Turskidor för dummies :)

Jag överväger att skaffa mig ett par turskidor då jag tidigare använt lånade prylar och har en del att förstå för att få rätt skidor för mina ändamål. Det jag tänker använda skidorna för är fjällturer på led och utanför led, händer även att jag går uppför och tar några svängar så jag vill ha en stabil skida/bindningssystem.

Det jag tidigare åkt på är skidor med Rottefella 75mm bindningen som jag upplever som ostabila. Hur är det med BC bindingarna, är de mer stabila? Jag antar att BC Magnum bindningen är det mest stabila alternativet för en turbindning? Hur är de att åka telemark med?

Jag vill helst ha vallningsfria skidor men vilken bredd bör vara lämpligt för mina ändamål och att jag vill ha en stabil skida? Hur långa bör de vara (jag är 173cm lång, ca75kg)? Det går väl att fästa stighudar även om skidorna är vallningsfria? Bör bindningen placeras på något speciellt vis för att matcha mig eller funkar det bra med en "standardplacering"?

Fastnat lite för olika Fischermodeller och Åsnes vallningsfria, vilka för och nackdelar ser ni med följande:

Åsnes Amundsen QS
http://www.getout.se/cgi-bin/ibutik...artnr=FV3305ASr&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
Fischer E109 Crown
http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Backcountry/443-E109
Fischer S-Bound 88
http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/S-Bound/445-S-Bound-88

Tack på förhand för er vägledning!
 
Mina mått stämmer ungefär med dina.
Jag använder Åsnes Rago vallningsfria med Rottefella.
Till dessa har jag skaffat korta stighudar, s k "kicker-skins".
Till Rago kan man dessutom skaffa "kortefeller", en typ av kort stighud som monteras på fabriken.

Jag går delvis i preparerade spår, men till minst hälften spårar jag själv.
Till detta fungerar utrustningen ovan perfekt.

Lycka till med ditt val.

HåkanF
 
Tack för din feedback Håkan!

Åsnes Amunsdsen är den nu existerande efterföljaren till Rago, vilken jag förstår inte produceras längre. Det är den av de jag länkade till som är smalast. Upplever du de som stabila? Vilken bindning har du till, vanlig 75mm Rottefella?

Det jag prioriterar är att skidorna/bindningarna är stabila både ospårat och utför, driftsäkra och så lite underhåll (vallning) som möjligt. Saker jag anser mindre viktiga är glid och låg vikt.
 
BC-bindningar är inte gjorda för telemark vad jag vet. Så länge man har hälen mot skidan så är dom stadiga, men lyfter man hälen så tappar man kontakten med styrspåret. Ska man åka utförs på såna är det slalom som gäller.

75 mm NN bindningar är MYCKET stabila, men det finns väldigt många sorter att välja på. För turåkning bör man välja någon av de smidigare modellerna,typ Voilé 3-pin cable, eller en vanlig 3-pin. Möjligen kan Voilé Switchback funka, men det är en utförs/toppturs bindning och funkar inte på hur smala skidor som helst. OBS att turbindningar inte ska jämföras med gamla tiders 75 mm för längdskidor. Undvik wirebindningar utan gå-läge, typ Rottefella R8, dom är jobbiga att gå med.

Sen beror det också på vad du har för pjäxor. Gamla läderpjäxor är sköna, men kan vara lite mjuka. Plastpjäxor är tyngre och klumpigare, men stabila och varma. Scarpa t4 och Garmont excursion är poppis.
 
BC-bindningar är inte gjorda för telemark vad jag vet. Så länge man har hälen mot skidan så är dom stadiga, men lyfter man hälen så tappar man kontakten med styrspåret. Ska man åka utförs på såna är det slalom som gäller.

Åja, det går, även om det är lite vingligt. Det gäller "bara" att få till tåtrycket ordentligt... :)
 
Fler frågor

Jag går också i turskid-köpar-tankar och fortsätter här istället för att skapa en ny tråd...
Jag åkte mycket längdskidor när jag var yngre (tävlade). Nu åker jag bara lite då och då, men vill komma igång med turåkandet på fjället. Jag har ingen turutrustning än, men har tänkt att köpa det nu. Jag har alltså inte tänkt köpa en skida för att åka i preparerade spår med, för det har jag redan. Det jag främst planerar för nu är en kortare tälttur på fjället med pulka.

Jag lutar åt att köpa detta:
pjäxa: Crispi Stetind.
skida: Fischer E99 Crown (vallningsfria alltså).
bindning: Rottefella BC Magnum.
Är det någon som har några kommentarer på det?
Men en kicker-stighud till kanske? Någon som kan rekommendera någon särskild?
Använder alla stighud till vallningsfria?

Vilken längd på skidor tror ni passar till mig som är 178cm lång och väger 68kg?

Tack på förhand för tips!
 
Det verkar som vi är på jakt efter ungefär samma saker och ska använda de på ungefär samma sätt Helena. Har du några ideer om var du tänkte handla? Finns ju väldigt få butiker här i södra Sverige som tillhandahåller turskidor.
 
Jag går också i turskid-köpar-tankar och fortsätter här istället för att skapa en ny tråd...
Jag åkte mycket längdskidor när jag var yngre (tävlade). Nu åker jag bara lite då och då, men vill komma igång med turåkandet på fjället. Jag har ingen turutrustning än, men har tänkt att köpa det nu. Jag har alltså inte tänkt köpa en skida för att åka i preparerade spår med, för det har jag redan. Det jag främst planerar för nu är en kortare tälttur på fjället med pulka.

Jag lutar åt att köpa detta:
pjäxa: Crispi Stetind.
skida: Fischer E99 Crown (vallningsfria alltså).
bindning: Rottefella BC Magnum.
Är det någon som har några kommentarer på det?
Men en kicker-stighud till kanske? Någon som kan rekommendera någon särskild?
Använder alla stighud till vallningsfria?

Vilken längd på skidor tror ni passar till mig som är 178cm lång och väger 68kg?

Tack på förhand för tips!

Tycker inte om vallningsfria, har ett par ånes med kortfeller
och trivs med den kombon. Att lägga på lite bläxtra brukar räcka långt, och med pulka sitter hudarna på mest för jämnan.

...Magnum och stetind är funkis :).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.