallningsbara skidor.

Det som jag funderar på är om någon har erfarenheter av fischers BCX 109 europa tour eller möjligtvis 99:an som de vill dela med sig? 109:an är ju lite bredare än 99:an.

Som bindning hade jag tänkt skaffa rottefellas BC bindning. Automatisk eller manuell???

Skon blir eventuellt Alpinas BC allterrain eller BC 2000

Jag prioriterar skidning i fjällen högst därefter utförsåkning. Förhållandet är ca.90-95%skidning 10-5%utför.

Tack på förhand för eventuella tips...på BRAAA turskidor!
 
Re:Vilka turskidor

Hej!

Jag har personlig erfarenhet av Fischer E99 och Åsnes Rago. Dessa är enligt både mig och handlare likvärdiga med en fördel för Åsnes då de normalt kostar någon hundralapp mindre. Lagom breda och dubbelspann.
Om man tycker att bredare skidor är motiverat finns Fischer 109 eller Åsnes Nansen Walking. Om 109 har dubbelspann eller inte vet jag inte, men jag har fått den uppfattningen att de inte har det.
Dubbelspann är nog en förutsättning för dig, även om utförsegenskaperna blir lidande.
Själv har jag åkt de allra flesta av mina långfärder på 80-tals E99 som var 4 mm smalare än de som säljs idag. Har nästan aldrig tyckt de varit för smala. Även med tung packning i Sarek. Men å andra sidan har jag även åkt med 8 fots Tegsnäs och varit otroligt glad att jag hade dessa "surfingbrädor" just då.
Om det är fjällfärder ovanför trädgränsen i mars/april som du tänker göra räcker E99 bredden. Dessa finns upp till 210 cm medan 109orna slutar på 205. (Jag köper alltid längsta som finns även om jag "bara" är 1,80 lång.)

Bengt
 
Jag tycke att mina E99:eek:r ar helt OK for langa turer nar det ar platt
(typ Kungsleden), men inte alls roliga med lite utfor. Och aven om du siktar
mot 10% utfors, ar det kanske svart att undvika i Sarek.
Jag provade Asnes Nansen som har rykte att vara en bra kompromis,
men upplevde dem som tvartom, dalig pa tur och dalig utfor. Blev mycket
glad nar skotertaxin fran keb valte over de och fick Tua Cirque som
ersattning (fast de ar nog inte for dig, tungakte pa tur, mycket bra utfor).
 
Manuell bindning

Jag skulle råda dig till att välja en manuell BC-bindning. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just Rottefellas automatiska bindningar men min flickvän har en automatisk SNS-bindning och den tycker jag bara är struligare än mina manuella (SNS och NNN3).

Mina turlagg finns inte längre i handeln så där får andra fylla i.

/Tommy
 
Tack för era svar! Jag har tävlingsskidat förr och har alltid haft manuell bindning så därmed har jag också varit inne på det spåret att, manuell bindning ska det va. Det är också orsaken (alltså att jag tävlingsskidat) till varför jag vill ha vallningsbara skidor.

Angående Åsnes som flera av er varit inne på så har jag också hört att de ska vara bra skidor. Jag har dock på någotvis fastnat för fischer men på inget sätt låst mig. Det låter ju bra om de är lika bra och dessutom billigare. Mina turer i fjällen är nog till störst delen över trädgränsen, i alla fall hittills.

hälsn. Frank med förhoppning om flera turskidåkares erfarenheter
 
Längden på skidorna?????

Jaa hur är det med längden på skidorna? Jag väger ca. 80 kg och med ryggan på så torde det ju bli kring 100 kg. Längd 177 cm. Räcker det med 200 cm skidor???

Tidigare i forumet har jag läst att vissa föredrar de allra kortaste ( de som prioriterar utförsåkning mera) medan andra vill ha längre skidor. Det som jag tycker/tror är viktigt är ju att man får ett par skidor som har rätt styvlek på spannet och det borde ju rimligtvis ha att göra med längden på skidorna.
 
Fischer 99 vs 109

Jag har båda skidorna, eftersom jag inte var nøjd med 99 så bytte jag till 109. Orsaken var att jag tyckte att 99 var så svåra att svænga och kontrollera, och så ær bøjen på tuppen av skidan så svag att de fort græver ner sig i snøn. Dock ær de bra i platt terræng. På 109 måste man valla ganska ofta (førdel att rubba vallazonen), de håller inte riktningen så bra på tvættbrædeføre men ær en drøm att svænga med, både nerfør och nær man går brant uppfør. Jag ær 173cm och har 178cm-skidan. E99 ær 195cm tror jag.

