VILKA TURSKIDOR???????

Jaha, då har jag kommit över ett par Fischer bcx europa 109 tour billigare än snorbilligt, googlar dem och får upp den här gamla tråden från 2003. :D

Jag är inte ute så mycket på tur på vintern, det är mest slalom som gäller på helgerna, förutom någon fjällvecka i Ljungdalen och någon skogstur hemma. Jag har ett par vallningsfria hyfsat smala som får plats i spår, och som bara har halv stålkant, de var billiga och jag har nöjt mig med det, men har känt att det kanske skulle bli lite stabilare ute på skaren och i djupsnön samt även tryggare utför, på en annan sorts skida. Det jag vill ha sagt är att jag är inte tillräckligt duktig eller intresserad skidåkare för att vilja lägga pengar på det, så det känns helt ok att ha betalat nästan ingenting för ett par urgamla skidor som är just bredare än de jag har och har mer stålkant. Nu vill jag testa hur det är!

Problemet för mig är att de inte är vallningsfria, och jag kan ingenting om valla. Jag fick med ett par stighudar som jag inte direkt vet hur jag ska använda. Tror de ska fästas runt toppen på skidorna och sedan klistras (klistret är i bra skick). De räcker kanske 3/4 av skidan från toppen. Ska jag ha på stighudarna hela tiden, eller hur gör man?

Skidorna är just nu lite småklibbiga, så antagligen vallade..? Vad ska jag göra åt det? Ta bort och lägga på nytt? Hur gör man det? Måste jag köpa tusen vallor? Vilka då? Finns det en valla som funkar hela tiden? Ska man både valla och ha stighud?

Har de här skidorna något spann..? Tror knappt det. Klibbet tycks täcka hela. Gör man så?

Som okunnig och valla-ointresserad ser jag framför mig att jag kliver iväg på de här skidorna med 10 cm snö som platåskor under skidorna. Snälla hjälp mig att slippa det.

Ja har ni något annat att säga om dessa skidor, säg det också. Jag har noll koll om allt. :D

Tack!
 
Hejsan.

Det var många frågor det 😄. Låt oss börja från början så att säga.

Det första du bör göra är att ta bort den gamla vallan. Detta gör man en plast sickel, liknande en som man skrapar av is på rutan på bilen. Detta görs oftast med hjälp av ett lösningsmedel (”valla väck”) som du kan köpa i de flesta sportbutiker såhär års. Ett annat trick är att värma upp vallan med hårfön eller liknande så den blir mjukare och går att skrapa av.

Nästa steg är lite överkurs. När skidan väl är ren från valla kan det vara slugt att valla så gamla skidor med glidvalla. Det minskar risken att snö klibbar fast under skidan och förbättrar glidet. Om du googlar valla glidvalla finns det massor med bra filmer på youtube om du vill göra detta.

Sist men inte minst måste du ju få bra fäste på skidorna när du väl ger dig ut. Bakhala skidor är inte kul. Åter igen finns det massor av tips på nätet, vallning är en hel vetenskap. Kul om man är intresserad! Men på turskidor brukar jag vara lat och välja antingen:

1: Gå med stighud. Här talar vi verkligen om att GÅ på skidor då glidet är bra nära noll. Å andra sidan är fästet fantastiskt 😀. Är ofta det bästa valet i kuperad terräng (framför allt om man drar pulka). Min fru, som är lite mer ovan skidåkare, väljer oftast att även behålla stighudarna på även utförs så att ”det går lagom fort”. Själv tar jag av dom då.

2: Sätta på vallatejp (googla-youtube…). Fördelen med vallatejp är att den fungerar hyggligt i de festa fören, blir lite som att göra skidorna vallningsfria. Det blir naturligtvis inte lika bra som en ”riktig” vallning, men väldigt mycket bättre glid om man jämför med stighudarna. Hur lång vallatejp man ska ha på beror på hur bra fäste man vill ha/ hur uselt glid man kan leva med 😄. Oftast väljer man att ha vallatejp på ungefär halva längden i mitten av skidan, men valet är individuellt.

Största nackdelen med vallatejp är att när man väl satt på den kan man inte slänga på stighudarna ovanpå utan måste i så fall fört ta bort vallatejpen.

Vad det gäller spann, som förenklat är ett namn på hur ”böjd” skidan är (hårdare spann = svårare att trycka ihop skidorna i mitten om man sätter ihop dom belag mot belag) vill jag minnas att just Fischer 109 har mycket mjuk spann. Mer som en utförsskida.

/ Stefan
 
Jag har Fischer BCX 109 med crownbelag. För din del skulle jag föreslå korta hudar i steget t ex Black Diamond Kicker skins. Trevliga skidor för långturer och inklusive utförsåkning på stugturer i Lapplandsfjällen.

Jag har såna https://www.skistore.se/skidor/skidtillbehor/stighudar/black-diamond-glidelite-mix-kicker-skins?att=MTA1bW0=&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIlNw1DD22DlzalV1XBFIah6XkKgeIRTLuGpHT2A177S1v6KNVkCW3RoCUmwQAvD_BwE fast en tidigare variant som komplement till crownbelagen.

Tycker att spannet är rimligt på mina skidor. Varken för mjukt eller för styvt.

Thure
 
Hejsan.

Det var många frågor det 😄. Låt oss börja från början så att säga.

Det första du bör göra är att ta bort den gamla vallan. Detta gör man en plast sickel, liknande en som man skrapar av is på rutan på bilen. Detta görs oftast med hjälp av ett lösningsmedel (”valla väck”) som du kan köpa i de flesta sportbutiker såhär års. Ett annat trick är att värma upp vallan med hårfön eller liknande så den blir mjukare och går att skrapa av.

Nästa steg är lite överkurs. När skidan väl är ren från valla kan det vara slugt att valla så gamla skidor med glidvalla. Det minskar risken att snö klibbar fast under skidan och förbättrar glidet. Om du googlar valla glidvalla finns det massor med bra filmer på youtube om du vill göra detta.

Sist men inte minst måste du ju få bra fäste på skidorna när du väl ger dig ut. Bakhala skidor är inte kul. Åter igen finns det massor av tips på nätet, vallning är en hel vetenskap. Kul om man är intresserad! Men på turskidor brukar jag vara lat och välja antingen:

1: Gå med stighud. Här talar vi verkligen om att GÅ på skidor då glidet är bra nära noll. Å andra sidan är fästet fantastiskt 😀. Är ofta det bästa valet i kuperad terräng (framför allt om man drar pulka). Min fru, som är lite mer ovan skidåkare, väljer oftast att även behålla stighudarna på även utförs så att ”det går lagom fort”. Själv tar jag av dom då.

2: Sätta på vallatejp (googla-youtube…). Fördelen med vallatejp är att den fungerar hyggligt i de festa fören, blir lite som att göra skidorna vallningsfria. Det blir naturligtvis inte lika bra som en ”riktig” vallning, men väldigt mycket bättre glid om man jämför med stighudarna. Hur lång vallatejp man ska ha på beror på hur bra fäste man vill ha/ hur uselt glid man kan leva med 😄. Oftast väljer man att ha vallatejp på ungefär halva längden i mitten av skidan, men valet är individuellt.

Största nackdelen med vallatejp är att när man väl satt på den kan man inte slänga på stighudarna ovanpå utan måste i så fall fört ta bort vallatejpen.

Vad det gäller spann, som förenklat är ett namn på hur ”böjd” skidan är (hårdare spann = svårare att trycka ihop skidorna i mitten om man sätter ihop dom belag mot belag) vill jag minnas att just Fischer 109 har mycket mjuk spann. Mer som en utförsskida.

/ Stefan
Exakt, precis vad jag behövde, börja från början, tack! :)

Jag besökte den lokala sportaffären idag och försökte få lite tips, men blev inte så mycket klokare. Nu bor jag i Mora, så det är knappast så att de inte kan valla, men man märker ju på hur de pratar att de mer snackar Vasalopp och glid i spår, medan jag mer snackar hindra glid (när jag inte står i trygga, stabila slalompjäxor), så vi är på lite olika planeter. :LOL:

Det jag fick med mig hem var en flaska valla-väck, som användes. Nu tycker jag skidorna blev väldigt klibbiga av det, så de fick sig en varm dusch - eget påhitt. Belagen ser rätt torra ut nu och jag kanske lägger på något framöver då. Måste jag glidvalla för att förhindra att snö fastnar, eller räcker det med sådant där grundvax (base prep), om man nu inte är intresserad av fart?

Fråga om vax: Jag får inte sätta på stighudar om det är valla på skidorna, men om de är glidvallade då...?