Som vanligt blir det væl att vælja nær du vill ha det roligast, på platten eller i backen.

Go tur

Britta
 
Skidor jag turat på

Till att börja med vill jag påstå att på kalfjället hör inte inte träskidor hemma.

För "klassisk turåkning" har jag använt Fischer Europa 99 med crownsula och varit mycket nöjd, dessa skidor är möjliga att åka utför på med det måste ske enligt förutsättningarna för "klassisk turåkning".

Vid turer med stort inslag av toppbestigningar har jag genom åren averkat följande skidor, Tua Wilderness, Tua Montets, K2 Off-Piste och kör nu på K2 Pist-Stinx. Då har jag gått med stighudar istället för att valla. Skidor av denna typ är bäst utför och lämpliga om utförsåkningen är grejen. T.o.m. Tua Wilderness, som idag skulle anses som en hopplös skida, gick mycket bra off-pist. Skidor av den här typen är enkel-spannsskidor men fullt möjliga att valla fäste på även om det inte ger optimalt glid.

Jag har även åkt långa hundturer med löparskidor både med klassisk stil och skate. Sånt utstyr går väldigt bra om man åker mellan stugor eller har rejält med hundar att hjälpa till med packningen ifall man bor i tält. Utan uppgjorda spår är de exakt olämpliga utför.
 
Rago vs europa 99/109?

Finns det någon fler som har erfarenheter av Åsnes Rago i jämförelse med Fischers Europa modeller. Som tidigare kommit fram borde båda två ha samma användningsområde men att Rago är lite billigare.

Finns det kommentarer?
 
Nöjd E109 ägare!

Gick igenom denna processen under två säsonger. Valde precis som du mellan Rago, E99 och E109. Mina prioriteringar: Då snöförhållandena tillåter uppskattar jag att lägga på stighudarna och gå upp för en fjällsida för att åka lite telemark. Vidare skidar jag med lätt stugturspackning. Skulle jag överväga en tälttur så skulle jag dra en pulka. Jag väger 85 kg och är 193 cm lång. Mitt val föll på E109 då den har en mer markerad midja för bättre svängegenskaper. Då jag provade ut skidorna i affären så jämförde jag spannet mellan dessa tre. Hårdast spann hade Rago därefter följde E99 och sist E109. Jag provade även med ca 12kg på ryggen och spannet trycktes ihop mycket lite. På skidorna monterade jag en Voile 3-pin Cable. Under föra våren gjorde jag och två kamrater en 8-dagars tur, där vi åkte på de tre nämnda skidorna. Min uppfattning då var att jag inte hade sämre glid än de övriga två. Vad gäller utförsegenskaperna var jag mycket positiv, de var riktigt roliga att åka med. Jag kan starkt rekomendera denna skidan om du har samma prioritering som jag. Min högst personliga uppfattning om Rago är att om du överväger att gå med tyngre vinterturspackning på ryggen så är nog den en stark kandidat.

/Benny
 
Rago vs Sondre

Tack alla för bra inlägg.
Har någon erfarenhet från Åsnes Sondre kontra Rago? Har jag fattat det rätt har Rago hårdare spann och lämpar sig bättre med tung packning. Jag kommer mest dra pulka mycket och kommer välja vallningsfritt.
Synpunkter på Sondre?

Johan

PS Jag har inte hittat ngn bra kombination för tur och utför utan tycker att det oftast blir halvdant i båda lägren. Mitt tips är att välja turtyp. Baslägertyp för toppturer där man kan uthärda en anmarsch på alpina telisar alt mer renodlad tur-gåing.
 
Vallningsfritt=Fisher?

Hyrde en gång ett par Sondre vallningsfria. Svor då att aldrig mer åka på ett par dylika igen. Möjligen fick jag ett dåligt par. I vilket fall, i vintras skulle vi köpa ett par turskidor till min sambo. Eftersom hon inte är ”vallatypen” och prioriterar dalåkning så hamnade valet mellan ett par vallningsfria Sondre, Rago eller E99 Crown. Jag fick då veta av försäljaren i en ansedd skidaffär i Gbg att när det handlar om vallningsfritt är Fishers Crownbelag helt överlägset. Fishers mönster i fästzonen har ett mer fiskfjällsliknande mönster till skillnad mot Åsnes som har spår frästa vinkelrätt skidans längsriktning. Det är tydligen utformningen på dessa ”fjäll” som tydligen skall ge generellt bättre glidegenskaper, i synnerhet vid kurvtagning. För mig personligen ser det övertygande ut. De skall testas nu vecka 12 så det skall bli spännande.

Benny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.