Vallatejp låter ju oflexibelt, så jag köpte en spray, men jag vet inte, tejp hade kanske varit bra ändå...? Jag diskuterade med en säljare och valde Toko Nordic Klister Spray Universal pga det breda temperaturspannet. (Jag vill helst bara kunna ta skidorna och åka om jag får lust, inte hålla på med hela vallaproceduren från gång till gång.) Men nu är jag lite fundersam ändå. KLISTER - hur blir det? Nu ser jag de där platåskorna framför mig om jag kliver ut i djupsnön...
 
Klister fungerar bara i gammal eller väldigt blött snö. I nysnö så får du platåskidor.

På kallt vinter före med någorlunda ny snö så fungerar burk valla. Det är väldigt lätt att använda. På gammal isig eller blött vår snö är det klister som gäller.

När det är noll grader och ny snö är det svårt att få till bra skidor (men antagligen lite enklare på mjuka turskidor).

Glid valla tror jag inte de behöver bry dig om men du kan eventuellt lägga på det en gång per säsong kanske men det ska värmas in och sicklas bort.

Stighudar på glidvalla fungerar bra. På fäst valla så tror jag du skadar limet på hudarna.

Valla för fint vinter före är lätt. Valla för varierande före kan vara svårt. På sen vintern blir det lättare igen med klister (om man nu inte böra kör bort det på ett par mjuka fjällskidor)

Baserat på dina inlägg så tror jag helt klart det bästa för dig är vallningsfria skidor med fiskfjäll eventuellt skidor med kort hudar.
 
Det går att göra vallning till en hel vetenskap.

Eller så gör man som min far. Passar det inte med Swix Blå (-2 till -10) så åker han inte skidor...
Är nog många som gör så. Hur ofta man får åka skidor beror väldigt mycket på var man åker. I Norrlands inland, när man vill, ute vid kusten nästan aldrig.

Skejt fungerar alltid och många använder skin skidor nu.
 
Baserat på dina inlägg så tror jag helt klart det bästa för dig är vallningsfria skidor med fiskfjäll eventuellt skidor med kort hudar.

Jo men nu har jag ju de här, så får göra det bästa av situationen.

Varför gav säljaren mig den här universalsprayen, som ska funka från +10 till -30, om den inte funkar till det jag ska ha den till, undrar jag...?

Går det att sätta på skins på turskidor, istället för fiskfjäll?
 
Hej!
Glidvalla är inte obligatoriskt.
Klibbet som satt på skidorna var kanske gammalt stighudsklister?
Dusch efter vallaväck var nytt. Själv använder jag toapapper när vallan har lösts upp.

Fästvalla: klister är ibland bra, men är dåligt vid nysnö: snökristallerna fastnar och bygger på och du riskerar decimetertjockt lager snö under mitten av skidan. Då är det bra med burkvalla. En del märken har enkla burkvallor med en burk för minus, en för plusgrader, till exempel Toko. En miljon olika burkar är bara för vasaloppsgubbar.

Korta stighudar är trevligt när en inte har bråttom. Långa stighudar är bra när en drar pulka. En kloss med fast glidvalla (en för plusgrader, de är mjukast och lättast att få på pälsen) är bra för att få dem att inte bygga på med snö i blidväder (det kan man göra när det inträffar).
 
Jag har Fischer BCX 109 med crownbelag. För din del skulle jag föreslå korta hudar i steget t ex Black Diamond Kicker skins. Trevliga skidor för långturer och inklusive utförsåkning på stugturer i Lapplandsfjällen.

Jag har såna https://www.skistore.se/skidor/skidtillbehor/stighudar/black-diamond-glidelite-mix-kicker-skins?att=MTA1bW0=&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIlNw1DD22DlzalV1XBFIah6XkKgeIRTLuGpHT2A177S1v6KNVkCW3RoCUmwQAvD_BwE fast en tidigare variant som komplement till crownbelagen.

Tycker att spannet är rimligt på mina skidor. Varken för mjukt eller för styvt.

Thure

Det krävs särskilda fästen mitt på skidan för att använda en sådan?

De här skidorna har en mittskåra. Kan man fästa en kortare stighud bra då..? (Den längre täcker ju ovanför innan skåran börjar så det inte blir en glipa i skåran)
 
´Sökte på universal sprayen. Såg ut som att den ska fungera på alla typer snö men något sånt har jag aldrig hört om (har väl inte varit helt uppdaterad senaste åren heller).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.